اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی خبر داد

ثبت 3 پرونده میراث ناملموس در شورای ثبت خراسان شمالی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از تکمیل و تصویب سه گزارش ثبتی میراث ناملموس در شورای ثبت استان خبر داد.

ثبت 3 پرونده میراث ناملموس در شورای ثبت خراسان شمالی

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، علی‌اکبر وحدتی اظهار کرد: این پرونده‌ها برای بررسی در کمیسیون تخصصی اداره کل ثبت آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شده که پس از تصویب در فهرست میراث ملی معنوی کشور قرار خواهند گرفت.

وی آیین سیزدهم فروردین ماه روستای اندوقان، فنون و مهارت جوراب بافی، فنون و مهارت چلنگری را از موضوعات پرونده‌های ارسالی عنوان کرد.

وحدتی گفت: یکی از این پرونده‌ها که آیین‌های مرتبط با نوروز را معرفی می‌کند، به تشریح «آیین سیزدهم فروردین ماه روستای اندوقان» پرداخته که در آن اهالی بنا بر یک سنت رایج قدیمی در روز سیزدهم فروردین (سیزده بدر) در محل مقبره شیخ اندوقان گردهم می‌آیند و طبق رسوم گذشته اقدام به گره زدن پارچه‌های نذر به درختچه‌های گز می‌کنند.

وی با بیان اینکه 2 اثر معنوی دیگر نیز به فنون و مهارت بافت بوجالی (جوراب بافی سنتی) و چلنگری مربوط می‌شود گفت: این آثار بر اساس آیین‌نامه‌ها و کنوانسیون‌های حفاظت از میراث معنوی در شاخه‌ی «دانش‌ها و عادت‌ها و رسم‌های مربوط به طبیعت و کیهان» و «مهارت در هنرهای دستی و سنتی» طبقه‌بندی می‌شوند.

انتهای پیام/63002/ط/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول