اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جمع اساتید سطح یک حوزه مطرح شد

روایت امام جمعه قم از شیوه تدریس آیت‌الله سبحانی/ توصیه‌های اخلاقی به مدرسین

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: یکی از ویژگی‌های خوب آیت‌الله سبحانی صحبت ایشان با طلاب در میانه تدریس است که این امر علاوه بر تقویت ارتباط معلم و شاگرد موجب قطع نشدن رابطه طلبه با موضوع هم می‌شود.

روایت امام جمعه قم از شیوه تدریس آیت‌الله سبحانی/ توصیه‌های اخلاقی به مدرسین

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله رضا استادی امروز در اجلاسیه اساتید سطح یک مدارس علمیه استان قم که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه دارالشفاء برگزار شد با بیان اینکه زمانی می‌توان گفت شخصی معلم است که متعلمی نیز وجود داشته باشد، اظهار کرد: اینگونه نیست که شخصی معلم باشد اما کسی وجود نداشته باشد که توسط او تربیت شده باشد.

وی افزود: دومین ویژگی یک معلم بیان قوی است؛ برخی اساتید می‌گویند برای تدریس چند دقیقه مطالعه می‌کنیم اما یک ساعت را به تفکر می‌گذرانیم که چگونه آن مطلب را بیان کنیم، مقدمه مناسب و تنظیم زمان از جمله ضرورت‌های یک تدریس صحیح هستند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با تاکید بر تعامل میان آموزگار و دانش‌آموز خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های خوب آیت‌الله سبحانی صحبت ایشان با طلاب در میانه تدریس است که این امر علاوه بر تقویت ارتباط معلم و شاگرد موجب قطع نشدن رابطه طلبه با موضوع، هم می‌شود.

وی ادامه داد: درسی که مطالب خوب و نحوه تدریس شیرین داشته باشد بر روی شاگردان هم تاثیر بیشتری می‌گذارد هرچند این امر با لودگی تفاوت دارد؛ خوشرویی معلمان و اساتید در هنگام تدریس هم موجب شیرینی آن درس برای شاگردان و دانشجویان خواهد شد.

آیت‌الله استادی با بیان اینکه شاگردان مناسب هم جزو برتری‌های یک معلم محسوب می‌شود، عنوان داشت: در حوزه‌های علمیه کسانی که دروس سطح را تدریس می‌کنند باید متوجه تفاوت‌های آن با درس خارج باشند و بیان خوب و قوی را همواره رعایت کنند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ایراد گرفتن به نویسندگان کتاب‌ها در هنگام تدریس را اشتباهی بزرگ از سوی معلمان دانست و افزود: نباید کتاب و مولف آن را از چشم شاگردان بیندازیم زیرا بی‌اعتنایی به نویسنده راه به جایی نمی‌برد.

وی با بیان اینکه مطالب هر ساعت از کلاس با جلسه قبل ارتباط دارد گفت: بیان این ارتباط و همبستگی میان مطالب تاثیر بسیار زیادی بر روی فهم و درک شاگردان خواهد داشت.

آیت‌الله استادی تصریح کرد: اساتید هنگام معرفی کتاب باید توجه کنند که خودشان توان ارائه مطالب کدام کتاب را بیش از سایر نوشته‌ها دارند ضمن اینکه ممکن است تسلط آنها بر بعضی فصل‌های کتاب بیشتر باشد که می‌توانند همان بخش‌ها را تدریس کنند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با تاکید بر نظم و انضباط و رعایت آن از سوی اساتید بیان داشت: هنگامی می‌توان شاگردانی منظم را تربیت کرد که معلمان خود عامل به نظم باشند؛ تاخیر استاد برای حاضر شدن در کلاس درس از جمله مواردی است که بی‌نظمی را در میان شاگردان ترویج می‌دهد اما در حوزه‌های علمیه، اساتید گذشته به قدری منظم بودند که امکان نداشت حتی یک جلسه هم با تاخیر وارد شوند.

وی با بیان اینکه بی‌اعتنایی به سخنان شاگردان از نظر اخلاقی کار شایسته‌ای نیست، گفت: باید پاسخ انتقادات و اشکالات شاگردان را داد؛ همه افراد از جمله اساتید باید در مقابل اشتباهاتشان انتقادپذیر باشند وگرنه دچار کبر و غرور خواهند شد.

آیت‌الله استادی با تاکید بر پرهیز از خودنمایی اساتید در کلاس‌های درس و بیان برتری‌ها در جمع شاگردان عنوان داشت: تواضع و فروتنی جزو ویژگی‌های اساتید خوب است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه باید با عملکرد خود دیگران را به سوی مکتب اهل بیت(ع) جذب کنیم گفت: همه انسان‌ها به ویژه اساتید حوزوی باید در عمل نشان دهند که تا چه میزان پیرو مکتب تشیع بوده و با این کار طلاب را هم جذب کنند.

انتهای پیام/2258/ک40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول