اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور استان‌ها و انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی:

کتابخانه‌سازی جایگاه مناسبی بین خیران پیدا نکرده است

مدیرکل امور استان‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: کتابخانه‌سازی هنوز جایگاه مناسبی در بین خیران پیدا نکرده است.

کتابخانه‌سازی جایگاه مناسبی بین خیران پیدا نکرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران، حجت‌الاسلام محمد حسینی مدیرکل امور استان‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سفری دو روزه به مازندران پس از اطلاع از میزان فعالیت خیرین در استان، فرهنگ شیعی را دارای سابقه دیرینه و درخشان در زمینه کتابخانه‌سازی معرفی کرد.

مدیرکل امور استان‌ها و انجمن‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تقدیر به خاطر رتبه اول مازندران در تشکیل جلسات انجمن در کشور گفت: از آنجایی‌که بر اساس قانون، جلسات انجمن با حضور مسئولان ارشد شهری و استانی برگزار می‌شود بهترین فرصت برای اخذ تصمیم‌های مهم برای پیشبرد امور کتابخانه‌ها و افزایش سرانه مطالعه مفید است و پس باید به کیفیت مصوبات این جلسات نیز توجه ویژه‌ای شود تا خروجی‌های بهتری از این جلسات به دست آید.

وی به گسترش وسائل ارتباط جمعی و افزایش میزان مطالعه نسل جوان در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: مطالعه در خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی مقبول است ولی اصیل‌ترین و اولی‌ترین مطالعه، مطالعه مکتوب است که فرهنگ‌سازی در این زمینه برعهده همه مسئولان فرهنگی و به ویژه مسئولان کتابخانه‌های عمومی و کتابداران است.

حسینی با بیان اینکه سرانه مطالعه مفید در کشور از 78 دقیقه در سال 90 به 75 دقیقه در سال 91 رسیده است، افزود: علت‌های مختلفی برای این کاهش سه دقیقه‌ای می‌توان یافت که مهم‌ترین آن افزایش قیمت کاغذ و به دنبال آن افزایش قیمت کتاب بود که در کنار مشکلات اقتصادی پیش آمده برای مردم در سال گذشته میزان خرید کتاب کاهش یافته و کاهش مطالعه مفید را در جامعه نتیجه داده است.

وی افزود: باید در جامعه طوری فرهنگ‌سازی شود که عشق و علاقه به مطالعه آنقدر بالا رود تا حتی مشکلات اقتصادی هم در میزان مطالعه افراد تاثیر منفی نگذارد.

دبیر دائمی نهضت مطالعه مفید کشور با ابراز خوشحالی از آغاز فعالیت خیران کتابخانه ساز در استان مازندران گفت: کتابخانه‌سازی در فرهنگ شیعی دارای سابقه دیرینه و درخشانی است و در طول تاریخ تمام مراجع تقلید با هزینه شخصی خودشان کتابخانه ساخته و کتاب هدیه کرده‌اند اما حتی در زمینه ساخت مسجد ما چنین چیزی را نمی‌بینیم که این بیانگر اهمیت کتاب و کتابخانه در فرهنگ شیعی است.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌سازی هنوز جایگاه مناسبی در بین خیران پیدا نکرده است به آغاز شکل‌گیری انجمن خیران کتابخانه‌ساز از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از سال گذشته اشاره کرد و گفت: باید با فرهنگ‌سازی مناسب، کتابخانه‌سازی جایگاه مناسبی میان خیران پیدا کند تا در کنار مدرسه‌سازی و مسجدسازی این امر مهم فرهنگی نیز مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/2296/ح/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول