اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار قدس خبر داد:

رشد 20 میلیاردی بودجه شهرداری با یک نگاه مدیریتی

شهردار شهرستان قدس گفت: میزان بودجه شهرداری در طول چند ماه اخیر با یک نگاه مدیریتی 20 میلیارد افزایش پیدا کرد و طرح تفضیلی بر روی سیستم GIS اجرایی می‌شود.

رشد 20 میلیاردی بودجه شهرداری با یک نگاه مدیریتی

محسن چیبایی طی نشستی با خبرنگار فارس در شهرستان قدس به پرسش‌هایی در حوزه مدیریت شهری پاسخ داد که شرح این مصاحبه در ذیل آمده است.

*مختصر برای ما بفرمایید که چگونه وارد شهرداری شدید و چه مشکلاتی در بدو ورود مقابل شما بود؟

بنده اولین شهرداری هستم که از بدنه شهرداری به این تصدی‌گری رسیده‌ام و با توجه به همین ویژگی شناخت کاملی از این شهر داشتم.

خوشبختانه با توجه به شناخت کاملی که از شهر داشتم مشکلات برای من مشخص و واضح بود لذا هیچ موقع منتظر نبودم که مردم بیایند و به ما بگویند و ما اقدام کنیم، با شناخت کاملی که از شهر داشتیم در شهرداری برنامه‌ریزی خوبی انجام دادیم که در رأس آن بهبود وضعیت عبور و مرور شهروندان در اولویت قرار داده شده است.

اجرای این کار را از خیابان‌ها و معابر اصلی شهر آغاز کردیم به شکلی که پس از گذشت چند ماه از اجرای عملیات آن رضایتمندی نسبی را به دست آوردیم و مشکلات عدیده‌‌ای از شهروندان در حوزه عبور و مرور حل شد و این کار را با تمام قدرت ادامه خواهیم داد.

*دفتر شهردار به روی همه مردم شهرستان باز است

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: یکی دیگر از معضلاتی که شهرداری با آن روبه‌رو بوده موضوع ساخت و ساز غیرمجاز بوده است به طوری که مردم با مواجه با گرانی‌هایی که در زمینه بیمه و تهیه نقشه داشته‌اند رغبتی برای مراجعه به شهرداری نشان نمی‌دادند اما ما برای حل این مشکل جلسات مشترکی با سازندگان و انبوه‌سازان داشتیم و با آنها صحبت کردیم و همچنین در دفتر را باز گذاشتیم تا بیایند و مشکلات را بیان کنند و در واقع آنها را به سمت شهرداری جذب کردیم و به طور کلی با ساماندهی که صورت پذیرفت آنها را علاقمند کردیم تا با مراجعه به شهرداری از ما پروانه ساخت بگیرند.

موضوع ساخت و ساز غیرمجاز در شهرستان قدس به عنوان یک معضل مطرح شده بود و یکی از دغدغه‌های مسئولان به شمار می‌رفت، در این راستا با همکاری و تعاملی که با تمام مسئولان داشتیم موفق شدیم این معضل را تا حدودی مرتفع کنیم.

شهردار شهرستان قدس در ادامه به نتیجه این کار اشاره کرد و افزود: کسب درآمدهای مناسب برای شهرداری از موفقیت‌های نظارت دقیق بر ساخت و سازها بود به طوری که بودجه 35 میلیاردی ما در سال 91 به 54 میلیارد و 700 میلیون تومان در سال 92 رسید.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری برای سال‌جاری بودجه 50 میلیاردی تنظیم کرده است و هم‌اکنون نیز در حال تنظیم یک متمم بودجه 40 میلیاردی هستیم و در واقع برنامه‌ریزی‌های خود را برای بودجه 90 میلیاردی انجام می‌دهیم.

*شما برای رفع مشکل کمبود پارکینگ در این شهرستان چه تمهیداتی را در نظر گرفته‌اید و تا به حال چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟

یکی از معضلات دیگر این شهر نداشتن پارکینگ است که به تبع آن مشکلات زیادی در زمینه سرقت خودرو به وجود می‌آورد به طوری که در چند سال اخیر این آمار به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

در این راستا و با برنامه‌ریزی‌ها و تمهیدات انجام شده زمینه‌های ایجاد پارکینگ را فراهم کرده‌ایم که در صورت استقبال و تأیید، شهروندان می‌توانند دو طبقه پارکینگ در زیرزمین و هم کف ایجاد کنند تا با این اقدام بتوانیم کسری پارکینگ را تأمین کنیم.

هم اکنون شهروندان ما در حاشیه شهر مشکلی از نظر تامین پارکینگ ندارند و مشکل اصلی ما مرکز شهر و بافت‌های فرسوده می‌باشد که برای حل و کاهش این مشکل بسته تشویقی را در نظر گرفتیم.

*وجود 24 هزار بافت فرسوده در شهرستان قدس

وی در ادامه به یکی دیگر از مشکلات کمبود پارکینگ در این شهرستان اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستیم موضوع وجود 24 هزار بافت فرسوده در شهر است چراکه ما طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم باید در چهار سال و هر ساله 4 هزار و 700 ملک را نوسازی کنیم.

شهردار قدس گفت: ایجاد پارکینگ طبقاتی از دیگر راه‌حل‌های شهرداری برای کاهش مشکلات پارکینگ بود منتهی ما در این بخش مشارکت بخش خصوصی را نداریم که ما برای مرتفع ساختن این موضوع به صورت مقطع زمانی مشخص در سطح شهر فضاهای بازی را در نظر گرفتیم تا مردم به عنوان پارکینگ از آنها استفاده کنند اما سعی و تلاش ما بر این است که بتوانیم با یک توافق دوجانبه یک پارکینگ طبقاتی ایجاد کنیم.

چیبایی متذکر شد: با مطالعاتی که تاکنون انجام داده‌ایم شرکت‌های معتبری هستند و آمادگی دارند تا پارکینگ طبقاتی برای ما بسازند اما ساخت پارکینگ طبقاتی هزینه بسیار سنگینی را در پی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این اطمینان را به مردم می‌دهیم که امسال این پروژه را عملیاتی خواهیم کرد تا مردم شهر شاهد کلنگ‌زنی ساخت یک پارکینگ طبقاتی در شهرستان باشند.

*شما چه برنامه‌ای را در زمینه توسعه فضای سبز داخل شهر و ترمیم میادین شهر دارید؟

هم‌اکنون با همکاری شهرداری تهران در حال ارتقای 400 هکتار فضای سبز شهرستان هستیم.

وی تأکید کرد: در این راستا در سال گذشته سه پارک، دانشجو، ایران ما و ابوریحان را افتتاح کرده که با بهره‌برداری از این پارک‌ها نزدیک به دو و نیم هکتار به فضای سبز شهرستان افزوده شد.

*هفت پارک جدید در شهرستان قدس افتتاح می‌شود

شهردار شهرستان قدس در ادامه سخنان خود به برنامه‌های پیش‌بینی شده به منظور توسعه فضاهای سبز شهرستان قدس اشاره کرد و گفت: براساس تمهیدات اندیشیده شده در آینده‌ای نزدیک هفت پارک را با مساحت دو هکتار ایجاد خواهیم کرد.

چیبایی افزود: مکانیزه کردن تمام فرآیندهای فضای سبز شهر و خارج کردن آنها از حالت سنتی از دیگر برنامه‌های شهرداری است.

شهردار شهرستان قدس تأکید کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما تغییر چهره کنونی شهر است لذا برای تغییر میادین و المان‌ها و پرچم‌هایی با ارتفاع 60 متر برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌ا‌یم تا جلوه شهر تغییر پیدا کند.

وی افزود: ما هزینه‌های کلانی را برای زیباسازی شهر انجام نداده‌ایم لذا با اصلاح هندسی برخی از میادین شهر را برای زیباتر شدن چهره شهر جمع‌آوری خواهیم کرد.

*هم‌اکنون طرح تفصیلی شهر در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

مشاور طرح تفصیلی ما در تیرماه سال 91 توسط اداره مسکن و شهرسازی استان تهران انتخاب شد و از آن زمان هم مطالعات آن آغاز شده است و طبق آخرین آمارها این مطالعات به میزان 40 درصد پیشرفت داشته است و قولی که به ما داده‌اند امیدواریم تا آخر امسال طرح تفصیلی آماده شود.

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده طرح تفضیلی شهر بر روی سیستم جی.آی.اس اجرایی خواهد شد.

اجرایی شدن این مهم می تواند ما را در اجرای بسیاری از برنامه‌ها یاری دهد.

* شما برای جمع‌آوری زباله به صورت مکانیزه چه برنامه‌ای دارید؟

هم‌اکنون فاز اول اجرای طرح جمع‌آوری زباله به صورت مکانیزه در یکی از مناطق شهرداری این شهرستان اجرایی خواهد شد.

البته در نظر داریم تا اجرای این طرح را به بخش خصوصی واگذار کنیم که در صورت نتیجه مطلوب این طرح در کل شهر اجرایی شود.

به گفته شهردار قدس برای اجرای کامل طرح جمع‌آوری زباله به روش مکانیزه در متمم بودجه یک میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

*حمل و نقل شهری در برنامه‌های شما چه جایگاهی دارد و شما برای ارتقای آن چه برنامه‌ریزی انجام دادید؟

برای توسعه حمل و نقل شهری نیازمند اعتبارات و توجه بیش از پیش مسئولان هستیم.

هم‌اکنون ناوگان اتوبوسرانی این شهرستان دارای 105 دستگاه اتوبوس است که برای بازسازی این تعداد خودرو اعتباری بالغ بر 200 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

شهردار قدس یکی دیگر از مشکلات و دغدغه‌های این شهرستان در زمینه حمل و نقل عمومی را افزایش هزینه‌های خودرو ذکر کرد و گفت: هزینه یک اتوبوس در سال گذشته به 30 میلیون تومان می‌رسید لذا اگر بخواهیم همان اتوبوس را در شرایط فعلی بخریم باید هزینه‌ای بالغ بر 340 میلیون پرداخت کنیم که انجام این کار برای شهرداری ما بسیار دشوار است.

چیبایی ادامه داد: ما برای سازمان تاکسیرانی همانند سازمان اتوبوسرانی اعتباری بالغ بر 800 میلیون تومان به منظور نوسازی در نظر گرفته‌ایم.

*اولویت‌های کاری شما در سال‌جاری چیست؟

در سال‌جاری اولویت‌های شهرداری این شهرستان به سه حوزه معاونت مالی و اداری و همچنین ساماندهی نیروهای انسانی و اتوماسیون اداری و لینک کردن تمام شبکه‌های تابع شهرداری تقسیم شده است.

شهردار قدس گفت: در این راستا در سال جدید اعتبار بسیار خوبی را برای خارج کردن شهرداری از سیستم سنتی در نظر گرفته‌ایم و همچنین در بودجه متمم خود اعتبار بیشتری را در زمینه نرم‌‌‌افزاری کردن بحث مالی شهرداری در نظر گرفته‌ایم که می‌توان از بین این اقدام‌ها به اجرای طرح جی.آی.اس اشاره کرد.

وی همچنین یکی دیگر از اقدامات مثبت در زمینه اتوماسیون اداری را ایجاد آرشیو الکترونیکی عنوان کرد و بیان داشت: با فراهم‌سازی این سیستم این اجازه را به شهروندان و مراجعه‌کنندگان خواهیم داد تا پرونده فیزیکی کنار گذاشته شود و در گام بعدی خود نیز دفاتر خدمات الکترونیکی در سطح شهر ایجاد خواهیم کرد تا از حضور ارباب و رجوع در ساختمان شهرداری جلوگیری کرده تا به انجام امور آنها سرعت ببخشیم.

شهردار قدس گفت: حوزه دومی که برای آن برنامه‌ریزی‌های گسترده صورت گرفته است حوزه معاونت خدمات شهری است که از جمله اقداماتی که در این حوزه در سال‌جاری انجام می‌شود می‌توان به واگذاری تمام مراحل نگهداری، ساخت و پشتیبانی فضای سبز به بخش خصوصی اشاره کرد لذا ما سعی کرده‌ایم نظارت خود را بیشتر و رضایت شهروندان را افزایش دهیم.

به گفته این مسئول حوزه سوم نیز شامل فعالیت‌های عمرانی شهری می‌باشد که اعتباری بالغ بر 25 میلیارد تومان به آن در سال‌جاری اختصاص پیدا کرده است و همچنین در متمم بودجه نیز اعتباری بالغ بر 40 میلیارد تومان به این حوزه اختصاص دادیم.

در سال‌جاری و در حوزه عمرانی سه سالن ورزشی، سه پارک، ساختمان شهرداری منطقه یک و دو و تکمیل سالن آمفی‌تئاتر را در اولویت قرار داده‌ایم.

* شما برای حل مشکل بافت فرسوده شهری چه برنامه‌ای را اجرا کرده‌اید و یا در دست اقدام دارید؟

مطالعات ما در بخش بافت فرسوده در فاز اول به اتمام رسیده در حالی که در مرحله اول 560 هکتار از بافت شهر در بافت فرسوده قرار گرفته است که در این مقدار نیز 24 هزار و 800 قطعه پلاک مسکونی واقع شده است که با جلسات مشترکی که با مسئولین بافت فرسوده و طرح تفصیلی داشتیم نوسازی این مناطق در اولویت قرار گرفته شده است.

وی افزود: در سال 91 میانگین صدور پروانه از یک و نیم به 5 واحد افزایش پیدا کرده است که امیدواریم در برنامه‌های آتی تعداد صدور پروانه را ارتقا دهیم.

شهردار قدس اعلام کرد: بافت‌های فرسوده موجود در شهر به صورت نامنظم در نقاط مختلف شهر پراکنده‌اند لذا شهرداری برای ارائه امکانات محدودیت‌هایی دارد که حل این مشکلات موجود بر سر راه رفع بافتهای فرسوده در این شهرستان مستلزم همکاری مردم است.

شهردار قدس در ادامه سخنان خود به انعقاد تفاهمنامه‌ای با بنیاد مسکن اشاره کرد و گفت: با انعقاد این تفاهمنامه می‌توانیم تسهیلاتی را به عنوان مشارکت‌کننده در ساخت و هم به عنوان تسهیلات مالی و جداگانه به مردم ارائه دهیم که اجرای این کار اطمینان خاطر را به مردم می‌دهد که طرف مقابل آنها یک نهاد دولتی و کاملاً ضمانت شده است تا بتواند در اجرای درست کار آنها را حمایت کند.

چیبایی یکی دیگر از مشکلات مردم برای رفع بافت‌های فرسوده در این شهرستان را نداشتن سند مالکیت عنوان کرد و گفت: در این بخش زمینه صدور سند نیز فراهم شده است و اکنون برخی اسناد املاک قلنامه‌ای تبدیل به احسن می‌شوند لذا مردم می‌توانند از تسهیلات بانکی با نرخ و سود کم استفاده کنند و تمام این زمینه‌ها در بافت فرسوده فراهم شده است تا مردم بتوانند با استفاده از این تسهیلات به نوسازی شهر کمک کنند.

وی تأکید کرد: در این راستا ما آمادگی هر گونه همکاری و مشاوره با مردم را داریم.

*نظر شما درباره شورای شهر جدید و تغییر احتمالی خودتان چیست؟

من همواره به انتخاب مردم احترام گذاشته و می‌گذارم، یکی از وظایف اصلی شورای شهر انتخاب شهردار است و این حق قانونی شورا است که با هر فردی برای تصدی‌گری شهرداری رایزنی کند و شاید یکی از گزینه‌های آنها من باشم و شاید هم نباشم اما به هر حال ما به نظر آنها احترام می‌گذاریم و هر فردی را که منتخبین مردم برگزینند مطمئناً اصلح‌ترین خواهد بود و ما به آن احترام می‌گذاریم.

*شما اهل کجایید و چند سال سن دارید؟

44 ساله و اهل شهر قدس و از سال 57 ساکن این شهر هستم.

*آیا در این شهر زمین دارید؟

بله.

*چند فرزند دارید و در چه مدرسه ای درس می خوانند؟

دو فرزند دارم که دخترم در مدرسه دولتی و پسرم در مدرسه غیر دولتی و در همین شهر درس می‌خوانند.

*ماشین شخصی خودتان چیست؟

خودروی 206 که چند سال است آن را دارم و آن را عوض نکردم.

*منزل شخصی شما کجاست و چند متر است؟

من در یک ساختمان سه طبقه که واحد اول آن مال من است زندگی‌ می‌کنم که حدوداً 140 متر است.

*آیا پس از اینکه شهردار شدید فامیل‌ها و بستگان خود را استخدام کرده‌اید یا خیر؟

من کسی از بستگانم را از زمان شهردار شدنم استخدام نکردم.

انتهای پیام/2302/ک40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول