اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ابهام درباره مکان دقیق «اسنودن»/ انتقاد شدید کاخ سفید از چین و روسیه

کاخ سفید از عدم همکاری مقامات روسی و چینی برای استرداد افشاگر برنامه جاسوسی آمریکا انتقاد کرد.

ابهام درباره مکان دقیق «اسنودن»/ انتقاد شدید کاخ سفید از چین و روسیه

به گزارش خبرگزاری فارس، «ادوارد اسنودن» مأمور 29 ساله سابق «سیا» و پیمانکار سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) که به اتهام افشای برنامه جاسوسی آمریکا تحت تعقیب است، روز شنبه هنگ‌کنگ را به مقصد مسکو، پایتخت روسیه ترک کرد.

وی قرار بود روز گذشته با پرواز SU150 شرکت هواپیمایی «ایروفلوت» از روسیه به هاوانا،‌ پایتخت کوبا برود اما خبرنگارانی که در این پرواز بودند، اعلام کردند که صندلی وی هنگام پرواز خالی بوده است.

اسنودن که از دولت اکوادور درخواست پناهندگی سیاسی کرده،‌ تصمیم داشت تا پس از عزیمت به کوبا، به ونزوئلا و سپس اکوادور برود.

دولت اکوادور اعلام کرده که درخواست پناهندگی سیاسی اسنودن را بررسی می‌کند.

«جولیان آسانژ» موسس سایت ویکی‌لیکس که خود به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده، اعلام کرد که یک تیم حقوقی از ویکی‌لیکس، به اسنودن برای دریافت پناهندگی سیاسی کمک خواهد کرد.

پیش از این، «ریکاردو پاتینو» وزیر امور خارجه اکوادور اعلام کرد که درباره مکان «ادوارد اسنودن» افشاگر برنامه جاسوسی آمریکا بی‌اطلاع است.

پاتینو گفت: «در حال حاضر نمی‌دانم اسنودن دقیقا کجاست؟»

دولت آمریکا، گذرنامه اسنودن را باطل کرده و گفته می‌شود که وی احتمالا در هتلی در فرودگاه «شرمتیو» مسکو حضور دارد.

آمریکا رسماً با تنظیم شکایت‌نامه‌ای علیه اسنودن، او را به «جاسوسی» و «اعلام کردن فعالیت محرمانه آمریکا در زمینه شنود از شهروندان» متهم کرد.

«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا گفت که آمریکا همه اقدامات قانونی لازم را برای استرداد اسنودن انجام می‌دهد.

«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت ناامید کننده است که روسیه و چین، به اسنودن برای فرار از استرداد به آمریکا کمک کردند.

«تام دانیلون»، مشاور امنیت ملی آمریکا، به شبکه تلویزیونی «سی بی اس» اعلام کرد که آمریکا پرونده خوبی علیه ادوارد اسنودن به هنگ کنگ ارائه داده و انتظار دارد که این کشور بر اساس توافقنامه استرداد مجرمین که سال 1998 به امضای دو کشور رسید عمل کند.

ادوارد اسنودن» مأمور 29 ساله سابق «سیا» و پیمانکار سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) که چندی پیش در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «گاردین» از برنامه جاسوسی نهادهای امنیتی آمریکا از تماس‌های تلفنی و اطلاعات اینترنتی شهروندان آمریکایی و افراد خارجی پرده برداشته بود، به تازگی اعلام کرده که سازمان امنیت ملی آمریکا پیام‌های متنی تلفن‌های همراه چین را هک کرده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول