اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

روحانی در گفت‌وگو با فارس:

دانشنامه انقلاب اسلامی در دست تدوین است

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی از تدوین دانشنامه انقلاب خبر داد و گفت: جلد نخست این دانشنامه با نام «الف» در سال ‌جاری منتشر می‌شود.

دانشنامه انقلاب اسلامی در دست تدوین است

حجت‌الاسلام سید حمید روحانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به فعالیت بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه اسلامی اظهار داشت: هدف اصلی این بنیاد تدوین تاریخ انقلاب اسلامی است.

خاطرات تاریخ عظیم انقلاب اسلامی ثبت می‌شود

وی افزود: در زمینه تاریخ انقلاب تاکنون کتاب «نهضت امام خمینی(ره) منتشر شده و برنامه دیگر بنیادپژوهی نیز جمع‌آوری اسناد و مدارک و ثبت خاطرات و گزارش‌هایی که ملت ایران در طول سال‌های قبل و پس از انقلاب دارند، است.

رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ادامه داد: این خاطرات برای تدوین تاریخ عظیم انقلاب اسلامی جمع‌آوری و ثبت می‌شود.

تدوین دانشنامه انقلاب اسلامی

وی از تدوین دانشنامه انقلاب اسلامی در بنیاد مذکور خبر داد و گفت: در این زمینه و نخستین گام حدود 50 هزار اسم کسانی که در انقلاب نامی از آن‌ها مطرح شده بود و پای اعلامیه امضا کرده بودند و سخنرانی و یا در تظاهراتی شرکت کرده بودند را استخراج کردیم. 

روحانی تصریح کرد: در بین اسامی‌های مذکور، نیروهای مؤثر را که از آغاز نهضت امام خمینی (ره) تا پیروزی انقلاب و تاکنون در صحنه حضور داشتند را جدا کردیم و روی آن‌ها کار می‌کنیم و امیدواریم در سال 92 نخستین جلد دانشنامه که حرف «الف» است را منتشر کنیم.

وی با اشاره به اینکه جلدهای دیگر دانشنامه در دست اقدام است، خاطرنشان کرد: دانشنامه کاری بسیار عظیم و سنگینی است و اگر به ثمر برسد می‌تواند در ثبت تاریخ انقلاب و حوادث و مسایلی که گذشته و چهره‌ها و نیروهایی که در انقلاب حضور داشته‌اند، نقش مهمی ایفا کند.

این مسئول با تصریح بر اینکه این دانشنامه سه مرحله است، یادآور شد: اماکن، اشخاص و جریان‌ها یا رخدادها از مراحل دانشنامه است.

وی ادامه داد: اشخاص در این دانشنامه مشخص هستند و اماکنی مانند حسینیه‌ها، مسجد گوهرشاد، فیضیه، دانشگاه، مسجد قبا و ... که نقش مهمی در انقلاب داشته‌اند جزو محورهای دانشنامه است.

روحانی، جریان‌ها را نظیر 15 خرداد، 22 بهمن و ... عنوان کرد و افزود: دانشنامه روی سه محور مذکور کار می‌شود.

انتشار فصلنامه‌ای که خاطرات دروغ را نقد می‌کند 

وی انتشار دوره سوم فصلنامه 15 خرداد را از دیگر اقدام‌ها ذکر کرد و متذکر شد: دوره نخست آن به صورت ماهنامه بود که در نجف منتشر می‌شد و در سال 54 شاه با صدام در الجزایر قرارداد امضا کرده بود و این ماهنامه را توقیف کردند.

این مسئول عنوان کرد: دوره دوم این فصلنامه از سال 60 تا سال 76 در مرکز اسناد کشور ادامه یافت و پس از اینکه مسئولیت مرکز اسناد به دیگری واگذار شد از انتشار آن جلوگیری شد و مرحله سوم فصلنامه نیز از سال 80 تاکنون ادامه دارد.

وی درباره اهداف انتشار فصلنامه 15 خرداد تصریح کرد: اهداف این فصلنامه پاسخ به شبهات در زمینه انقلاب و سیاست و نیز نقد تحریف‌گری‌ها و دروغ‌پردازی‌های خاطراتی که در کشور ما به انواع مختلف و خلاف‌گونه نوشته و تنظیم می‌شود و می‌تواند تاریخ را در آینده زیر سئوال ببرد، است.

نقد نادرستی‌های خاطرات منتظری و رفسنجانی در فصلنامه 15 خرداد

رئیس بنیادپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با بیان این‌که این فصلنامه تاکنون خاطرات شیخ حسینعلی‌ منتظری را در 20 شماره نقد کرد، افزود: فصلنامه مذکور دروغ‌پردازی‌ها و خلاف‌گویی‌هایی که در این خاطرات آمده بود را منعکس کرد.

وی ادامه داد: این فصلنامه در چند شماره نیز نادرستی‌های خاطرات هاشمی رفسنجانی را نقد و بازگو کرد و دروغ‌پردازی‌های خاطرات صادق طباطبایی نیز با دلیل و منطق و مستند نقد شد.

روحانی با اشاره به اینکه کتاب‌هایی دیگر اکنون در دست نقد است، خاطرنشان کرد: این کتاب‌ها در آینده منعکس می‌شود.

جلد ششم و هفتم اسناد انقلاب منتشر می‌شود

وی انتشار اسناد انقلاب را از دیگر برنامه‌های بنیادپژوهی عنوان کرد و متذکر شد: تاکنون پنج جلد از این اسناد منتشر شده و جلد ششم و هفتم آن در دست تدوین است که منتشر می‌شود.

این مسئول افزود: کتاب‌های دیگری نیز در دست انتشار است که در فرصت‌های دیگر اعلام می‌شود.

 انتهای پیام/2300/م40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول