اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس:

کنترل تورم و توسعه تولیدات دستور کار دولت آینده باشد

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس گفت: یکی از مهم‌ترین مواردی که دولت آینده باید مدنظر داشته باشد و به آن رسیدگی کند بحث جلوگیری از تورم و افزایش تولیدات است که اگر این دو کار را انجام دهد دولت آینده از اقتصاد خوبی برخوردار می‌شود.

کنترل تورم و توسعه تولیدات دستور کار دولت آینده باشد

محمدعلی اسفنانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در ارتباط با اقتصاد کشور در چهار سال گذشته اظهار کرد: در بحث اقتصاد با وجود اینکه فعالیت‌های انجام شده را نباید نادیده گرفت، اما موفقیت‌های حاصل کم بوده است و به ویژه در بحث هدفمندسازی یارانه‌ها آنگونه که در قانون گفته شده بود به اجرا در نیامد هدفمندسازی که باید موجب رونق تولید می‌شد نتوانست به آن جامه عمل بپوشاند.

وی ادامه داد: سیاست‌های به کار برده شده به طور عمده در بخش پرداخت نقدی یارانه‌ها بود و در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بخشی از آن پرداخت یارانه‌های نقدی است و بخش عمده آن باید در تولید وارد شود و سبب افرایش آن شود، اما ما شاهد چنین افزایشی نبودیم.

*صنعت کشور با مشکلات بسیاری روبرو است

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس با بیان اینکه در حال حاضر در بخش صنعت به شدت با مشکل روبرو هستیم، گفت: بسیاری از صنایع توان ادامه ندارند و با 20 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند و یا به طور کامل تعطیل شده‌اند و در یارانه‌هایی که به خانوار پرداخت می‌شود حداقل این توجیه وجود دارد که با افرایش قیمت در حاملان رقمی برای جبران این افزایش به عنوان یارانه نقدی به آنها پرداخت می‌شود، اما در مورد تولید و مراکز تولیدی این اتفاق نیفتاد.

وی تصریح کرد: برای مثال کارخانه‌ای که در سال گذشته 300 هزار تومان هزینه برق پرداخت می‌کرد طی چند ماه این مبلغ به سه میلیون تومان افزایش یافت بدون اینکه هزینه‌ای به ظرفیت تولیدی آنها اضافه شود و یارانه‌ای به آن تعلق گیرد افزایش قیمت از یک طرف و از سوی دیگر تولید کننده مکلف بود تولیدات خود را به قیمت مصوب به بازار عرضه کند و این سبب ایجاد عدم تعادل می‌شود.

اسفنانی اظهار کرد: چگونه ممکن است که تولیدکننده‌ای افزایش هزینه داشته باشد، اما افزایش قیمت نداشته باشد این روند موجب شد تا تولید آسیب جدی ببیند و قادر به ادامه نباشد زیرا قرار بر این بود که بخش عمده یارانه‌های پرداختی یعنی حداقل بین 30 تا 40 درصد از آن به تولید اختصاص یابد و این کار هرگز انجام نشد و با وجود نقص‌های موجود در زمینه پرداخت یارانه‌ها با این حال کمکی بود برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه تا قسمتی از هزینه‌های آنها را تامین کند و در مجموع می‌توانست بهتر و مطلوب‌تر نیز عمل شود تا از آسیب‌های جانبی آن کاسته شود.

*در آستانه رسیدن به خودکفایی با کمبود مواجه شدیم

وی در مجلس در بحث کشاورزی نیز گفت: اتفاقی که در سال گذشته افتاد و بسیار نامبارک بود این بود که دولت قیمت بسیار کم در حدود 420 تومان برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفته بود که کشاورزان نیز حاضر شدند گندم خود را به قیمت 520 تومان هم به دولت بفروشند، اما دولت این میزان را خریداری نکرد و کشاورزان مجبور به فروش گندم خود با قیمت 500 تومان به دامداران شدند در حالی که قیمت جو در حدود 600 تومان بود.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان ادامه داد: کشوری که در آستانه رسیدن به جشن خودکفایی گندم به لحاظ تولید 13 میلیون تن گندم در سال بود در عرض مدتی کوتاه گندم موجود در انبارها، سیلوها و مراکز خرید آن به کمتر از سه میلیون تن رسید و به ناچار دولت با کمبود گندم مواجه شد و مجبور به وارد کردن گندم به قیمت 720 تومان شد که از لحاظ کیفیت نیز گندم نامرغوب هندی است.

وی در ارتباط با عملکردهای مثبت دولت در بحث کشاورزی اظهار کرد: در این ارتباط می‌توان به وام‌هایی که دولت به کشاورزان برای آبیاری بارانی در نظر گرفت که حدود 85 درصد هزینه‌های کشاورزان را به صورت وام بلاعوض در اختیارشان قرار می‌داد و 15 درصد باقیمانده را به صورت وام به آنها داد، اما متاسفانه به دلیل عدم کنترل قیمت‌ها و عدم توانایی دولت در مهار تورم این عمل نیز به صورت ناکافی و ناکارآمد جلوه کند.

اسفنانی در ارتباط با عملکرد دولت آینده بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مواردی که دولت آینده باید مد نظر داشته باشد و به آن رسیدگی کند بحث جلوگیری از تورم و افزایش تولیدات است که اگر این دو کار را انجام دهد دولت آینده از اقتصاد خوبی برخوردار می‌شود.

انتهای پیام/63015/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول