اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

قندیل: خواهان حل قضیه سد النهضه به سود دو طرف هستیم

نخست‌وزیر مصر با اشاره به اینکه احداث پروژه‌های توسعه‌ای نیل حق اتیوپی است، تأکید کرد که ما خواهان حل قضیه سد النهضه به سود دو طرف هستیم.

قندیل: خواهان حل قضیه سد النهضه به سود دو طرف هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس، «هشام قندیل» در مصاحبه با شبکه سی ان ان گفت: دولت مصر گزارش‌های اتیوپی مبنی بر اینکه احداث سد النهضه آسیبی به سهم مصر نمی‌رساند، در دست بررسی دارد و ما حقوق مربوط به احداث پروژه‌های توسعه‌ای نیل را درک می‌کنیم اما حرف ما این است که این قضیه به گونه‌ای که به سود دو طرف باشد، حل گردد.

وی اظهار داشت: آنچه نخست‌وزیر اتیوپی در سال 2011 گفت، این بود که پروژه سد النهضه بر روی رود نیل هرگز از سهم آب مصر حتی به اندازه یک لیوان کم نمی‌کند و اکنون ما نیز خواهان مطالعات و طرح‌هایی برای اثبات این نظریه هستیم.

قندیل اشاره کرد که تیم سه‌جانبه تحقیقات متشکل از مصر، سودان و اتیوپی به این نتیجه رسیده‌اند که اتیوپی تحقیقات و مطالعات لازم به منظور اطمینان از اینکه این پروژه بر سهم آب مصر تاثیر نمی‌گذارد، انجام نداده است.

نخست‌وزیر مصر در ادامه اظهار داشت: ما این ارقام و بررسی‌ها را با دولت اتیوپی مورد بررسی قرار خواهیم داد و در همین راستا وزیر خارجه مصر اواخر ماه جاری به اتیوپی می‌رود و ما اصرار داریم که این قضیه به گونه‌ای که به سود دو طرف باشد، حل گردد.

وی اشاره کرد که 98 درصد نیازهای آبی مصر از رود نیل تامین می‌شود و در صورتی که این رود را از مصر بگیرند، جفایی در حق مصر خواهد بود.

اتیوپی اخیرا در اقدامی ناگهانی تغییر مسیر رود نیل آبی را با هدف احداث سد النهضه آغاز کرده است که به گفته کارشناسان احداث این سد تاثیرات منفی زیادی بر سهم آب مصر از رود نیل و بخش کشاورزی آن خواهد داشت.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول