اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

سفیر سابق عراق در دوحه در گفت‌وگو با فارس:

قطر مجری سیاست‌های غرب و اسرائیل در منطقه است

سفیر سابق عراق در دوحه تاکید کرد: قطر مجری سیاست‌های غرب و اسرائیل و تمام طرف‌هایی در منطقه است که گرایشات مخالف مذهب و استراتژی حاکم بر جهان عرب دارند و به دلایل طایفه‌ای و سیاسی حکومت عراق را رد می‌کند.

قطر مجری سیاست‌های غرب و اسرائیل در منطقه است

«جواد الهنداوی»، سفیر سابق عراق در دوحه قطر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد تاکید کرد که قطر مجری سیاست‌های غرب و اسرائیل و تمام نیروهایی در منطقه است که گرایشات و توجهاتی مخالف مذهب و استراتژی حاکم بر جهان عربی دارند.

الهنداوی در این ارتباط توضیح داد که روابط عراق و قطر پس از سرنگونی رژیم «صدام حسین» روند منفی داشته است، چون نظام قطر همواره نظام سیاسی حاکم بر عراق را رد کرده و روند سیاسی جاری در عراق را تایید و حمایت نمی‌کند و دلیل این امر نیز برای ما به خوبی آشکار است و می‌دانیم دلیل این مخالفت را باید در عوامل طایفه‌ای و مذهبی جست‌وجو کرد.

سفیر سابق عراق در دوحه در ادامه افزود: حکومت قطر روند سیاسی جاری در عراق را همان‌طور که گفتم به دلایل طایفه‌ای و مذهبی و سیاسی رد می‌کند، افزون بر اینکه دوحه نظام عراق و ثبات و استقرار این نظام را منافی با استراتژی ترسیم شده در منطقه از سوی طرف‌های خصم و دشمن می‌داند.

الهنداوی گفت: حکومت قطر براین باور است که دولت و نظام عراق هم اکنون در دست شیعیان است و این طایفه از سوی طرف یا طرف‌هایی خاص حمایت می‌شود و همین موجب شده تا روابط دوحه – بغداد از زمان تشکیل دولت عراق پس از سرنگونی رژیم صدام حسین تاکنون شاهد هیچ تغییر و پیشرفتی نباشد.

سفیر سابق عراق در قطر گفت که سفارت عراق در قطر طی چهار سال گذشته تلاش کرد تا موجبات بهبود روابط دو جانبه باشد و حقیقت روند سیاسی جاری در عراق را به دوحه منتقل کند، اینکه این روند اصلا روندی طایفه‌ای و مذهبی نیست، بلکه مبتنی بر پایه‌های دموکراتیک است و حکومتی که هم اکنون در عراق قدرت را در دست دارد، نتیجه انتخابات مردمی است.

الهنداوی بار دیگر با تاکید بر اینکه قطر مجری سیاست‌های غرب و اسرائیل در منطقه است، گفت: زمانی سیاست‌های قطر در برابر عراق تغییر خواهد کرد که حکومت جدیدی در بغداد روی کار آید که سیاست‌های مشابه قطر و اعتقاداتی مشابه اعتقادات اخوان المسلمین داشته باشد.

از سوی دیگر «هادی عباس»،سفیر عراق در امان، پایتخت اردن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد گفت که روابط عراق و اردن روابطی مستحکم و قدیمی است که بر منافع مشترک استوار است.

عباس تاکید کرد: آنچه در روز شانزدهم اوت روی داد، همچون ابر بهاری بود که پس از باریدن تاثیری بر هوای آفتابی ندارد، بنابراین حوادث این روز بدون تردید تاثیری بر ماهیت روابط دو کشور ندارد و بستن و تعطیل کردن سفارت و فعالیت‌‌های آن موجب شد تا برخی از بعثی‌های مقیم اردن از فرصت سوء استفاده کنند و داخل سالن باشگاه فرهنگی پادشاه اردن دست به اغتشاش بزنند.

وی توضیح داد که عراق نیازی به خصومت‌ها و دشمنی‌های دیگر ندارد، چون به اندازه کافی هم اکنون دارای دشمن و خصم است، آنچه هم اکنون عراق به آن نیاز دارد، تقویت روابط با کشورهای همجوار است و در این راه بغداد تلاش بسیاری دارد تا روابط خود را به ویژه با اردن مستحکم‌تر کند، به خصوص پس از افزایش میانگین مبادلات تجاری این کشور پس از سفر اخیر «نوری المالکی»، نخست وزیر عراق از اردن که اواخر سال گذشته انجام شد.

سفیر عراق در امان به وجود طرح‌های اقتصادی و استراتژی بزرگ بین دو کشور از جمله احداث خط لوله نفت بصره – عقبه و همچنین احداث خط آهن بین دو کشور اشاره کرد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول