به گزارش خبرگزاری فارس از قم، عبدالوهاب فراتی در نشست انتخابات از منظر دین که در سالن همایشهای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد با اشاره به بد اخلاقیهای انتخاباتی اظهار داشت: اگر کسانی صلاحیت گرفتن مسئولیت را نداشته و ثبت نام کنند از همان روز ثبت نام انتخابات دچار بداخلاقی انتخاباتی میشوند.
وی اضافه کرد: اگر کسی را انتخاب کنیم که صلاحیت اجرایی نداشته باشد و افرادی بهتر از او وجود داشته باشند، مشمول این روایت میشویم که اگر قومی کسی را برای امامت برگزیند در حالیکه بین آنها افراد داناتر هم باشد تا روز قیامت این امت به سوی سراشیبی میرود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به مسئله انتخابات اظهار داشت: از سال 1285 که مظفرالدین فرمان برگزاری انتخابات را صادر کرد تا امروز بین علمای شیعه این موضوع مطرح بوده است که آیا انتخابات جایگاه مذهبی به خودش میگیرد؟ روشنفکری از مشروطیت به بعد انتخابات را به عنوان جزء لاینفکی از نظام دموکراسی پذیرفته است اما همواره این پرسش در بین عالمین دینی بوده است که آیا اساسا انتخابات در نظام دینی امکان دارد و حدود آن چقدر است.
وی اضافه کرد: این گفتوگوها پس از انقلاب اسلامی در محافل دینی نیز ادامه داشت اما تاکنون بررسی انتخابات را از نگاههای دینی انجام نگرفته است. بداخلاقیهای پس از انتخابات 88 اهمیت این موضوع را دوچندان کرد که حوزویان گردهم بیایند و حدود موضوع انتخابات را بررسی کنند. ما به این نتیجه رسیدیم که انتخابات در مظهر اسلام محیطی آکنده از مسئولیت است و با غرب که محیطی آکنده از رقابت است، تمایزهایی دارد.
فراتی با اشاره به پدیده نامزد شدن در انتخابات گفت: عدهای از علما شیعه به این نتیجه رسیدهاند که اگر برای گرفتن مسئولیت از جانب شخصی صلاحیت انحصاری او احراز شده باشد، نامزدی او اشکال ندارد. صاحب الشرایع نیز میگوید اگر امام قاضی صاحب الشرایط را نشناسد، بر آن قاضی واجب است که خود را معرفی کند.
وی اضافه کرد: معرفی کردن شخص توسط خودش برای گرفتن پست تقبیح شده است، مگر اینکه صلاحیت انحصاری او برای آن پست احراز شده باشد. در این مسیر اگر آن شخص از خود تعریف کند تا آن مسئولیت را به عهده بگیرد هم اشکالی ندارد.
انتهای پیام/2258/ک30