اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با برگزاری یک نشست تخصصی صورت گرفت

بررسی «حضور پژوهش‌های حوزه در عرصه دانش جهانی»

نشست تخصصی حضور پژوهش‌های حوزه در عرصه دانش جهانی با حضور مسئولین معاونت‌های حوزه و نمایندگان نهادهای حوزوی و فرهنگی برگزار شد.

بررسی «حضور پژوهش‌های حوزه در عرصه دانش جهانی»

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، نشست تخصصی حوزه‌های علمیه و جهان معاصر با موضوع حضور پژوهش‌های حوزه در عرصه دانش جهانی از سوی معاونت بین‌الملل حوزه‌های علمیه در دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام محمد حسن زمانی معاون بین‌الملل حوزه علمیه،‌ حجت‌الاسلام سید علی عماد معاون پژوهش‌های حوزه علمیه و نمایندگان نهادهای مختلف حوزوی و فرهنگی از جمله جامعه المصطفی،‌ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و... شرکت داشتند.

حجت‌الاسلام زمانی معاون بین‌الملل حوزه علمیه قم در این نشست با اشاره به آموزه‌های فقهی حوزوی اظهار داشت:  آموزه‌های فقهی به صورت کتاب مکاسب قابل استفاده برای کشورهای دیگر نیست. آموزه‌های فقهی مکاسب را باید تبدیل به مواد قانونی و حقوقی کنیم تا قابل فهم و قابل اجرا باشد.

وی اضافه کرد:‌ استخراج آموزه‌های حیات بخش از گنجینه‌های آیات و روایت و تبدیل آنها به نظام‌های معرفتی قابل فهم بر عهده حوزه‌ها،‌ پژوهشگران،‌ مؤسسات پژوهشی و معاونت پژوهش حوزه علمیه است.

حجت‌الاسلام عماد معاون پژوهش‌های حوزه علمیه قم نیز در این نشست با اشاره به وضعیت علوم انسانی در کشور گفت: در 30 سال پس از انقلاب اسلامی‌ حوزویان این حرف را داشته‌اند که جریان نشر،‌ گسترش،‌ آموزش و پژوهش علوم انسانی در ایران بیمار، غیر ملی و غیر دینی است.

وی اضافه کرد:‌ علوم انسانی قرن‌ها در غرب در بی‌خبری و عدم حضور حوزویان شکل گرفت. 80 سال پیش علوم انسانی به ایران آمد،‌ ترجمه و تراز شد‌ بدون اینکه حوزویان حضور داشته باشند. درخت تنومند صد ساله که کج شده است را به آسانی نمی‌توانیم صاف کنیم.

در این نشست طرحی با عنوان حضور پژوهش‌های حوزوی در عرصه‌های دانش (وضع مطلوب در پنج سال آینده) به شرکت‌کنندگان ارائه شد.

شرکت‌کنندگان در این نشست نظرات خود را در خصوص این طرح ارائه کرده و نقاط قوت و ضعف آن را مطرح کردند.

انتهای پیام/2258/و30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول