اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه علمیه قم:

انتظار فرج باید با بینش و بصیرت همراه باشد

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفت: انتظار فرج باید با بینش، بصیرت و وفای به عهد با حضرت مهدی(عج) توامان باشد.

انتظار فرج باید با بینش و بصیرت همراه باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام محمد امین بالادستیان امروز در جمع نمازگزاران و میهمانان مسجد مقدس جمکران به تبیین ویژگی‌های منتظران واقعی حضرت ولی عصر (عج) پرداخت و اظهار داشت: منتظر واقعی همه اولویت‌های زندگی فردی و اجتماعی خود را رضایت حضرت و انجام خواسته‌های امام غائب از نظرها منطبق می‌کند.

وی افزود: فرد منتظر و توده مردم باید همراه و همگام با انبیا، اولیا و صالحان که در مسیر حضرت بقیة الله گام برداشته‌اند حرکت کنند و بازوی کارآمدی برای امام زمان خویش باشند.

این محقق و پژوهشگر عرصه مهدویت بیان داشت: امام زمان مسلمین نیاز به یارانی دارد که عهد و پیمان بسته و همانند یاران وفادار حضرت سیدالشهدا(ع) پای این عهد تا پای جان خود و عزیزانشان بایستند.

وی با بیان اینکه قرار نیست همه امور مربوط به منجی عالم بشریت با معجزه انجام شود، ادامه داد: همه مردم و بندگان صالح باید به یاری حضرت بیایند، ایثار کنند و زمینه‌های ظهور را فراهم کنند تا عدالت و اصلاح جامعه آن گونه که از سوی خدای متعال مقّدر شده است، محقق شود.

بالادستیان تصریح کرد: انسان نباید دل به دنیا بسته و فریب آن را بخورد، دنیا خواهی و دنیا طلبی میان مردم و امام (عج) فاصله ایجاد می‌کند و این تنها نقص توده مردم است که از امام خود و غیبتش غافل هستند.

وی با بیان اینکه کسب معرفت در خصوص امام زمان (عج) مهم‌تر از دانستن زمان ظهور است، گفت: در روایات تاکید فراوانی شده است که انسان به دنبال معرفت حضرت مهدی(عج) باشد، چرا که اگر این معرفت را به دست آورد، دیگر فرقی نمی‌کند ظهور نزدیک باشد یا به تأخیر بیفتد.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با تاکید بر اینکه ائمه معصومین(ع) نور واحد هستند و امام زمان (عج) چیزی جدای از آن‌ها نیست، در خصوص وظایف منتظران در قبال امام عصر(عج) افزود: در گام اول باید انسان منتظر بر اساس معرفت درست به سمت عبودیت کامل الهی پیش رود و در بعد اجتماعی نیز به وظایف اجتماعی خود عمل کند، لذا امام صادق علیه‌السلام در زمینه بعد اجتماعی منتظر می‌فرمایند «رحم الله عبدا احیا امرنا»؛ «خدا رحمت کند کسی که امر ما -امر ولایت و امامت- را احیا کند» و همچنین فرمودند «شما حتی اگر وسیله‌ای برای منزلتان خریداری می‌کنید، رویکردتان به سمتی باشد که بتوانید با این کار خدمتی به اهل بیت علیهم‌السلام کنید»، بنابراین ‌در تمام کارها محور را امام معصوم قرار دهیم.

بالادستیان با بیان اینکه مدیریت امام مهدی(عج) در هدایت باطنی و دستگیری از مردم به اندازه قابلیت و ظرفیتی که دارند، صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: ‌بخش دیگر از مدیریت امام زمان(عج) به شکل غیرمستقیم است.

وی ادامه داد: آن هنگامی که امام علی علیه‌السلام، «شریح» را به عنوان قاضی منصوب می‌کند، در واقع قضاوت را از جانب امام علی(ع) انجام می‌دهد یا اینکه هنگامی که امیرالمؤمنین مالک اشتر را به مصر و بصره می‌فرستد، این مقام از ناحیه آن حضرت به او تفویض شده است، بنابراین در دوران غیبت صغرای امام عصر(عج) از طریق نواب اربعه و در زمان غیبت کبری از طریق نواب عام این مقام تفویض شده است.

کارشناس حوزه مهدویت در پایان خاطر نشان کرد: بر این اساس نقش مراجع و ولی فقیه در این راستا قابل تبیین است، چرا که نه تنها امام مهدی(ع) بر این امر دستور دادند، بلکه از صدر اسلام این مطلب بوده است؛ یعنی ولایت فقیه و مراجعه به نواب عام و فقها ریشه کاملاً قدیمی دارد.

انتهای پیام/78009/و40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول