اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی:

شورای حل اختلاف خراسان شمالی در کشور اول شد

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی از کسب عنوان نخست توسط شورای حل اختلاف این استان در سطح کشور خبر داد.

شورای حل اختلاف خراسان شمالی در کشور اول شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، احمد کیخسروی  بعد ازظهر امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه این عنوان برای چندمین سال از سوی شورای حل اختلاف استان رقم می‌خورد، اظهار کرد: این شورا در خراسان شمالی دارای 838 عضو آموزش دیده با 184 حوزه است.

وی تصریح کرد: 60 درصد پرونده‌هایی که قابلیت سازش داشته در شوراهای حل اختلاف رسیدگی و مختومه شده است.

کیخسروی با اشاره به حاکم بودن فرهنگ صلح و سازش در خراسان شمالی آن را نشان از روحیه مردم این استان بافرهنگ دانست.

* تشکیل حوزه قضایی شهرستان راز و جرگلان

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی همچنین با اشاره به ارتقای راز به شهرستان اظهار کرد: حوزه قضایی در این شهرستان مرزی استان تشکیل شده است.

وی افزود: اکنون تعداد حوزه‌های قضایی خراسان شمالی به هشت حوزه افزایش یافته که در سطح شهرستان‌های استان فعالیت دارند.

کیخسروی شمار قضات خراسان شمالی را 108 قاضی و 418 کارمند عنوان کرد و گفت: 73 شعبه دادگاه و دادسرا اعم از دادگاه‌های حقوقی و جزائی در خراسان شمالی فعالیت دارند.

وی میزان پست‌های قضایی خالی در این استان را 36 درصد برشمرد و تصریح کرد: این در حالی است که در سنوات گذشته این میزان 45 درصد پست خالی قضایی بوده که با پیگیری‌های انجام شده بخشی از قضات مورد نیاز دادگستری استان تأمین شده است.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی تعداد قضات مورد نیاز استان بر اساس چارت تشکیلاتی را 169 قاضی برشمرد و گفت: اکنون 108 قاضی در سطح دادگستری‌های استان مشغول خدمت هستند.

وی همچنین با اشاره به اینکه در گذشته 80 درصد پست‌های اداری دادگستری خالی بوده است،‌ اظهار کرد: اکنون این میزان به 56 درصد پست خالی اداری کاهش یافته است.

کیخسروی تصریح کرد: بر اساس پست‌های اداری باید دادگستری استان دارای 949 کارمند بوده که اکنون این تعداد 418 کارمند بوده که امیدواریم با جذب 40 نفر نیروی جدید میزان پست‌های خالی دادگستری خراسان شمالی کاهش یابد.

* کاهش جمعیت زندان‌ها با استفاده از مجازات‌های جایگزین

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی همچنین یکی از اقدامات مثبت انجام شده در دادگستری استان طی سال‌های اخیر را توجه به سیاست کاهش جمعیت کیفری در زندان‌ها با استفاده از مجازات‌های جایگزین برشمرد.

وی اظهار کرد:‌ افزون بر این به مجازات‌های مکمل کیفری نیز توجه شده که نتیجه آن کاهش زندانیان به ویژه زندانیان تحت قرار بوده که از این حیث با کاهش 60 تا 70 درصدی مواجه هستیم.

کیخسروی تصریح کرد: هم اکنون زندانیان تحت قرار در استان صرفاً 14 درصد بوده که در گذشته بخش زیادی از آمارهای زندانیان را به خود اختصاص می‌داده و به قضات تاکید شده تا از قرارها کمتر استفاده کنند.

وی در عین حال با اشاره به قاطعیت برخورد دستگاه قضایی با مجرمان گفت: بر همین اساس قضات استان با پرونده‌های کلاهبرداری، سرقت، تصرف اراضی دولتی، چاقوکشی، هیچ‌گونه اغماضی نداشته و با جدیت برخورد می‌کند.

*کاهش نقض آرای محاکم قضایی در دادگاه‌های تجدیدنظر خراسان شمالی

کیخسروی همچنین یکی از افتخارات دستگاه قضایی استان را کاهش نقض آرای محاکم قضایی استان در محاکم تجدیدنظر برشمرد.

وی افزود: از مجموع پرونده‌های رسیدگی شده در محاکم قضایی استان طی سال گذشته 49 هزار و 729 پرونده مورد اعتراض اصحاب دعوا قرار گرفته که از این تعداد صرفاً 550 رای دادگاه تجدیدنظر نقض شده است.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی این میزان را معادل 1/1 درصد از مجموع آرای دادگاه‌های استان برشمرد و گفت: ارائه آموزش‌های مداوم و منظم به قضات از جمله اتقان آرای محاکم قضایی استان بوده که نسبت به گذشته آرای نقض شده دادگاه‌ها کاهش چشمگیری داشته است.

انتهای پیام/63002/‌ش40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول