اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس:

سرانه مطالعه فارس به 53 دقیقه در هفته رسید

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس گفت: سرانه مطالعه در این استان به 53 دقیقه در هفته رسید.

سرانه مطالعه فارس به 53 دقیقه در هفته رسید

حجت‌الاسلام محسن اسماعیل پور امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: وجود ایستگاه‌های مطالعه در سطح شهرهای فارس باعث شد که میزان سرانه مطالعه فارس از 40 دقیقه به 53 دقیقه در هفته ارتقا پیدا کند.

وی افزود: علاوه بر طرح ایستگاه مطالعه، طرح «پیک مهر» نیز در ارتقای 15 درصدی سرانه مطالعه در این استان تاثیرگذار بود.

اسماعیل پور ادامه داد: با آغاز به کار 40 طرح مانند «پرستار کتاب»، طرح «تعالی»، طرح «مشاوره کتاب» که در قالب مجموعه بسته طرح‌های فرهنگی تعریف شده است می‌توانیم رشد 40 درصدی را تا پایان شش ماهه نخست سال 92 در سرانه مطالعه مفید تحقق بخشیم.

وی اضافه کرد: پس از راه‌اندازی بخش مشاوره تلفنی کتاب افراد می‌توانند با تماس با اداره کل کتابخانه‌های فارس و شیراز کتاب‌های مورد نظر خود را با موضوعات مد نظر درخواست دهند.

به گفته وی، در این طرح مشاوران نهاد کتابخانه‌ها به متقاضی مشاوره می‌دهند که چه کتاب‌هایی با توجه به سن، علائق و رشته تحقیق می‌تواند برای فرد مفید باشد و کدام کتابخانه کتاب مورد نظر را ارائه می‌دهد.

مطالعه در دهه چهارم انقلاب نباید کمتر از دهه نخست باشد

این مسئول فرهنگی خاطرنشان کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان و اوقات فراغت جوانان یکی از دغدغه‌های جدی خانواده‌ها بحث مطالعه فرزندان آنها است.

وی بیان کرد: ما اگر بتوانیم فرهنگ مطالعه را در خانواده‌ها نهادینه کنیم یک گام موثر در ارتقای نوع مطالعه و سبک زندگی افراد برداشته‌ایم.

اسماعیل پور تصریح کرد: ما باید فرهنگ مطالعه را در صدر شاخص‌های سبک زندگی دهه چهارم انقلاب قرار دهیم.

وی بیان کرد: در دهه نخست انقلاب مطالعه بسیار بیشتر بود چرا که احساس نیاز بیشتری می‌شد و افراد خود را مسئول می‌دیدند و برای دفاع از موازین و اعتقادات خود مطالعه می‌کردند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس ابراز داشت: امروز ما وظایف را ارگانی و دولتی تصور کرده و پاسخگویی به شبهات را وظیفه اداره‌ها و دستگاه‌ها می‌دانیم در حالی که رسالت فردی و خانوادگی ما تحکیم مبانی اعتقادی را ایجاب می‌کند.

کتابخانه‌ها از ایمن‌ترین موارد برای اوقات فراغت جوانان هستند

اسماعیل پور در ادامه گفت: در ابتدای فصل تابستان و با توجه به لزوم مدیریت اوقات فراغت جوانان، از خانواده‌ها دعوت می‌کنیم که از برنامه‌های تابستانی کتابخانه‌های عمومی استفاده کنند.

ویژه برنامه‌های کانون‌های ادبی، خانه‌های نویسندگی، مسابقات متنوع، دوره‌های تندخوانی، آموزش روش‌های کتابخوانی و کتابشناسی و سیرهای مطالعاتی که در کتابخانه‌های عمومی کل فارس برگزار می‌شود، مواردی بود که اسماعیل پور به خانواده‌ها برای پر کردن اوقات فراغت جوانان پیشنهاد کرد.

به گفته وی، یکی از ایمن‌ترین اماکنی که خانواده‌ها می‌توانند به آن اعتماد کرده و فرزندان خود را برای غنی‌سازی اوقات فراغت به آن بسپارند کتابخانه‌ها هستند.

اسماعیل پور اذعان داشت: استفاده از خدمات کتابخانه‌ها منجر به توانمندی‌های ویژه‌ای می‌شود، چنانکه انتخاب شغل در آینده افراد مرهون نوع مطالعه و دانشی است که در جوانی در ذهن آنها نهادینه شده باشد.

وی تصریح کرد: با حضور در کتابخانه‌ها و استفاده از متون موجود می‌توان بهره‌های بسیاری برد که به عنوان مثال برخی اعضا یک دوره توانمندی در بخش « آی تی» یا هنری را مطالعه می‌کنند و خروجی آن مهارتی است که در آینده مورد استفاده فرد قرار می‌گیرد.

افزایش ساعات کار کتابخانه‌ها در تابستان

مدیرکل کتابخانه‌های فارس در ادامه این گفت‌و‌گو به خبرنگار فارس گفت: ما ساعات کار کتابخانه‌ها را در تابستان افزایش داده و نوع خدمات را متنوع کرده‌ایم.

اسماعیل پور افزود: کتابخانه شبانه‌روزی رئیسی بسیار فعال شده و مورد اقبال علاقمندان قرار گرفته و همچنین بخش‌های کودک در کتابخانه‌ها غنی شد به گونه‌ای که 70 بخش کودک فعال در سطح استان فارس توسط کتابداران متخصص کودک به ارائه خدمات مشغول هستند.

وی تصریح کرد: به‌کارگیری نیروهای جدید متخصص و ارتقای مهارت‌های نیروهای فعلی از اولویت‌های نهاد کتابخانه‌ها بوده است و در این راستا دوره‌های آموزشی ویژه کتابداران برگزار شد و طرح تعالی همچنان ادامه دارد.

اسماعیل پور خاطرنشان کرد: برای تحقق دارا بودن کتابداران به‌روز که توان قصه‌گویی داشته و بتوانند با ذائقه و سلایق کودکانه همراهی کنند نیاز بود که کتابداران از طریق آموزش به مهارت‌های ویژه‌ای مجهز شوند.

وی بیان کرد: برنامه ما به گونه‌ای طراحی شده که اگر خانواده‌ای به کتابخانه مراجعه کرد بتواند فرزند خود را در بخش کودک قرار داده و والدین از سالن‌های مخزن و مطالعه استفاده کنند.

انتهای پیام/ 2448/صا30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول