اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج خبر داد

مایه‌کوبی دام‌های فهرج علیه بیماری پاستورلوز

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: بیش از یک‌هزار و 500 رأس گاو در دامداری‌های شهرستان فهرج علیه بیماری پاستورلوز واکسینه می‌شوند.

مایه‌کوبی دام‌های فهرج علیه بیماری پاستورلوز

مهدی بمان‌دشتی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در فهرج اظهار داشت: بیماری پاستورلوزیس یا تب حمل و نقل یک بیماری عفونی واگیردار و یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که در جمعیت گاو اغلب به صورت سپتی سمی و در جمعیت گوسفند و بز به صورت پنومونی دیده می‌شود.

وی بیان داشت: عامل این بیماری باکتری پاستورلا مولتوسیدا است که فلور طبیعی ناحیه دهانی حلقی پستانداران بوده و گاو، گاومیش، نشخوارکنندگان وحشی و گوسفند و بز را مبتلا می‌سازد.

بمان‌دشتی خاطر نشان کرد: تغییرات آب و هوایی، استرس، حمل و نقل، حمام ضد کنه و پشم چینی از عوامل مستعدکننده بروز بیماری هستند و انتقال بیماری معمولا از راه تنفسی و دهان صورت می‌گیرد.

وی افزود: این بیماری به دو شکل حاد و ریوی بروز می‌کند که در دام با علائمی چون تب بالا، سرفه، ریزش شدید بزاق، اسهال و گاهی اسهال خونی، تورم دردناک ناحیه کتف و گردن و زیر جلد نواحی گلو، سینه و شکم، پریکاردیت و ذات‌الجنب همراه است.

بمان‌دشتی عنوان کرد: به حداقل رساندن استرس‌ها، واکسیناسیون به‌موقع به ویژه در اوایل بهار و اوایل پاییز علیه بیماری، دفن بهداشتی لاشه تلف شده و جلوگیری از حمل و نقل غیرمجاز دام از راه‌های پیشگیری از بیماری پاستورلوز است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: بیش از یک‌هزار و500 رأس گاو در دامداری‌های شهرستان فهرج علیه بیماری پاستورلوز واکسینه می‌شوند.

انتهای پیام/80013/ب30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول