اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

در دیدار با وزیر خارجه آلمان

نواز شریف: حملات پهپادها را متوقف کنید

نواز شریف در دیدار با وزیر خارجه آلمان با غیرقابل قبول خواندن ادامه روند حملات پهپادهای آمریکایی به خاک پاکستان، گفت: حملات پهپادها باید متوقف شود و این موضوعی است که ما بارها به آن اعتراض کرده‌ایم.

نواز شریف: حملات پهپادها را متوقف کنید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، «نواز شریف» نخست‌وزیر جدید پاکستان با «گیدو وستروله» وزیر خارجه آلمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که در اسلام‌آباد و پس از سفر وستروله به افغانستان صورت گرفت، 2 طرف به ارزیابی اوضاع منطقه پرداختند.

نواز شریف در این جلسه با اشاره به دعوت حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان از وی برای سفر به کابل، اعلام کرد که تا چند روز دیگر عازم افغانستان می‌شود.

نخست‌وزیر پاکستان تصریح کرد که این کشور خواهان گسترش همکاری‌ها با افغانستان و حمایت از مردم این کشور است.

وی همچنین بر لزوم تدوین یک استراتژی چند جانبه برای مقابله با اوضاع موجود در افغانستان تأکید کرد.

نواز شریف از اعلام آمادگی کشورش برای تسهیل روند خروج نیروهای ائتلافی از افغانستان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که ارتش و نیروهای امنیتی افغان بتوانند اوضاع کشورشان پس از خروج نیروهای خارجی مدیریت کنند.

نواز شریف در بخش دیگری از سخنان خود با غیرقابل قبول خواندن ادامه روند حملات پهپادهای آمریکایی به خاک پاکستان، گفت: حملات پهپادها باید متوقف شود و این موضوعی است که ما بارها به آن اعتراض کرده‌ایم.

وزیر خارجه آلمان نیز در این جلسه، موضوعات 2 جانبه و منطقه‌ای را با طرف پاکستانی در میان گذاشت و از طرف «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان برای نواز شریف آرزوی موفقیت کرد.

در این دیدار، 2 طرف بر لزوم افزایش مناسبات اقتصادی تأکید کردند و نواز شریف ابراز امیدواری کرد که بتواند از پیشرفت‌های اقتصادی و تکنولوژیکی آلمان استفاده کند.

گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان که در رأس هیئتی شش نفره عازم اسلام‌آباد شده قرار است با «طارق فاطمی» مشاور ویژه نخست وزیر در امور خارجی و تنی چند از مقامات پاکستانی دیدار و گفت‌وگو کند.

سفر وزیر امور خارجه آلمان به پاکستان اولین سفر یک دیپلمات برجسته غربی بعد از روی کار آمدن دولت جدید در این کشور  است.

کارشناسان پاکستانی معتقدند چون آمریکا نتوانسته برای خروج آبرومندانه نیروهای خارجی از افغانستان با پاکستان به توافق برسد وستروله به عنوان نماینده غربی‌ها وارد عمل شده است.

آلمان 2 سال پیش اولین میزبان صلح مذاکرات صلح افغانستان بود که با ادامه این مذاکرات، مقدمه تأسیس دفتر طالبان در قطر فراهم شد.

دیدار وزیر خارجه آلمان و حامد کرزی

این در حالی است که وزیر خارجه آلمان پیش از سفر به اسلام‌آباد، به افغانستان رفت و با حامد کرزی رئیس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

اگرچه جزئیات زیادی از این دیدار منتشر نشده است اما موضوع روند صلح افغانستان، انتخابات ریاست جمهوری این کشور و چگونگی حضور نیروهای آلمانی و سایر کشورهای عضو ناتو در افغانستان پس از سال 2014 از محورهای این مذاکره عنوان شده است.

طرف آلمانی در این دیدار ضمن حمایت از روند صلح افغانستان به رهبری افغان‌ها گفت که کشورش براساس تعهدات پیشین به همکاری‌های بلند مدت با افغانستان ادامه می‌دهد و می‌خواهد پس از 2014 نیز در این کشور حضور نظامی داشته باشد.

به‌نظر می‌رسد که با نزدیک شدن به زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان در سال 2014، تحرکات و سفرهای دیپلماتیک مقامات غربی به کشورهای منطقه از جمله  افغانستان و پاکستان شدت بیشتری پیدا کرده است که این نشان از نگرانی این کشورها از وضعیت خود در افغانستان پس از جنگ هستند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول