اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

در حاشیه نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل

راسموسن بر حق آزادی بیان معترضان ضددولتی در ترکیه تاکید کرد

دبیرکل ناتو در واکنش به تظاهرات ضددولتی در ترکیه، بر حق آزادی بیان معترضان در این کشور تاکید و اعلام کرد معترضان و دولت آنکارا باید مطمئن شوند تظاهرات به شیوه‌ای مسالمت‌آمیز برگزار می‌شود.

راسموسن بر حق آزادی بیان معترضان ضددولتی در ترکیه تاکید کرد

به گزارش فارس، روزنامه «تودی زمان» ترکیه در خبری نوشت که «آندرس فوگ راسموسن» دبیر کل ناتو از مقامات ترکیه و تظاهرات کنندگان ضد دولتی در این کشور خواسته است که تا مسالمت آمیز بودن تظاهرات را تضمین کنند.

بر اساس این خبر، راسموسن روز گذشته (سه شنبه) در حاشیه نشست دو روزه وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل که گفته است که آزادی بیان یک فرد در اعلام دیدگاه های سیاسی اش یک ارزش دموکراتیک محسوب می شود که ائتلاف ناتو از آن استقبال می کند.

راسموسن به عنوان نخست وزیر سابق دانمارک که بر سر موضوع آزادی مطبوعات در گذشته با «رجب طیب اردوغان» اختلاف نظر داشته است، با رعایت احتیاط گفت که در سیاست داخلی ترکیه دخالت نخواهد کرد.

بر اساس این خبر، اردوغان در سال 2005 میلادی حضور در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با راسموسن را که در آن زمان نخست وزیر دانمارک بود، بایکوت کرد تا به این وسیله اعتراض خود را به حضور خبرنگاران یک شبکه تلویزیونی که بر اساس گفته ترکیه، سخنگوی حزب کارگران کردستان «پ ک ک» بودند، نشان دهد. راسموسن در واکنش به این اقدام اردوغان از حق خبرنگاران برای حضور در کنفرانس حمایت کرد و گفت که این مربوط به آزادی مطبوعات است.

دبیرکل ناتو همچنین اعلام کرد که: من از تمام طرفین از جمله مقامات سیاسی و همچنین تظاهرات کنندگان در ترکیه می خواهم که مطمئن شوند که نمایان کردن دیدگاه های سیاسی اشان به روشی مسالمت آمیز برگزار می شود. بدیهی است که بخشی از ارزش های دموکراتیکی که ائتلاف ناتو بر اساس آن بنا شده، این است که مردم امکان بیان دیدگاه های خود را به صورت آزادانه و به روشی مسالمت آمیز داشته باشند.

ناآرامی های ضد دولتی در ترکیه از هفته گذشته و در اعتراض به طرح های نوسازی دولت آنکارا آغاز شد و تاکنون بیش از هزار و 700معترض در این کشور بازداشت شده اند اما با این حال نخست وزیر ترکیه تاکید کرده است که قصدی برای عقب نشینی از اجرای برنامه های نوسازی دولتش ندارد.

* استقبال راسموسن از کنفرانس مشترک آمریکا و روسیه برای حل بحران سوریه

در ادامه این خبر به اظهارات راسموسن درباره بحران داخلی سوریه اشاره شده است. دبیرکل ناتو در سخنرانی خود با این حور از کمک های نظامی روسیه به سوریه ابراز نگرانی کرد و مدعی شد که چنین کمک هایی که بر اساس تاکید مقامات روسیه بر اساس قراردادهایی تحقق عملی می یابند که پیش از شروع ناآرامی ها در سوریه بین مسکو و دمشق منعقد شده است، تلاش ها برای یافتن یک راه حل سیاسی برای بحران این کشور خاورمیانه ای را تضعیف می کند.

راسموسن همچنین با اعلام اینکه مسیر درست در قبال سوریه رسیدن به یک راه حل سیاسی است، از ابتکارات مشترک آمریکا و روسیه برای تشکیل کنفرانس بین المللی مشترک با هدف مذاکره جهت حل بحران سوریه استقبال کرد و گفت که برگزاری چنین کنفرانسی، بهترین فرصت برای همواره کردن مسیر به سمت یک راه حل سیاسی پایدار است.

راسموسن تاکید کرد که: من فکر می کنم که تمام طرف‌ها باید از فعالیت هایی که برگزاری این کنفرانس را به مخاطره می اندازد، خودداری کنند.

این مقام ارشد ناتو از دولت و مخالفان سوری خواست تا در این کنفرانس شرکت کنند. این در حالیست که به نظر می رسد در شرایط فعلی برگزاری این کنفرانس به دلایلی از جمله ناکامی مخالفان سوری برای تائید حضور در این گردهمایی، تا ماه جولای سال جاری میلادی به تعویق بیفتد.

بر اساس این خبر، ناتو همواره هرگونه مداخله نظامی در سوریه را رد اما با این حال سکوهای پرتاب موشک‌های پاتریوت را برای ترکیه علیه سوریه تامین کرده است.

راسموسن در ادامه اظهارات خود با محور سوریه گفت: اساسا هیچ تغییری در موضع ما وجود ندارد و وظیفه اصلی ناتو دفاع و حفاظت از مردم و قلمرو ترکیه است. ما بر این باوریم که مسیر حقیقی برای سوریه رسیدن به یک راه حل سیاسی است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول