اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط یک دوستدار طبیعت

یک پرنده نادر شکاری از مرگ حتمی نجات یافت

یک بهله لیل که از پرندگان نادر شکاری می‌باشد توسط یک استاد دانشگاه دوستدار طبیعت از مرگ حتمی نجات یافت و به اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم تحویل داده شد.

یک پرنده نادر شکاری از مرگ حتمی نجات یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم، یک بهله لیل آسیب دیده توسط یکی از دوستداران و علاقمندان به محیط زیست به بخش محیط طبیعی اداره کل تحویل داده شد.

بر اساس اظهارات گماری که یکی از اساتید دانشگاه‌های کشور است لیل آسیب دیده از منطقه دیزیجان در حالی که به دلیل آسیب دیدگی در حال تلف شدن بود، نجات داده شده و پس از رسیدگی به آن، این پرنده را به بخش یگان حفاظت محیط زیست قم تحویل داد تا پس از درمان و رسیدگی به آغوش طبیعت باز گردانده شود.

 این پرنده در زمره پرندگان حمایت شده است که از مشخصات فیزیکی آن می‌توان به مواردی چون 32 تا 36 سانتیمتر، بال‌های کشیده داس مانند و نوک تیز و دم نسبتا کوتاه و در حال پرواز اشاره کرد.

در پرنده نر، روتنه و بال‌ها خاکستری تیره، سر سیاه، چانه و گلو سفید با سبیل مشخص سیاه، زیر تنه سفید یا رگه‌های طولی سیاه، دم یکنواخت و ران‌ها و پرهای پوششی زیر دم قرمز است.

شکل و اندازه بال‌ها، این پرنده را از شاهین یا سرخ متمایز می‌کند. در پرنده جوان، روتنه قهوه‌ای‌تر است و پرهای رشته رشته‌ای در زیر تنه، به رنگ قهوه‌ای نخودی دیده شده و فاقد قرمزی پا و زیر دم است.

پروازش شبیه چلچله است و بال زدن‌های محکم و یکنواخت و بالبازروی‌های سریعی دارد و در جا بال‌زنی ندارد. برای شکار پرندگان به سرعت بالباز حرکت کرده، شکار را می‌گیرد اما هنگام شکار حشرات، حرکت آرامی دارد.

صدای این پرنده شبیه دلیجه و به صورت «کی کی کی کی» شنیده می‌شود.

انتهای پیام/2258/و/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول