اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمان:

استفاده بی‌رویه از کود و سم چالشی اساسی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: استفاده بی‌رویه از کودها و سموم شیمیایی موجب بروز مشکلات اساسی در بخش کشاورزی است که به یک چالش اساسی تبدیل شده است.

استفاده بی‌رویه از کود و سم چالشی اساسی است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، عباس ملایی ظهر امروز در مراسم تجلیل‌ از نخبگان بخش کشاورزی استان کرمان اظهار داشت: کود شیمیایی کیفیت محصولات را به شدت پایین می‌آورد و کشاورزان باید با استفاده از نظریه کارشناسان و متخصصان سازمان کشاورزی در بخش‌های مختلف کشاورزی فعالیت کنند.

وی با اشاره به افتتاح و راه‌اندازی چهار طرح کشاورزی در حوزه دام در روز گذشته افزود: جهاد کشاورزی سالی پربرکت و پربار را پشت سر گذاشت که بیش از 6 هزار طرح در شمال و جنوب استان ‌کرمان مصوب شد.

ملایی تصریح کرد: در استان کرمان بیش از 800 هزار هکتار سطح زیر کشت داریم که شش درصد ارزش افزوده کشاورزی کشور در استان کرمان تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استان کرمان بیش از 23 درصد سطح زیرکشت باغ‌های کشور را دارد، عنوان کرد: ما در استان کرمان حدود 500 هزار هکتار باغ داریم و نخستین استان باغی کشور محسوب می‌شویم و 400 هزار هکتار از باغ‌ها‌ی کرمان زیر کشت پسته است که بیش از 70 درصد پسته کشور در استان کرمان تولید می‌شود.

ملایی ابراز داشت: در استان کرمان با تولید بیش از 360 هزار تن خرما رتبه اول تولید خرما را در کشور به خود اختصاص داده است‌ و ما از نظر سطح زیر کشت گردو با احتساب جنوب استان کرمان بیش از 24 هزار هکتار سطح زیر کشت گردو داریم که در این زمینه در کشور رتبه اول هستیم.

وی گفت:‌ کرمان در حوزه تولیدات دامی بیش از 6 میلیون دام سبک و سنگین دارد که در کشور در این زمینه جزو استان‌های نسبتا دامداری خوبی هستیم.

ملایی ابراز داشت: ما حدود 50 هزار تن گوشت قرمز و بیش از 40 هزار تن گوشت مرغ در استان تولید می‌کنیم و تقریباً از این دو محصول در استان کرمان به خودکفایی می‌رسیم و در چهار تا پنج سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های خوبی در زیر‌ساخت‌های کشاورزی در استان کرمان انجام شده و اکنون حدود 100 هزار هکتار از اراضی استان کرمان به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

وی بیان داشت: ظرفیت استان کرمان از نظر آبیاری تحت فشار 300 هزار هکتار است که در حال حاضر 1.3 آن انجام شده‌ و امیدواریم با سرمایه‌گذاری بیشتر تمام‌ آن را به اجرا بگذاریم و در استان کرمان بیش از 13 هزار کیلومتر کانال در این چند سال گذشته ساخته‌ایم که در سال گذشته 700 کیلومتر لوله‌گذاری کرده‌ایم.

‌ملایی با اشاره به اینکه در سال گذشته‌ که سال حمایت از کار و سرمایه ایرانی توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شد ‌در استان کرمان یک سرمایه‌گذاری در بخش تولید داشت که در تاریخ کشاورزی استان بی‌نظیر بود، افزود: سال گذشته در مجموع حوزه شمال و جنوب استان کرمان 450 میلیارد تومان در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری شد.

وی ابراز داشت: در حوزه شمال استان کرمان 187 مرغداری جدید تاسیس شد و بخشی از آن قبل از سال جدید وارد مدار تولید شده و بخشی دیگر در حال تکمیل شدن است و در حال حاضر تولید مرغ در استان کرمان 36 هزار تن است، یعنی حدود 20 میلیون قطعه مرغ در سال تولید داشته‌ایم و طی یک سال اخیر 14 میلیون به آن اضافه شده و به 34 قطعه در سال رسیده است.

انتهای پیام/2446/ب30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول