اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کارشناس مسائل منطقه مطرح کرد

کشورهای اروپایی به دنبال دست‌یابی به اهداف اقتصادی خود از ناآرامی‌های ترکیه هستند

یک کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد که برخی کشورهای اروپایی به دنبال دست‌یابی به اهداف اقتصادی خود از ناآرامی‌های در ترکیه هستند.

کشورهای اروپایی به دنبال دست‌یابی به اهداف اقتصادی خود از ناآرامی‌های ترکیه هستند

«علی مهدیان» کارشناس مسائل منطقه درباره تحولات ترکیه در ‌گفت‌وگو با فارس تاکید کرد: خشونت در رفتار سیاسی ترکیه ریشه در ده‌های گذشته دارد و یکی از دلایل اصلی تشدید اعتراضات همین مسئله است.

مهدیان با اشاره به اینکه رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه، کشورهای اروپایی و آمریکا را عامل پشت پرده اعتراضات می‌داند، تصریح کرد که اردوغان یونان را به دلیل دشمنی تاریخی یکی از عوامل اصلی می‌داند و همچنین واشنگتن را نیز در این بحران دخیل می‌داند.

این کارشناس در ادامه تاکید کرد که اعتراضات به برکناری دولت منجر نخواهد نشد و در حزب عدالت و توسعه نیز افرادی چون عبدالله گل رئیس جمهور و بولنت آرنج معاون نخست وزیر با اقدامات اردوغان مخالفت کرده‌اند.

وی درباره موضع کُردها در قبال اختلافات سیاسی و درگیری‌های خیابانی نیز اظهار داشت که کُردها به طور سنتی نسبت به درگیری‌های سیاسی در دولت مرکزی بی‌طرف بوده‌اند.

مهدیان گفت: ولی این بار هواداران عبدالله اوجالان رهبر حزب کارگران کردستان در استانبول تظاهرات کردند و همچنان کُردها به عنوان بخشی از معترضان مطرح شده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه علوی‌ها به شدت به سیاست‌های عثمانی گرایانه دولت آنکارا انتقاد دارند، افزود: علوی‌ها یکی از معترضان اصلی هستند که نقش فعالی در اعتراضات خیابانی دارند.

این کارشناس تصریح کرد که دولت ترکیه پس از رسیدن به اکثریت اقدام به نادیده گرفتن اقلیت کرده و نوعی دیکتاتوری اکثریت ایجاد کرد.

وی اظهار داشت که علوی‌های ترکیه همیشه از محرومیت رنج می‌برده‌اند، چه زمانی که لائیک‌ها بودند و اکنون نیز ادامه دارد و علو‌ی‌ها در سیاست کشور حضور نداشته‌اند.

مهدیان توافق سیاسی و مشارکت همه گروه‌ها و اقلیت‌ها در حکومت ترکیه را راه‌حل بحران کنونی در این کشور دانست.

وی در پایان با بیان اینکه هر چند دولت ترکیه در قبال سوریه مواضعی علیه مقاومت دارد ولی نباید در همراهی با مخالفان زیاده روی کرد، افزود: مخالفان غالباً توسط لائیک‌های سنتی در ترکیه هدایت می‌شوند.

این کارشناس با اشاره به نقش پنهان کشورهای غربی و حتی روسیه در تشدید بحران در ترکیه تاکید کرد که کشورهای اروپایی از تشدید اعتراضات به دنبال منافع اقتصادی خود نیز هستند.

وی اظهار داشت که ترکیه در سالی که گذشت 11 میلیون توریست را میزبانی کرده و این در حالی است که در همسایگی این کشور، یونان با مشکلات اقتصادی زیادی دست به گریبان است و ریزش بخشی از این تعداد توریست به اروپا بحران زده می‌تواند کمک زیادی برای خروج از بحران مالی باشد.

وی در پایان تاکید کرد که اصلاح رفتار اردوغان در قبال سوریه می‌تواند تا حد زیادی از حجم اعتراضات بکاهد و هم حمایت اسلامگرایان و علوی‌ها را بازگرداند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول