اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل پزشکی قانونی خوزستان:

بانک ژنتیک تعیین هویت در خوزستان راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل پزشکی قانونی خوزستان از راه‌اندازی بانک ژنتیک تعیین هویت در این استان خبر داد و گفت: این مرکز علاوه بر فعالیت در حوزه استان خوزستان، معین استان‌های ایلام، بوشهر و لرستان نیز خواهد بود.

بانک ژنتیک تعیین هویت در خوزستان راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، فرزاد حسینی عصر امروز در نشستی خبری اظهار کرد: مهم‌ترین وظیفه پزشکی قانونی در جامعه، تشخیص علت فوت و قتل، معاینات و بررسی صدمات ناشی از نزاع یا تصادف، بررسی صلاحیت و سلامت روانی افراد در انجام امور حقوقی، تایید دلیل واقعی برای طلاق یک زوج است.

وی با اشاره به اهمیت پزشکی قانونی برای تعیین میزان جرایم ادامه داد: نظر کارشناسی، یک نظر قابل تغییر است و ثابت نیست.

مدیرکل پزشکی قانونی خوزستان خاطرنشان کرد: نظراتی که برای صدمات ارایه می‌شود هم قابل اعتراض هستند و در پزشکی قانونی استان، روزانه تا هشت مورد اعتراض در موارد گوناگون بررسی می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: معمولاً اختلاف زیادی بین نظر اولیه و ثانویه وجود ندارد چون هر دو در محدوده نظر کارشناسی انجام شده‌اند.

حسینی با اعلام اینکه حدود یک‌سوم پرونده‌های قضایی برای اعلام نظر کارشناسی به پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شوند گفت: نمونه‌گیری از اجساد برای تعیین علت مرگ و انواع بیماری و نیز نمونه‌گیری از افراد زنده برای تعیین اعتیاد یا تهیه نمونه‌های ژنتیکی برای احراز هویت کودکان و والدین از موارد کاری در بخش آزمایشگاهی پزشکی قانونی است.

وی در ادامه از فعالیت بانک ژنتیک تعیین هویت ایرانیان، خبر داد و اظهار کرد: بانک ژنتیک جزو فعالیت‌های پزشکی قانونی قرار گرفته که این بانک در سطح کشور دارای 10 قطب است و خوزستان نیز یکی از این قطب‌ها است.

مدیرکل پزشکی قانونی خوزستان ادامه داد: در حال حاضر مقدمات کار این بانک در خوزستان فراهم شده و نیروهای مورد نیاز به کار گرفته شده‌اند.

وی افزود: تجهیزات مورد نیاز بخش بانک ژنتیک خریداری شده و با پایان دوره آموزشی پرسنل در سال جاری، این بخش در خوزستان رسماً افتتاح می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: ‌بانک ژنتیک تعیین هویت ایرانیان، در دو دسته افراد شاخص مثبت و افراد شاخص منفی، تقسیم‌بندی می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی خوزستان گفت: افراد شاخص منفی مجرمان هستند و با طبقه‌بندی مجرمان از نظر ژنتیکی در این بانک، دیگری نیاز به شناسایی آنان با نام هر کدام نیست.

وی افزود: از آن جا که ممکن است افراد مجرم از نام‌های جعلی استفاده کنند، با تهیه نمونه ژنتیکی به راحتی می‌توان این افراد را شناسایی کرد.

حسینی تصریح کرد: افراد شاخص مثبت نیز افراد حائز اهمیت جامعه مانند نمایندگان و وزرا هستند که از آن‌ها نمونه ژنتیکی گرفته می‌شود تا در صورتی که اتفاقی برای این افراد بیفتد یا مفقود شوند شناسایی آن‌ها از اجساد مجهول، ممکن می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی خوزستان در ادامه خاطرنشان کرد: پیش از این، امکان تدوین ژنتیکی افراد تنها در تهران به صورت خیلی محدود و برای حوادث وجود داشت و به گستردگی امروز نبود.

وی افزود: مرکز تعیین هویت خوزستان، علاوه بر فعالیت در حوزه استان خوزستان، معین استان‌های ایلام، بوشهر و لرستان نیز هست.

حسینی با انتقاد از عدم معرفی پزشکی قانونی جزو مشاغل سخت گفت: هیچ کس حاضر نمی‌شود در سالن تشریح اجساد، کار کند و این کار از نظر خود مردم هم جزو مشاغل سخت است اما متاسفانه پزشکی قانونی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب نمی‌شود.

وی با اشاره به عدم وجود پزشکی قانونی در برخی شهرهای استان خاطرنشان کرد: بهترین دلیل برای اثبات سخت بودن کار پزشکی قانونی این است که هیچ کس حاضر نمی‌شود در این زمینه فعالیت کند.

مدیرکل پزشکی قانونی خوزستان  در ادامه از راه‌اندازی مرکز کالبدشکافی در شهرستان‌های دزفول و آبادان خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر مرکز کالبدگشایی آبادان نزدیک به 90 درصد و مرکز دزفول نیز تاکنون 70 درصد پیشرفت دارند که پیش بینی می‌شود این دو مرکز تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری برسند.

انتهای پیام/23239/ش40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول