اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم:

گرد و غبار درقم منشأ محلی ندارد/ کانون‌های ایجاد گرد و غبار در حومه شهر است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: گرد و غبار استان منشأ محلی ندارد بلکه در کل محدوده کشور این مشکل وجود دارد.

گرد و غبار درقم منشأ محلی ندارد/ کانون‌های ایجاد گرد و غبار در حومه شهر است

احمد عفتان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم اظهار داشت: اینکه گرد و غبار منشأ محلی داشته باشد را من تأیید نمی‌کنم به این دلیل که در کل محدوده کشور این مشکل وجود دارد که نشان می‌دهد این مشکل داخلی نیست و بیشتر استان‌ها درگیر آن هستند.

وی افزود: دلیل آن هم این است که جریان باد خیلی شدیدی را در سطح استان نداریم که این گرد و غبار را منشأ داخلی بدانیم ولی بطور کلی منشأ گرد و غبار بر اساس مطالعاتی که در شهر قم انجام شده کانون‌هایی هستند که عمدتا در حومه شهر قرار دارند که سبب آلودگی می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به این مناطق ادامه داد: مناطقی از قبیل معادن متروکه در محدوده شهر و نخاله‌هایی که قبلا بدون هماهنگی تخلیه شده، شخم اراضی کشاورزی و معادن شن ‌و ماسه، آهک و گچ که اطراف شهر یا در مسیر جریان باد قرار دارند از جمله عوامل تولید گرد و غبار هستند.

عفتان ابراز کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته طی چند سال گذشته اقدامات بخصوصی در منطقه کوه نمک قم که جریان باد غالب قم را دارد انجام دادیم؛ مثلا طی دو سال گذشته 650 هکتار از اراضی کم پوشش را مجددا بوته کاری و 11 هزار هکتار از مناطق را اشغال کردیم که دام‌ها در آن چرا نکنند و بتوانیم به این شکل با این مشکلات مبارزه کنیم.

وی با اشاره به شرایط اقلیمی که سبب به ‌وجود آمدن بیابان می‌شود بیان داشت: در شرایط اقلیمی دو عامل موجب به وجود آمدن بیابان هستند که یکی از این عوامل اقلیمی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم افزود: یک سری عوامل هستند مانند عوامل انسانی از جمله چرای بی‌رویه دام در مراتع، استفاده از آب‌های شور برای آبیاری اراضی کشاورزی و بوته‌کنی در مراتع که خوشبختانه این موضوع را در قم نداریم و برداشت معادن از جاهایی که حساس هستند، در ایجاد بیابان موثرند.

وی با تاکید بر فرهنگسازی در مقابله با عوامل موثر در ایجاد گرد و غبار گفت: این آموزش‌ها از طریق رسانه‌ها معمولا صورت می‌گیرد تا شهروندان بدانند چگونه شخم‌زنی و آبیاری کنند و دامداران چه موقع دام‌هایشان را به چرا ببرند.

عفتان تاکید داشت: اگر مردم همکاری کنند، در مراحل بعدی اقدام به بیابان زدایی می‌رسد که این اقدام در جاهایی که پوشش کم است با بوته کاری صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/2258/خ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول