اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بررسی پدیده ‌گرد و غبار در کرمان

فارس پدیده گرد و غبار را در کرمان بررسی می‌کند.

بررسی پدیده ‌گرد و غبار در کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان‌، صبح امروز میزان آلودگی هوا در شهر کرمان بیش از حد استاندارد بود و دید افقی در کرمان به شدت کاهش یافت.

‌ریزگردهای عربی، عمدتاً از کشورهای عربی در غرب و جنوب غرب وارد کشور می‌شوند، پزشکان این ریزگردها را برای سلامتی مضر می‌دانند و معتقدند‌ این ریزگردها موجب افزایش سکته، تشدید مشکلات تنفسی، بیماری‌های ریوی و … می‌شود.

کارشناس پیش‌بینی هواشناسی کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ‌با اشاره به روند رو به رشد غلظت گرد و غبار در کرمان طی روز جاری گفت: از دقایق ابتدایی امروز شاهد ورود پدیده گرد و غبار در استان کرمان بودیم.

حمیده حبیبی افزود: از روز شنبه یک کانون گرد و غبار در کشور عراق تشکیل شد و به ترتیب ابتدا استان‌های غربی کشور ما را درگیر کرد و سپس به سمت شرق کشور حرکت کرد.

وی با اشاره به اینکه این ریز‌گردها ‌هم‌اکنون بر فراز استان‌های یزد‌، هرمزگان و کرمان دیده می‌شوند‌، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا عصر امروز این پدیده در استان کرمان تداوم داشته باشد.

حبیبی تصریح کرد: بیشترین میزان وجود این ریز‌گردها در شهر کرمان مشاهده می‌شود که امیدواریم تا فردا از شدت این آلودگی‌ها کاسته شود.

این کارشناس هواشناسی میزان غلظت گرد و غبار و آلایندگی در هوای شهر کرمان را چند برابر حد استاندارد دانست و افزود: به دلیل غلظت هوا بهتر است شهروندان پیشگیری‌های لازم را برای حضور کمتر در معابر عمومی به عمل آورند.

دفتر مدیریت بحران استان کرمان هشدار داد‌

دفتر مدیریت بحران کرمان امروز در پیامکی اعلام کرد‌ در حال حاضر میزان ذرت معلق در شهر کرمان 440 میکروگرم بر متر مکعب است که میزان استاندارد آن 150 است.

عباس دامنگیر‌، مدیرکل محیط زیست استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان گفت: صبح امروز ماکزیمم آلودگی 480 میکروگرم بر متر مکعب بود که تا ظهر به 440 میکروگرم رسید.

وی افزود: هم‌اکنون هوا به سمت صافی می‌رود و به تدریج از غلظت گرد و غبار کاسته می‌شود.

پیامدهای هجوم ریزگردها

همه ما با تنگی نفس و کاهش دید ناشی از حمله ریزگردها‌ آشناییم‌، کمتر کسی است که فشار جسمی و روحی ریزگردها بر خود و به ویژه بر سالمندان و بیماران را تجربه نکرده باشد، اما آیا آسیب‌های بهداشتی، تنها پیامدهای منفی یورش ریزگردهاست.

در ادامه به سه مورد از مهم‌ترین آسیب‌های غیرمستقیم ریزگردها بر زندگی و سلامت انسان اشاره می‌کنیم.

‌تأثیر ریزگردها بر کشاورزی

یک پژوهش که در سال 2009 انجام‌ و مشروح آن توسط مؤسسه IOP منتشر شده است‌ به تفصیل نشان می‌دهد که چگونه نشست گرد و خاک ناشی از هجوم ریزگرد روی برگ گیاهان، موجب کاهش فتوسنتز، کاهش انرژی مورد نیاز گیاه و در نهایت کاهش چشمگیر محصول کشاورزی می‌شود.

جالب آنکه بر اساس پژوهش یاد شده، هجوم ریزگردها اگر ‌در آغاز فصل رشد گیاهان‌ یا ‌در زمانی پیش از برداشت محصول‌ رخ دهد، دو تأثیر متفاوت، اما در هر صورت مخرب بر محصول می‌گذارد.

تأثیر ریزگردها بر وسایل نقلیه

ورود شن به داخل موتور جت، موجب فرسایش زودهنگام پره‌های آن می‌شود، نیاز به تعمیر موتور را افزایش و عمر مفید آن را کاهش می‌دهد.

خودروهای شخصی هم پس از چند‌ ساعت فعالیت در هوای غبارآلود، باید فیلتر هوای موتور را تعویض کنند و چون اکثر مردم این کار را نمی‌کنند، انسداد روزنه‌های فیلتر موجب فشار مضاعف بر موتور خودرو و کاهش عمر آن می‌شود.

بار اقتصادی ناشی از هزینه نگهداری و تعمیر وسایل نقلیه در هوای غبارآلود، ارزش سرمایه‌گذاری در مبارزه با هجوم ریزگردها را نشان می‌دهد.

تأثیر ریزگردها بر سلامت آب

زمانی که ریزگردها از فضای شهرهای صنعتی عبور می‌کنند، دی اکسید سولفور‌ و ‌اکسید نیتروژن‌ موجود در این شهرها را به سادگی جذب کرده و با خود به مناطق دیگر می‌برند، این دو ماده آلاینده هنگام بارش باران، با آب ترکیب شده و به ترتیب، اسید سولفوریک و اسید نیتریک تولید می‌کند و علاوه بر تاثیرهای مشخص روی بهداشت پوست و مو و فضای سبز شهرها، منابع آب را هم آلوده می‌کند.

به بیان ساده‌تر، باران اسیدی که جزو مشکلات شهرهای صنعتی در روزهای کثیف است‌ با هجوم ریزگردها‌ به مشکل همه شهرها و در همه زمان‌ها تبدیل می‌شود.

پیش از ما‌ کشورهای بسیاری هجوم ریزگردها را تجربه کرده و برای آن چاره‌جویی کرده‌اند، حمله ریزگردها، نتیجه مستقیم فرسایش خاک است.

ایالات متحده آمریکا در دهه 1930 و همزمان با رکود بزرگ اقتصادی‌اش، هجوم ریزگردها را هم تجربه کرد‌؛ به طوری که بخش‌هایی از ایالت‌های کانزاس، اوکلاهما، اوکلند، تگزاس، نیومکزیکو و کلورادو در جنوب این کشور به صحنه فرسایش گاه و بیگاه خاک تبدیل شد و مردم به این مناطق، نام مستعار غبارستان ‌را دادند.

در برنامه‌ای که از سال 1935 آغاز شد، دولت آمریکا با کمک فرمانداران ایالتی، برنامه حفظ خاک را اجرا کرد که به سرعت نتیجه داد، برنامه حفظ خاک آمریکا شامل موارد زیر بود.

چمن کاری‌های گسترده

چرخه سه ساله ‌‌کشت گندم‌، ‌کشت چائیر‌ نوعی جاروی رشتی و نوعی غله مقاوم در برابر خشکی‌‌ و ‌شخم زمین بدون کاشت محصول‌، ‌ابتکار شخم‌زنی در امتداد خطوط تراز، کرت‌بندی، کاشت خطی گیاهان ‌که در آن‌ به دلیل گستردگی زمین و محدودیت منابع آبی و گیاهی‌ یک یا چند ردیف فضای سبز برای حفظ خاک ایجاد می‌شود.‌

کاشت درختان بلند قد به عنوان دیوار درختی و سپر باد، در مناطقی که بارش باران بیشتر است.

.............................

گزارش از ‌مریم بهادری

............................

انتهای پیام/2446/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول