اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به منظور‌ پیشگیری از ‌بیماری تب برفکی

2 میلیون دام علیه تب برفکی در کرمان واکسینه شدند

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: به منظور کنترل و پیشگیری از ‌بیماری تب برفکی دو میلیون نوبت رأس دام در استان کرمان واکسینه شدند.

2 میلیون دام علیه تب برفکی در کرمان واکسینه شدند

محمد جانباز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: یک میلیون و 983 هزار و 210 نوبت رأس دام سبک و سنگین طی سال گذشته ‌علیه بیماری تب برفکی در استان کرمان واکسینه شدند.

‌وی با بیان اینکه‌ تب برفکی یک بیماری ویروسی و مسری است، ادامه داد: این بیماری می‌تواند به سرعت دامداری‌های یک منطقه را آلوده کند.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به ‌اینکه‌ تب برفکی جزو بیماری‌های مهم در جهان محسوب می‌شود، گفت: بروز خسارات اقتصادی ناشی از شیوع این بیماری یکی از موانع اصلی در تأمین بهداشت دام و تولیدات دامی است.

وی عنوان کرد: وجود زخم در مخاط دهان، ناحیه پستان و سم‌ها، ریزش بزاق، افزایش دمای بدن و کاهش اشتهای دام مهم‌ترین علائم این بیماری است.

‌جانباز اظهار داشت: استراتژی سازمان جهانی بهداشت دام‌ در مبارزه با بیماری تب برفکی متکی بر دو اصل تقویت سیستم دامپزشکی کشورها و کنترل قدم به قدم بیماری تب برفکی است.

وی عنوان کرد: اداره کل دامپزشکی استان کرمان با انجام اقداماتی مانند مطالعات اپیدمیولوژیک، مطالعه زنجیره ارزش‌گذاری، واکسیناسیون دام، آموزش دامداران برای رعایت اصول امنیت زیستی و ارزیابی برنامه‌های اجرایی و تطبیق ‌و تفسیر برنامه‌های مذکور با نیازهای استان‌، تلاش خود را معطوف کنترل قدم به قدم این بیماری کرده است.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان خاطر نشان کرد: طی سال گذشته‌ 261 هزار و 942 نوبت رأس دام سنگین طی سه فاز و یک میلیون و 721 هزار و 268 رأس دام سبک به همت این اداره کل‌ علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

وی ادامه داد: طی همین مدت‌، 2 هزار و 160 واحد اپیدمیولوژیک پرورش دام مورد مراقبت فعال برای بررسی وضعیت و شناسایی سریع بیماری تب برفکی در سطح استان کرمان قرار گرفتند.

‌جانباز با اشاره به اصل اول سازمان جهانی بهداشت دام برای مبارزه با بیماری‌های دامی یعنی اصل تقویت سیستم دامپزشکی کشورها گفت: با تقویت سیستم دامپزشکی می‌توان علاوه بر پیشگیری از خسارات بهداشتی و اقتصادی بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام‌ در مسیر تأمین امنیت غذایی گام برداشت.

وی سلامت دام را زیربنا و شالوده صنعت دامپروری و امنیت غذایی دانست و افزود: پرورش دام‌ همواره بر محور تأمین سلامت و بهداشت دام می‌چرخد.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان اظهار داشت: تا زمانی که دام سالم وجود نداشته باشد،‌ گوشت سالم‌ هم وجود ندارد.

وی حمایت از دامپزشکی را در واقع گذاشتن زیربنایی محکم برای صنعت دامپروری و بهداشت جامعه دانست و تصریح کرد: مسئولان استان کرمان نیز همانند گذشته باید چتر حمایتی خود را بر سر مجموعه دامپزشکی این استان نگه دارند.

‌جانباز ‌بزرگترین مشکل دامپزشکی استان کرمان را کمبود اعتبارات و کمبود نیروهای فنی مورد نیاز در سطح استان دانست و عنوان کرد: ‌بودجه دامپزشکی استان کرمان متناسب با وظایف خطیر این مجموعه نیست.

وی تصریح کرد: از دیگر مشکلات این اداره کل کمبود خودروی مناسب و همچنین کمبود فضای اداری و امکانات و تجهیزات لازم در شهرستان‌ها و بخش‌های مختلف استان است که برای رفع آن‌ها نیازمند حمایت مسئولان کشوری و استانی هستیم.

انتهای پیام/2446/م30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول