اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اسکای نیوز:

سناریوی انتقال قدرت در قطر سیاست‌های این کشور را تغییر نخواهد داد

احتمالا انتقال قدرت از امیر قطر به ولیعهدش تا پایان ماه جاری میلادی صورت خواهد گرفت. بسیاری از کارشناسان تأکید می‌کنند این مسئله تغییر چندانی در سیاست‌های داخلی و خارجی قطر نخواهد داشت.

سناریوی انتقال قدرت در قطر سیاست‌های این کشور را تغییر نخواهد داد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری «اسکای نیوز»، در پی انتشار اخباری مبنی بر انتقال قدرت از «شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر به «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» ولیعهد این کشور تا پایان ماه جاری میلادی روزنامه‌های بریتانیا و فرانسه در دو هفته اخیر گزارش‌ها و تحلیل‌های فراوانی در این زمینه ارائه دادند.

این روزنامه‌ها افزودند که به واشنگتن، پاریس و لندن این مسئله گزارش داده شده بود.

برخی سناریوهای موجود برای انتقال قدرت در قطر حاکی از آن است که شیخ حمد در دیدار‌های اخیر خود عنوان کرده که می‌خواهد از همه پست های وزارتی خود کناره گیری کند و وقت خود را صرف فعالیت در زمینه‌های اقتصادی کند یکی از بزرگترین کمپانی‌هایی که شیخ حمد آن را مدیریت می‌کند شرکت «کمیته قطر برای سرمایه گذاری» است که حجم ثروت این کمپانی ده‌ها میلیارد دلار تخمین زده شده است.

بر اساس سناریوی اول شیخ تمیم برای مدتی به عنوان نخست وزیر جایگزین حمد بن جاسم خواهد شد و تا پایان سال 2013 به صورت تدرجی جانشین پدرش خواهد شد.

گزارش‌هایی از دوحه حاکی است که بر اساس این طرح  ولیعهد می‌تواند نسل جدیدی از مسئولان را برای اداره امور کشور گرد خود جمع کند و نسل قدیمی با پاداش‌های فراوان بازنشسته خواهند شد.

اما سناریوی دوم این است که «احمد آل محمود» معاون فعلی نخست وزیر مسئولیت او را به عهده بگیرد و به این ترتیب شیخ تمیم جانشین پدرش شود.

خبر انتقال قدرت در قطر نگرانی خاصی را در میان کسانی که روابط حساسی با این کشور دارند ایجاد نکرده است زیرا با توجه به موافقت ولیعهد با بسیاری از سیاست‌های پدرش به نظر نمی‌رسد تغییر چندانی در سیاست‌های داخلی و خارجی این کشور ایجاد شود.

بر اساس این گزارش‌ها با توجه به اینکه شیخ تمیم از  حامیان اصلی داشتن ارتباط عمیق با اخوان المسلمین است به نظر نمی‌رسد سیاست دوحه در قبال کشورهایی که در آنها اعتراضاتی ایجاد شده تغییر کند.

با توجه به اینکه سیاست‌های اقتصادی دوحه با کشورهای اروپایی همچنان تحت نظارت نخست وزیر فعلی و وزیر خارجه باقی خواهد ماند به نظر نمی‌رسد در آن تغییرات چندانی صورت بگیرد.

اما درباره مسائل داخلی نیز ولیعهد خود بیشتر سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی فعلی دوحه را پی‌ ریزی کرده است.

پیشتر فارس به نقل از منابع مطلع در قطر از کناره گیری غیر رسمی امیر قطر از قدرت خبر داده بود. روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف نیز تأکید کرد که قطر به زودی شاهد انتقال قدرت از امیر این شیخ نشین به «شیخ تمیم بن حمد» ولیعهد 33 ساله‌اش خواهد بود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول