اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نشست دوستان سوریه در دوحه/اختلاف برای تسلیح معارضان

نشست به اصطلاح دوستان سوریه امروز در حالی در دوحه آغاز شد که تلاش‌ها جهت سازمان دهی و تسلیح معارضان به دلیل پراکندگی و اختلاف این‌ گروه‌ها با شکست مواجه شده است و این امر در موضع گیری وزرای خارجه این کشورها کاملا آشکار است.

نشست دوستان سوریه در دوحه/اختلاف برای تسلیح معارضان

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری «العربیه»، نشست دوستان سوریه در قطر با حضور 11 کشور در دوحه پایتخت این کشور آغاز شد. «شیخ حمد بن جاسم» نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در این نشست بر اهمیت حمایت از معارضان حکومت سوریه تأکید کرد و با محکوم کردن دخالت حزب الله در القصیر «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه را به گسترش دامنه بحران در خاورمیانه متهم کرد.

شیخ حمد همچنین بر  لزوم برگزاری کنفرانس ژنو 2 تأکید کرد و بدون اشاره به استفاده تروریست ها از سلاح های شیمیایی در منطقه خان العسل سوریه افزود: دمشق واهمه‌ای از استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه ندارد و آینده این کشور باید بدون اسد و حامیان او که دستانشان به خون مردم سوریه آغشته شده است باشد.

از سوی دیگر «جان کری» وزیر خارجه آمریکا که در این نشست حضور داشت تأکید کرد که مجموعه دوستان سوریه و دیگر کشورهای جهان متعهد به پایان دادن به بحران سوریه از راه مسالمت آمیز  هستند.

کری افزود: آینده سوریه نباید از سوی گروه خاصی و یا افرادی که به سود منافع گروهی ویژه فعالیت می‌کنند تعیین شود.

وزیر خارجه آمریکا که در متحد کردن معارضان سوری ناکام ماندند، در ادامه گفت: ما تلاش می‌کنیم تا شرایط را برای همه مردم سوریه با دیدگاه های متفاوتشان فراهم کنیم تا نقش موثری در آینده کشورشان داشته باشند؛ همچنین برای پایان دادن به بحران سوریه باید دولتی انتقالی با توافق میان اسد و معارضان ایجاد شود.

وی تأکید کرد که هر دو طرف نزاع باید به این منظور نمایندگان خود را معرفی کنند و ساز و کار پیشنهادی خود را نیز مشخص کنند.

وزیر خارج آمریکا یادآور شد که در مسکو با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه این کشور بر برگزاری کنفرانس ژنو2 برای اجرایی کردن توافق ژنو 1 به تفاهم رسیده‌اند و ابراز امیدواری کرد که دو طرف بر میز مذاکره بنشینند تا کنفرانس ژنو 2 برای توقف کامل خشونت در سوریه برگزار شود.

وی اسد را متهم کرد که از کنفرانس ژنو2 با خوشرویی استقبال نکرده و ادعا کرد: اسد کارشناسان ایرانی و آنچه که وی عناصر تروریست حزب الله خواند را به سوریه آورد به این ترتیب عکس العمل او برای ایجاد صلح در واقع بین المللی کردن نزاع بود که این اقدام نگرانی‌ها را در سراسر جهان افزایش داده است.

کری همچنین حزب الله را نماینده ایران قلمداد کرد و بدون اشاره به دخالت های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و حمایت های تسلیحاتی از مخالفان سوریه ادعا کرد: پیامدهای دخالت حزب الله در سوریه فرصت‌های صلح را کاهش می دهد.

وی افزود: ما تأکید می‌کنیم که تسلیح معارضان برای دخالت نظامی در سوریه نیست بلکه برای ایجاد موازنه قدرت در سوریه است و از دخالت ایران در بحران سوریه جلوگیری می‌کند.

نشست دوستان سوریه با حضور وزرای امور خارجه 11 کشور عضو این مجموعه از جمله فرانسه، ایالات متحده، بریتانیا، مصر و عربستان در دوحه پایتخت قطر برای تأمین کمک‌های بیشتر برای ارتش آزاد در پی پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه برگزار شد.

پیشتر نیز «ویلیام هیگ» وزیر خارجه بریتانیا در حاشیه این نشست گفت: لندن هنوز هیچ تصمیمی برای تسلیح مخالفان دولت سوریه نگرفته است.

در همین راستا منابع آگاه دیپلماتیک تأکید کردند که اعضای مجموعه دوستان سوریه در زمینه تسلیح معارضان با سلاح‌های سنگین اختلافات فراوانی دارند.

حتی سایت بی بی سی نیز به وجود اختلاف نظر در بین وزرای خارجه دوستان سوریه برای تسلیح معارضان اذعان کرد و نوشت به لحاظ سیاسی، مشکلی که کشورهای حامی گروه‌های مخالف بشار اسد دارند، این است که این گروه‌ها دچار تفرقه هستند و برای این کشورها تصمیم‌گیری در این مورد که از کدام یک از آنها حمایت کنند، روز به روز سخت‌تر می‌شود.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول