اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بررسی عملکرد نظام تحول بنیادین در سالی که گذشت

نظام تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان مسیری درخشان برای ایجاد تغییرات اساسی در این حوزه به شمار می‌رود که کسب نتیجه از آن در گرو همکاری و همیاری همه مسئولان است.

بررسی عملکرد نظام تحول بنیادین در سالی که گذشت

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، آموزش تحول بنیادین در سال تحصیلی که گذشت راهی جدید و بس طولانی را به روی آینده باز کرده تا سیستم سنتی گذشته که با اقتباس از غرب در ایران طی سال‌های سال اجرایی می‌شد، رخت بربندد و سیستمی نو را در ایران پیاده کند.

این نوع نظام تحول در آموزش و پرورش با هدف آموزش و تربیت اسلامی و ایرانی و طبق قوانین ایرانی به وجود آمده تا بتواند آموزشی مطابق اصل ایرانی ـ اسلامی داشته باشیم.

در حال حاضر به دنبال آن هستیم تا نتیجه نخستین سال اجرایی نظام تحول بنیادین را در گزارشی اجمالی نشان دهیم و در همین راستا با مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان به گفت‌وگو نشستیم.

تغییرات صد در صدی در نظام آموزشی ماحصل نظام تحول بنیادین

عباس حسنی‌محتشم اظهار داشت: در سال 91 که بخشی از تحول بنیادین را شروع کردیم، بر آن بودیم تا نظرات مردم را به لحاظ ساختاری گفتمان تحول بنیادین تغییر بدهیم.

وی با بیان اینکه در قدم نخست تحول بنیادین تغییر ساختاربخشی را شروع کردیم، بیان داشت: با استقرار ششم ابتدایی در نظام آموزشی جدید و تغییر و تحولاتی که در سیستم آموزشی ایجاد شده این تغییرات با طی مراحل و به تدریج صورت می‌گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان خاطرنشان کرد: در نخستین سال اجرای نظام تحول بنیادین شاهد تغییرات زیادی در سیستم آموزشی بودیم که از جمله آن تغییر کلاس اول راهنمایی به دوره متوسطه اول و بعد اجرای  دوره‌های کلاس هفتم، هشتم و نهم بود که هر کدام از این پایه‌های تحصیلی با حفظ هویت استقلالی اداره می‌شوند.

وی تصریح کرد: در نظام جدید آموزشی افزایش مدارس قرآنی، افزایش مدارس سمپاد، تیزهوشان، شاهد و غیر دولتی و همچنین افزایش مجتمع‌های آموزشی روستایی و شهری را شاهد بودیم.

حسنی‌محتشم یادآور شد: نظام تحول بنیادین با نگاه عدالت‌محوری در آموزش و پرورش تحولات را به مرحله اجرا می‌رساند.

مدیرکل آموزش و پرورش همدان یادآور شد: از بازخورد‌های دیگر نظام تحول بنیادین اجرای طرح‌های مختلف ورزشی از جمله طناورز، سباح، تنیس روی میز و... بوده است.

وی گفت: با توجه به محدودیت اعتباری که سال گذشته داشتیم و مشکلاتی که کشور ما به لحاظ تحریم‌ها تجربه کرده بود ارزیابی از نظام تحول بنیادین خوب بوده و امیدواریم با تزریق اعتبارات خوب شاهد تحولات بیشتری در تمام عرصه‌ها باشیم.

یک مدیر مدرسه نیز در همین راستا اظهار داشت: نظام تحول بنیادین مانند بسیاری از نگرش‌ها و سیستم‌های جدیدی که نوپا است و پا به عرصه وجود می‌گذارد، در اندازه خودش نقاط ضعف و مثبتی دارد.

این مدیر مدرسه افزود: نظام تحول بنیادین بر طبق قوانین اسلامی و ایرانی خودمان تنظیم شده و توانسته تغییر و تحولات خوبی را در آموزش و پرورش ایجاد کرده است.

وی افزود: از نقاط بسیار مثبت این نوع نظام می‌توان به پررنگ شدن مسائل اسلامی و قرآنی در آموزش‌ها اشاره کرد که با ایجاد مدارس قرآنی توانسته در این زمینه موفق عمل کند.

کسب نتیجه از نظام جدید آموزشی نیاز به زمان دارد

این مدیر مدرسه یادآور شد: این نوع نظام جدید آموزشی نیاز به زمان دارد تا بتواند هر چه بیشتر کارایی خود را در بین مردم به ثمر بنشاند.

وی خاطرنشان کرد: مردم عادی به دلیل اینکه دوره‌های آموزشی در حال تغییر است نیاز به فرصت دارند تا بتوانند با این نوع نظام آموزشی هماهنگ کنند و بتوانند مسئولان آموزش و پرورش را در راستای تربیت و آموزش قرآنی و اسلامی یاری کنند.

نظام تحول بنیادین برای ما تازگی دارد/ شناخت چندانی از آن نداریم

سنا احمدی که امسال در کلاس ششم ابتدایی درس می‌خواند در این خصوص اظهار داشت: نظام تحول بنیادین خوب است، اما برای ما که در نخستین سال اجرای آن مورد آموزش قرار گرفتیم، بسیار سخت است، چرا که معلمان نیز با این نوع سیستم به تازگی آشنا شدند و چند سال نیاز دارند تا بتوانند دانش‌آموزان را نیز در این امر آموزش دهند.

سنا خاطرنشان کرد: در حال حاضر که کلاس ششم را به پایان رساندیم و قرار است تا به متوسطه اول برویم، هیچ چیزی از کلاس متوسطه اول نمی‌دانیم و کتب‌ها و حتی فضای آموزش نیز برایمان غریب است.

وی افزود: دانش‌آموزان برای اینکه بتوانند خودشان را با این نوع تغییرات سیستمی هماهنگ کنند، نیاز به هماهنگی دارند و در این خصوص مدیران و معلمان مدارس نیز باید به ما کمک کنند تا بتوانیم با این شرایط هماهنگ باشیم.

سنا گفت: اینکه الآن بگوییم نظام تحول بنیادین چگونه است، کمی زود است، باید اجازه بدهیم تا با گذشت سالیان سال در این خصوص نظر دهیم.

در هر صورت نظام تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان مسیری درخشان برای ایجاد تغییرات اساسی در این حوزه به شمار می‌رود که کسب نتیجه از آن در گرو همکاری و همیاری همه مسئولان است.

 

-----------------

فاطمه جانی

----------------

انتهای پیام/89007/ب40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول