اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی یزد خبر داد

شناسایی 13 کانون بحرانی فرسایش بادی در استان یزد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد از شناسایی 13 کانون بحرانی فرسایش بادی در این استان خبر داد و گفت: این میزان 730 هزار هکتار از اراضی بیابانی استان را شامل می‌شود.

شناسایی 13 کانون بحرانی فرسایش بادی در استان یزد

سیدابوالفضل وکیلی امروز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: به دلیل قرار داشتن استان یزد در بین دو کویر بزرگ لوت و مرکزی و نیز بروز مکرر طوفان‌های شن هر ساله خسارات زیادی را متحمل می‌شود.

وی ادامه داد: بیشترین خساراتی که بر اثر وزش طوفان‌های شن متحمل می‌شویم در حوزه حمل و نقل به ویژه ریلی همچنین تاسیسات شهری است که برای جلوگیری از این خسارات به اعتباراتی برای مبارزه با بیابان‌زایی نیاز است.

مدیرکل منابع طبیعی یزد تصریح کرد: در حدود 98 درصد از مجموع مساحت استان یزد عرصه منابع طبیعی محسوب می‌شود که این میزان معادل هفت میلیون و 300 هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی استان به حساب می‌آید.

وی استان یزد را سومین استان بیابانی در کشور اعلام کرد و گفت: مساحت عرصه بیابانی استان یزد را دو میلیون و 620 هزار هکتار است.

وکیلی افزود: تاکنون در 730 هزار هکتار از اراضی بیابانی استان اقدامات مبارزه با بیابان‌زایی انجام شده است.

وی با اشاره به وجود کانون‌های گسترده فرسایش بادی در استان بیان داشت: این کانون‌ها مساحتی بالغ بر یک میلیون و 200 هزار هکتار در استان را دارا هستند که در تمامی شهرستان‌های استان نیز وجود دارند.

این مقام مسئول وجود جنگل و جنگل دست‌کاشت را در بیابان‌زدایی موثر دانست و گفت: اجرای طرح کمربند سبز راهکار موثری در جلوگیری از توسعه کانون‌های فرسایش بادی و جلوگیری از بیابان‌زایی است.

وی در ادامه اجرای طرح کمربند سبز استان را از مواردی اعلام کرد که حجم عظیمی از اراضی منابع طبیعی استان را پوشش می‌دهد.

وکیلی اراضی میزان تحت پوشش این طرح را چهار هزار و 600 هکتار اعلام کرد و ادامه داد: تاکنون 110 هکتار از طرح کمربند سبز استان توسعه یافته است و اجرای یکصد هکتار از آن نیز در دستور کار است.

وی از تاثیرات مثبت اجرای این طرح را جلوگیری از ورود آلاینده‌های ناشی از فرسایش بادی به مناطق مسکونی و شهری برشمرد و عنوان کرد: هر هکتار جنگل توانایی جلوگیری از 68 تن گرد و غبار و ریزگردها را دارد.

مدیرکل منابع طبیعی یزد از مشکلات مانع اجرای طرح‌های منابع طبیعی در مبارزه با بیابان‌زایی را کمبود اعتبار اعلام کرد و گفت: متاسفانه در سال گذشته بسیاری از طرح‌های توسعه بیابان‌زدایی به دلیل کمبود منابع مالی و اعتباری کاملا متوقف شد.

وی تلاش برای حفظ جنگل‌های موجود را در راستای کمبود اعتبار و جلوگیری از توسعه بیابان برشمرد و ادامه داد: با اعتباراتی که در سال گذشته اختصاص یافته بود تنها توانستیم جنگل‌های موجود و نهالکاری‌های صورت گرفته را حفظ کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی یزد از دیگر برنامه‌های انجام شده توسط این نهاد را رسیدگی و نهال‌کاری در مناطق گردشگری و کوهستانی استان برشمرد.

وی افزود: ایجاد نهالستان‌هایی در مناطق گردشگری شهرستان تفت از جمله منطقه چشمه تا مهر و ییلاقی دره‌گاهان در سال جاری به بهره‌برداری رسید.

این مقام مسئول بهره‌برداری از نهالستان پارک بیشه شهرستان بافق را از دیگر اقدامات این نهاد در راستای توسعه جنگل‌داری اعلام کرد و گفت: بر اساس برنامه زمان‌بندی شده، پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری یک هزار هکتار از اراضی استان نهال‌کاری شود.

انتهای پیام/90004/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول