اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امروز

چهارمین دفتر شعر شاعران همدانی رونمایی شد

مراسم رونمایی از «بوی خاک می‌دادند» به عنوان چهارمین دفتر شعر شاعران همدانی برگزار شد.

چهارمین دفتر شعر شاعران همدانی رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان به نقل از روابط عمومی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان، مراسم رونمایی از چهارمین دفتر شعر شاعران همدانی در سالن اجتماعات موزه دفاع مقدس همدان برگزار شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان ابراز داشت: حوزه شعر باید در قالب انجمن ادبی پویا شود ضمن اینکه حوزه شعر حوزه لطیفی است که بایستی فضای حسی برای سرودن در شاعر ایجاد شود.

محمدجواد زمردیان علت برگزار نشدن ششمین دوره جشنواره شعر دفاع مقدس در سال گذشته را تقویت این حوزه اعلام کرد و افزود: در نخستین دوره جشنواره شعر تعداد 565 شعر با مضمون دفاع مقدس به دبیرخانه جشنواره ارسال شد در حالی که در پنجمین دوره جشنواره این تعداد به 205 شعر کاهش یافت.

وی اعلام داشت: در صورت تأمین اعتبار 11 عنوان کتاب دیگر در در سال 92 رونمایی می‌شود که یک بخش آن در حوزه کودک و نوجوان خواهد بود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان از مدیریت ادبیات و انتشارات بنیاد، شاعر پیشکسوت "سیدمهدی موسوی فاخر"، انتشارات صریر، شاعران حوزه دفاع مقدس، اصحاب رسانه و تمامی نگارندگان این حوزه قدردانی کرد.

در ادامه برنامه؛ شاعر پیشکسوت گفت: بحث شعر دفاع مقدس به عنوان یک ژانر ادبی مطرح است و از همان اوایل دفاع مقدس شاعرانی که عمدتاً جوان هم بودند شعر دفاع مقدس را می‌سرودند.

سید مهدی موسوی فاخر بیان داشت: چندی پس از پیروزی انقلاب، دفاع مقدس آغاز شد و همین جوانان پرشور حاضر در صحنه انقلاب و جنگ تحمیلی بودند که شعر دفاع مقدس را پیگیری می‌کردند، گر چه خیلی از این شعرها به صورت خام بود اما سرشار از نیت‌های خالصانه این جوانان نشأت می‌گرفت.

وی خاطرنشان کرد: شهر همدان در گذشته جزو شهرهای پیشکسوت در حوزه شعر دفاع مقدس بوده و سند آن هم نشریات چاپ شده آن دوران است که بیشتر صفحات شعر نشریات در آن زمان به اشعار دفاع مقدس اختصاص داشت.

این شاعر پیشکسوت اظهار داشت: شعر دفاع مقدس از گذشته تاکنون تفاوت‌های زیادی داشته است هرچند نمی‌توان خود شعر را قیاس کرد، اما می‌توان گفت که شعر دفاع مقدس آن دوران با شور و شعار همراه بود.

وی تصریح کرد: امروزه با توجه به اینکه از جنگ، حال و هوا و موقعیت زمانی آن فاصله گرفته‌ایم باید با تأمل بیشتری به شعر دفاع مقدس بنگریم و فلسفه آن را دریابیم.

موسوی فاخر با تکیه بر اینکه امروزه بایستی در حوزه شعر دفاع مقدس بیشتر به جنبه‌های معنوی و غیر فیزیکی جنگ پرداخته شود گفت: لازمه چنین امری این است که شاعر قبل از اینکه نیش قلمش را به سمت دشمن بیرونی بگیرد ابتدا نیش قلم را به سمت خود گرفته و در خود سلوک ایجاد کند.

انتهای پیام/89002/ط30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول