اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان:

اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیازمند ریشه‌یابی مشکلات فاز نخست است

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در صورتی موفق خواهد بود که فاز اول آن آسیب شناسی شود.

اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیازمند ریشه‌یابی مشکلات فاز نخست است

نعمت‌الله اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به نقاط قوت و ضعف دولت نهم و دهم اظهار کرد: با توجه به عملکرد هشت ساله این دولت در امور اقتصادی و استفاده از مصوبات سفرهای استانی برخی از این مصوبات با سیاست‌های اقتصادی کشور مغایرت داشته و کمتر از نظرات کارشناسی در این مصوبات استفاده شده است.

وی ادامه داد: بنگاه‌های زود بازده تجربه‌ای شکست خورده و بدون کار کارشناسی است که متأسفانه در این دولت شاهد این موضوع بودیم و حجم نقدینگی در کشور به دلیل عدم تفکر در کشور بالا رفت که این خود یکی از دلایل بالا رفتن تورم است.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به طرح تحول و فاز اول هدفمندی یارانه‌ها دراقتصاد بیان کرد: هدفمند کردن یارانه‌ها سه حوزه بنگاه، خانوار و دولت را پوشش می‌دهد؛ متأسفانه تمام توجه دولت تنها به مبحث خانوار بوده و به دو حوزه دیگر توجهی صورت نگرفته است.

*آسیب شناسی فاز اول هدفمندی یارانه‌ها

وی تصریح کرد: با توجه به تحقیقاتی که در زمینه هدفمندی یارانه‌ها در تعدادی از روستاهای استان اصفهان انجام شده است هزینه 15 قلم کالای اساسی برای یک خانوار روستایی در ابتدای طرح هدفمندی یارانه‌ها تا مرداد 91 و با توجه به افزایش قیمت این 15 قلم کالا هزینه‌ آن 20 هزار تومان بیشتر از مبلغ پرداختی یارانه‌ها است که این مورد بدون در نظر گرفتن هزینه‌های انرژی، بهداشت و غیره است.

اکبری در ادامه با بیان اینکه بحث هدفمندی یارانه‌ها در رکود اقتصادی تأثیر بسزایی داشته است، افزود: فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در صورتی موفق خواهد بود که فاز یک را آسیب شناسی کرده نقاط ضعف آن را بررسی کرده و شاخص‌های ارزیابی عملکرد را برای آن تدوین کنیم.

وی هدفمند کردن یارانه‌ها را به عنوان قانون الزامی دانست و بیان کرد: هدفمندی فاز دو در گرو ریشه‌یابی مشکلات و نقاط ضعف فاز اول است و دولت جدید باید این مشکلات را بررسی کند تا بتواند در فاز دوم موفق عمل کند.

انتهای پیام/63015/ع30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول