اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تحلیلگر امور سیاسی و نظامی دانشگاه لندن:

تغییر در پایه‌های قدرت قطر تلنگری به شیوخ حاشیه خلیج فارس است

تحلیلگر امور سیاسی و نظامی دانشگاه لندن با غیرمعمول خواندن اقدام امیر قطر برای انتقال قدرت در این کشور تأکید کرد این مسأله حامل پیامی برای دیگر کشورهای منطقه خواهد بود.

تغییر در پایه‌های قدرت قطر تلنگری به شیوخ حاشیه خلیج فارس است

به گزارش خبرگزاری فارس «ماتیو ماچووسکی» تحلیلگر امور سیاسی و نظامی در دانشگاه لندن در گفت‌وگو با شبکه خبری «روسیا الیوم»، تأکید کرد که اطلاعاتی وجود دارد که ممکن است «شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی»امیر قطر در آینده نزدیک کناره گیری کند و در ماه‌های گذشته نیز اخباری مبنی تغییر قدرت در قطر منتشر شده بود اما با توجه به اینکه دوحه اطلاعاتی در این زمینه ارائه نداده نمی‌توان مطمئن بود.

وی افزود: با این وجود مقامات قطر به سفارت‌ها و هیئت‌های دیپلمات گفته‌اند که پایه‌های قدرت در این کشور تغییر خواهد کرد و امیر و نخست وزیر کنار خواهند رفت.

وی در پاسخ سوالی درباره دلیل این اقدام گفت: این مسأله جدید و مهم است زیرا این اقدام در کشورهای حاشیه خلیج فارس غیر عادی است؛ دوحه درگیر بهار عربی در دیگر کشورهاست و می‌خواهد نقش تأثیر گذاری در منطقه داشته باشد.

ماچووسکی افزود: هنگامی که از تغییر قدرت در قطر سخن می‌گوییم به فردی اشاره می‌کنیم که 30 سال در قدرت بوده و این اقدام حامل پیامی برای سران دیگر کشورهای خلیج و منطقه است زیرا هنگامی که امیر قطر در انقلابی سفید به قدرت رسید تغییرات زیادی در کشور ایجاد کرد این تغییرات بر کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز تأثیر گذار بود.

وی تأکید کرد که به همین دلیل کشورهای دیگر از به قدرت رسیدن شیخ حمد خوشحال نبودند و تلاش می‌کردند که «شیخ خلیفه بن حمد آل ثانی» امیر کنار گذاشته شده به قدرت باز گردد.

شیخ خلیفه که خود نیز در انقلابی سفید بر روی کار آمده بود بعد از گنار گذاشته شدن از سوی فرزند خود سعی کرد بار دیگر در سال 1996 به قدرت برسد که ناکام ماند و به خارج از کشور تبعید شد.

این تحلیل گر مسائل سیاسی اقدام قطر را انقلابی دانست که تغییرات فراوانی ایجاد خواهد کرد زیرا شیخ حمد می‌خواهد که کشور را به تدریج تغییر دهد و قطر را از کشوری تابع و وابسته به عربستان به کشوری مستقل در جهان تبدیل کند.

پیشتر فارس به نقل از منابع مطلع در قطر از کناره گیری غیر رسمی امیر قطر از قدرت خبر داده بود. روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف نیز تأکید کرد که قطر به زودی شاهد انتقال قدرت از امیر این شیخ نشین به «شیخ تمیم بن حمد» ولیعهد 33 ساله‌اش خواهد بود.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول