اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون توانبخشی مدیر کل بهزیستی گیلان خبر داد

اجرای طرح CBR در 16 شهرستان گیلان

معاون توانبخشی بهزیستی گیلان گفت: امسال طرح CBR «توانبخشی مبتنی بر جامعه» در 16 شهرستان گیلان اجر می‌شود.

اجرای طرح CBR در 16 شهرستان گیلان

رحیم تکاملی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به فعالیت‌های توانبخشی بهزیستی گیلان در سال جاری اظهار کرد: در فعالیت‌های اجتماعی توانبخشی طرح مراقبین اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه گیلان جزو 10 استان کشور است که این طرح را اجرا می‌کند، افزود: این طرح در دو شهرستان رودبار و شفت اجرا شده است.

این مسئول ادامه داد: این طرح مراقبین را 22 روز آموزش دادیم که هر مراقب چهار معلول را در داخل منزل نگهداری می‌کند و آموزش می‌دهد که این امر فشار روی مراکز شبانه‌روزی را کاهش داده است.

وی، یکی از رویکردهای اصلی در سال 92 را بحث طرح مراقبین ذکر کرد.

تکاملی از اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه «CBR» در تمام شهرهای گیلان خبر داد و یادآور شد: اکنون این طرح در 12 شهرستان اجرا شده و امسال 16 شهرستان استان زیرپوشش طرح «CBR» قرار می‌گیرند.

وی یکی از ویژگی‌های اصلی و مهم توانبخشی را ارائه وسایل کمک توانبخشی و بهداشتی به ضایعه نخاعی ذکر کرد و افزود: این بیماران باید بتوانند از این وسایل بیشتر استفاده کنند.

معاون توانبخشی بهزیستی گیلان، با اشاره به پرداخت تمام هزینه‌های دانشجویان معلول، یادآور شد: فعالیت‌های دیگر توانبخشی درباره مستمری‌ها است.

وی با بیان اینکه مستمری مددجویان معلول افزایش یافته است، اذعان کرد: این مبلغ از 40 هزار تومان به 48 هزار تومان در ماه برای هر نفر افزایش یافته و در برخی موارد از بعد خانوار تا 90 هزار تومان رسیده است.

تکاملی، آموزش خانواده‌های معلولان را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد و متذکر شد: آموزش خانواده‌ها مورد تأکید معاون توانبخشی سازمان بهزیستی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات از نظر زخم بستر و کوتاهی و سفتی عضلات را کم کند و در بخش‌های مختلف سعی می‌کنیم این کار را داشته باشیم.

وی نگهداری معلول در خانواده را از دیگر برنامه‌های توانبخشی برشمرد و خاطرنشان کرد: توانبخشی از مرکزگرا به خانواده‌‌‌محور تبدیل می‌شود.

این مسئول با اشاره به تعداد معلولان زیرپوشش بهزیستی گیلان، اذعان کرد: در بانک اطلاعاتی بهزیستی 32 هزار نفر معلول زیرپوشش هستند که 7 هزار و 800 نفر در ماه از ما مستمری می‌گیرند.

انتهای پیام/2300/ح30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول