اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری تویسرکان خبر داد

فعالیت 5 درصد بانوان تویسرکانی در بخش صنایع ‌دستی

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری تویسرکان گفت: پنج درصد فعالان صنایع‌ دستی تویسرکان را بانوان تشکیل می‌دهند.

فعالیت 5 درصد بانوان تویسرکانی در بخش صنایع ‌دستی

محمدجواد فتحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به اینکه در شهرستان تویسرکان حدود 3 هزار 757 کارگاه تولید صنایع‌ دستی وجود دارد، افزود: 6 هزار و 753 نفر به شکل مستقیم در این کارگاه‌ها شاغلند.

وی با بیان اینکه حوزه کارگاه‌های تولیدی تویسرکان شامل مصنوعات چوبی است، تصریح کرد: شهرستان تویسرکان یکی از قطب‌های تولید مبل و منبت کشور است که با داشتن 2 هزار و 995 کارگاه و 5 هزار و 922 نفر در این کارگاه‌های مبل و منبت شاغل می‌شوند که بر اساس مجوزهای صادر شده مشغول به کار هستند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری تویسرکان به دیگر رشته‌های فعال در شهرستان اشاره کرد و گفت: سفالگری، تولید مصنوعات چرمی، گلیم بافی، ساخت سازهای سنتی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، رودوزی‌های سنتی، جاجیم‌بافی و برخی رشته‌های کوچک دیگر در این شهرستان فعال است.

وی با اشاره به اینکه در سال 91 آموزش متقاضیان صنایع ‌دستی را در دستور کار داشتیم، اذعان کرد: بر این اساس 250 نفر از هنرمندان صنایع ‌دستی در آموزش‌های صنایع ‌دستی قرار گرفتند.

فتحی بیان داشت: با توجه به ابلاغ طرح بیمه صنعتگران یک هزار و 976 نفر تا پایان طرح بیمه صنعتگران از این بیمه برخوردار شدند که مشوق خوبی برای توسعه صنایع‌ دستی و ایجاد اشتغال در این حوزه بود.

وی با اشاره به مشاغل خانگی صنایع ‌دستی یادآور شد: مهمترین بخش تولیدات صنایع‌دستی بخش خانگی است به طوری که 230 نفر با اخذ مجوز از اداره میراث فرهنگی مشغول به کار هستند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تویسرکان اظهار کرد: 139 نفر در مشاغل خانگی تسهیلات دریافت می‌کنند و 800 میلیون تومان نیز  در سال 90 و 91 پرداخت تسهیلات در مشاغل خانگی به صنعتگران داشتیم.

وی با بیان اینکه حدود 580 مورد نظارت بر کارگاه‌های صنایع‌دستی داشتیم، اظهار کرد: حضور صنعتگران ما در نمایشگاه‌های استانی و کشوری نیز همواره مد نظر ما بوده است، به طوری که در سال 91، تویسرکان در چهار مورد نمایشگاه استانی و پنج نمایشگاه کشوری حضور یافت.

فتحی با اشاره به حضور بانوان در صنایع ‌دستی یادآور شد: حدود پنج درصد فعالان صنایع‌ دستی تویسرکان را بانوان تشکیل می‌دهند که قالب آنها در رشته‌های رودوزی‌های سنتی، فرآوری سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، گلیم‌بافی و جاجیم‌بافی فعال هستند.

وی در پایان سخنانش اضافه کرد: تعدادی از بانوان نیز در تولید مبل و منبت در روستاهای اشترمل، جیجانکوه و سید شهاب فعال هستند.

انتهای پیام/89003/ی20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول