اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

الاخبار تشریح کرد

شبیه سازی سناریوی پیش‌دستانه حزب‌الله لبنان برای جلوگیری از فتنه داخلی

پایگاه خبری الاخبار در مقاله‌ای با اشاره به نقشه مردم شناختی شورشیان در لبنان، راه‌های مقابله حزب‌الله با سناریوی فتنه در این کشور را بررسی کرد.

شبیه سازی سناریوی پیش‌دستانه حزب‌الله لبنان برای جلوگیری از فتنه داخلی

به گزارش فارس به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، رهبران حزب الله همچنان در پی بستن راه فتنه‌گران هستند. این بدان معنا نیست که کارشناسان زبده این حزب در پی رصد جزئیات دقیق فعالیت‌های نظامی نیروهای فتنه‌گر از جمله گروه ضد شیعی" جماعة العسکر" و حمایت از کشور و مقاومت نیستند.

نقشه‌های نظامی بسیار تنش‌زا شده‌اند و بحث گروه‌های مسلح مورد حمایت دستگاه‌های اطلاعاتی بیگانه که در پی به دام انداختن مقاومت و کشاندن آن به صحنه نبرد مذهبی هستند بر سر زبان‌ها افتاده است. علیرغم اینکه سعی می‌شود با داروی صبر به سراغ این تنش رفت، اما در صورت اقتضای شرایط، تنها گزینه نظامی کارساز خواهد بود. روش و ساختار گروه‌های مسلح در طرابلس، صیدا، عرسال و طریق الجدیده چه از نظر اعتقادی و چه از لحاظ تشکیلاتی و تسلیحاتی مانند هم هستند. چنانکه گمان می‌رود همه از یک جا فرماندهی می‌شوند. این در حالی است که انجام فعالیت‌های مجازی به منظور برخورد میدانی با گروه های مسلح در هر جایی که باشد به اطلاع دقیق از توانایی و قدرت مقابله این گروه‌ها با عملیات گسترده نظامی برای نابودی آنها خواهد انجامید.

الاخبار در ادامه به دستور العمل مقابله با فتنه بر اساس شرایط شهرهای مختلف لبنان می‌پردازد:

طرابلس

در طرابلس دو خط قرمز وجود دارد که نباید به افراد مسلح اجازه داد از آن عبور کنند. نخست ورود به جبل محسن که به دخالت سوریه می‌انجامد و دوم تلاش برای تهدید منطقه سلیمان فرنجیه وزیر لبنانی.

بر اساس داده‌های میدانی توانایی افراد مسلح در طرابلس از آزار دادن دیگران فراتر نمی‌رود. تعداد گروه‌هایی که چند ماه پیش در باب التبانه با حسام الصباغ سلفی بیعت کردند 400 نفر بودند. علاوه بر این گروه، گروه‌هایی دیگر چون جندالله با 100 نفر (به فرماندهی کنعان ناجی)، گروه سعد المصری با 40 نفر و ده‌ها نفر که دارای همان ویژگی‌های خانوادگی هستند و از منطقه ضنیه و عکار به طرابلس آمده اند نیز وجود دارند. این در حالی است که تعداد افرادی که در صحنه حضور دارند 150 نفر است.

در طول تمام نبردهای صورت گرفته در جبل مجسن و محیط پیرامونی آن، شورشیان مسلح یکبار سعی کردند به ساختمان یتیم در ورودی جبل محسن یورش ببرند. در طی این حمله، حزب دموکراتیک عربی با شلیک ده راکت از نوع متوسط آنها را عقب راند.

در این فضا - چه در طرابلس و چه در مناطق دیگر- مهاجران سوری قرار دارند که بیشتر آنها به خدمت گروه‌های مسلح در آمده‌اند. این در حالی است که افراد ذیصلاح معتقدند مهاجران مذکور به دلیل نداشتن تجهیزات برای ادامه مبارزه و نیز نداشتن اراده مبارزه نمی‌توانند چندان خطرساز باشند. اکثر این مهاجران به دلیل ترس از نبرد، وارد لبنان شده‌اند و اگر اراده مبارزه داشتند در سوریه باقی می ماندند.

خلاصه آنکه: طرح بیرون راندن شورشیان مسلح از طرابلس در صورتیکه خط قرمزها را نادیده بگیرند مشکل به نظر نمی‌رسد و عملیات پاکسازی نیازمند اتخاذ تصمیمی جدی در مورد هزینه‌های انسانی است. اندیشیدن به چنین سناریویی، خاطره تجارب نظامی نبرد القصیر و ریف آن را در ذهن تداعی می کند.

این اولین باری بود که حزب الله عملیاتی با این حجم انجام می‌داد. دلایل پیشرفت‌های نظامی حزب الله را می توان در موارد ذیل برشمرد: توانایی زیاد حزب‌الله در زمینه هماهنگی میان یگان‌های مختلف نظامی(پشتیبانی، حمایت زمینی و توپخانه‌ای)، کنترل و تسلط بر تحرکات نیروها در مساحتی نصف مساحت شمال لبنان (اسرائیلی‌ها مساحت این منطقه را با مساحت اصبع الجلیل برابر می‌دانند) و در نهایت سرعت گروه‌های اطلاعاتی در بدست آوردن اطلاعات در شرایط متغیر نبرد.

الطریق الجدیده

افراد مسلح در طریق الجدیده تلاش دارند با همسایگان شیعی خود (بخصوص الشیاح) محورهای ارتباطی برقرار کنند. تعداد این افراد که نام "سلاح به دست" بر آنها اطلاق می‌شود و از سلفی‌های فلسطینی، لبنانی و سوری هستند، تقریباً هزار نفر است و بیشتر آن‌ها از توانایی نظامی چندانی برخوردار نیستند. گروه‌های محلی نیز جزو این افراد هستند. باید گفت فلسطینیان اردوگاه صبرا و شتیلا که پل ورود افراد مسلح به الطریق الجدیده به شمار می رود، وارد این منطقه می‌شوند و در اینباره باید به گروه 40 نفره ابوخمیس بیروتی اشاره کرد. ارزیابی توان نظامی گروه‌های مسلح الطریق الجدیده در طی حمله یکسال پیش آنها به مرکز حزب"التیار العربی" مشخص شد که با یک خدعه نظامی شکست خورد. در آن زمان اگر گروهی 200 نفره از خارج منطقه وارد عمل می‌شد، دفتر این حزب سقوط نمی‌کرد. در آن زمان به مانند امروز پیش‌بینی می‌شد پاکسازی افراد مسلح طریق الجدیده با از دست دادن 20 نفر انجام شود.

صیدا و الأسیر

مشخص است که نیروهای مسلح احمد الاسیر در طرابلس با وضعیت اسفباری دست و پنجه نرم می‌کنند و از لحاظ کیفی در سطح افراد مسلح موجود در الطریق الجدیده هستند. حزب الله پیش بینی نمی کرد که الاسیر به مانند سه شنبه گذشته تحریکات نظامی انجام دهد. اقدام الاسیر نوعی عبور از خط قرمز بود. با توجه به آنچه گذشت، الاسیر فرصتی را برای توان انجام مانور نظامی خود فراهم کرد و این امکان را برای حزب الله فراهم نمود که از اطلاعات دریافتی خود درباره بنیه نظامی دشمن بخصوص در صیدا مطمئن شود.

120 نفر از نیروهای مسلح الاسیر در شهر طرابلس ژست نظامی به خود گرفتند. این اقدام حاکی از وجود تحولاتی از جمله حضور گسترده "الجماعه الاسلامیه" در درگیرها و شکست الاسیر در همراه نمودن گروه‌هایی از عین الحلوه با خود است که قبلاً با پرتاب خمپاره از وی حمایت می‌کردند. افراد مسلح الاسیر به مدت دو ساعت به سمت ساختمان‌هایی که به زعم خود محل حضور عناصر حزب الله بود، آتش گشودند اما اندکی بعد به آنها هشدار داده شد که در نقطه‌ای مشخص با آتش سنگین آتشبار(13 میلی متری) و خمپاره ب10 مواجه خواهند شد. در پی این هشدار، افراد الاسیر در لاک خود فرو رفتند و خود الاسیر هم تحت تاثیر این اقدام قرار گرفت.

الناعمه- مسیر ساحلی

تعداد افراد مسلح مستقر در الناعمه، الخط الساحلی و خلده 200 نفر است. چندین سال است که این افراد مأموریت دارند در صورت پیدایش تنش سراسری، مسیر ساحلی بین بیروت و صیدا را کنترل کرده ومانع آمد و شد شوند. این گروه همچنین مأموریت دارد با فراهم شدن فرصت مناسب، به پایگاه‌های مستحکم فرماندهی کل"جبهه مردمی" در تپه های الناعمه نفوذ کنند. یک هفته پیش در نزدیکی این پایگاه‌های زیر زمینی آتش سوزی رخ داد که با شعله ور شدن علف‌های خشک آنجا، مین‌های کارگذاشته شده برای جلوگیری از ورود بدانجا منفجر شد.

عرسال و بقاع شمالی

اوضاع در شهرک عرسال تا حدی پیچیده است. چرا که قبل از ورود به نبرد، باید اقداماتی برای پاکسازی آنجا صورت گیرد، چون بسیاری از افراد مسلح موجود، در خاک سوریه به سر می برند و شکی نیست که با ورود ارتش سوریه به نبردهای الزبدانی، بلودان و منطقه القلمون – وادی بردی، این کانون تنش‌زا برچیده خواهد شد.

نتایج حاصل از این کانون‌های تنش زا به شرح زیر است:

- اگر چه به محض ورود مهاجران سوری به لبنان اموال و خدمات زیادی از جمله موبایل و کامپیوتر در اختیار آنها قرار می‌گیرد، اما بهره‌مندی دستگا‌ه‌های اطلاعاتی حامی شورشیان مسلح از توان این مهاجران، محدود است.  چرا که خدمات مذکور در بهترین حالت به ورود مهاجران به شبکه‌های اجتماعی و نه تبدیل آنان به نیروهای زبده نظامی می‌انجامد.

- مشخصه مشترک تمامی این نیروهای مسلح در مناطق تنش‌زا، نداشتن نیروهای حرفه‌ای و تشکیلات منظم است . افزون بر این دارای تابعیت‌های مختلف هستند. به این معنا که دو سوم افراد مسلح موجود در طرابلس، لبنانی و یک سوم دیگر فلسطینی و سوری و دو سوم نیروهای الاسیر فلسطینی و سوری و یک سوم دیگر لبنانی هستند. در همین راستا در الطریق الجدیده نیروهای مسلح از هر کشوری به طور یکسان حضور دارند.

- در صورت پیدایش این احتمال که امکان دارد شورشیان مسلح در طرابلس و صیدا از خطوط قرمز عبور کرده و در پی تحمیل نبرد باشند، چاره ای جز استفاده از تجربه نبرد القصیر که در آن در یک فاصله زمانی مشخص به سرعت دست شورشیان کوتاه شد، وجود ندارد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول