اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

یادداشت/

«ائتلاف دوستان سوریه» پیروزی را محقق خواهد کرد

نشست اخیر دوستان سوریه در تهران را باید عامل شکل‌گیری ائتلاف جدیدی در عرصه بین المللی با عنوان «ائتلاف دوستان سوریه» دانست که نه تنها در برابر محور واشنگتن خواهد ایستاد، بلکه راه حل سیاسی بحران سوریه را نیز محقق خواهد کرد.

«ائتلاف دوستان سوریه» پیروزی را محقق خواهد کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، هفته گذشته «تهران» شاهد برگزاری نشست «دوستان سوریه» بود که در واقع باید آن را شکل گیری محور و ائتلاف بین المللی جدیدی بدانیم که در کنار سوریه و در مقابل محوری که آمریکا و اسرائیل و برخی از رژیم‌های عربی و شماری از گروه‌های معارض سوری تشکیل دهنده آن هستند، تشکیل شد.

این موضوعی است که در بیانیه پایانی این نشست که «علی اکبر صالحی»، وزیر امور خارجه ایران آن را قرائت کرد، بر آن تاکید شده بود. همانگونه که این بیانیه بر ایستادن این ائتلاف جدید در کنار سوریه و ممانعت از هرگونه دخالت خارجی در سوریه تاکید می‌کرد. تا به این ترتیب تهران خبر از آمادگی کشورهای دوست سوریه برای مقابله با هر تجاوز نظامی دهد که غرب در اندیشه آن علیه سوریه است و این به معنای اعلام شکل گیری فضای بین المللی جدیدی است که در صورت اصرار و پافشاری غرب بر هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه به مقابله با آن خواهد پرداخت، حتی اگر این تقابل به برافروخته شدن آتش جنگ جهانی در جهان منتهی شود. این موجب می‌شود تا عرصه بین المللی بیش از هر زمان دیگری به فضای حاکم بر عرصه بین المللی پیش از آغاز جنگ جهانی دوم شبیه باشد.

اما آنچه موجب می‌شود، برداشت کرد که فضای حاکم بر عرصه بین المللی کنونی مشابه فضای حاکم بر عرصه بین المللی پیش از آغاز جنگ جهانی دوم است، در موارد زیر قابل ملاحظه است:

- عرصه سیاسی بین المللی به شکلی آشکار و عیان به دو محور دشمن و خصم یکدیگر در قبال آنچه در سوریه روی می‌دهد، تقسیم شده است. در یک طرف نیروها و قدرت‌های بین المللی به رهبری روسیه و چین و ایران و کشورهای مجموعه بریکس قرار دارند که در کنار سوریه ایستاده‌اند و از آن حمایت می‌کنند و در مقابل مجموعه کشورهایی همچون آمریکا و فرانسه و انگلیس و شماری از رژیم‌های عربی حوزه خلیج فارس به اضافه رژیم صهیونیستی قرار دارند و هرگونه اقدامی که منجر به مقابله نظامی این دو محور در قبال یکدیگر شود، بیانگر میزان و حجم خرابی و ویرانی که این تقابل از کشور سوریه از خود برجای خواهد گذاشت را مشخص خواهد کرد و عرصه رویارویی تنها به سوریه محدود و اقدامات نظامی محدود نخواهد شد.

- از نکات قابل توجه و تامل موضع گیری اسرائیل پس از اعلام ولادت ائتلاف دوستان سوریه در تهران است که «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تنها ساعاتی پس از کنفرانس تهران خواستار اعلام آماده باش نیروهای نظامی دفاعی و هجومی این رژیم شد تا آماده مقابله با هرگونه جنگ یا اقدام نظامی در آینده باشند و این نشان می‌دهد که نخست وزیر رژیم صهیونیستی بیش از هر زمان دیگری درک کرده که موعد جنگ آینده این رژیم در جبهه‌های مختلف فرا رسیده است. 

- مواضع استقبال کننده سوریه از کنفرانس ژنو 2 و همچنین تشکر دمشق از تهران در برگزاری نشست دوستان سوریه که سهم بسزایی در شکل گیری ائتلاف جدید داشت و نظام سوریه اعلامیه پایانی نشست دوستان سوریه را با اعلام رئیس جمهوری این کشور در تحویل گرفتن موشک‌های اس 300 از روسیه و تاکید بشار اسد و «ولید المعلم»، وزیر خارجه‌اش مبنی بر اینکه دمشق به هر تجاوز جدید رژیم صهیونیستی به سوریه به صورت فوری و سریع پاسخ خواهد داد، مرتبط دانست.

- تشدید و تاکید دوستان سوریه و نظام سوریه بر مواضع گذشته خود که در مقابله با هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه نمود پیدا می‌کند، تنها به اینجا محدود نمی‌شود، بلکه مسکو با اعلام موضعی که باید آن را موشک سیاسی خواند، مشارکت خود در ائتلاف جدید دوستان سوریه را اعلام کرد و این نکته‌ای است که «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه بر آن تاکید کرد و گفت که ائتلاف معارضان سوریه خواهان گفت‌وگو و مذاکره نیست، بلکه در اندیشه جلب موافقت و نظر کشورهای دشمن سوریه جهت دخالت نظامی در این کشور است و در چنین حالتی مسکو هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه را تهدیدی علیه امنیت خود به شمار خواهد آورد.

این داده‌ها در کنار تغییر و تحولات جاری در پس شکل گیری محور دوستان سوریه در تهران این پیام را بدون شک و تردید می‌دهد که با وجود پیچیدگی‌های حاکم بر عرصه بین المللی در نتیجه بحران حاکم بر سوریه با این حال روند امور به سمت موفقیت و پیروزی کشورهای دوست سوریه در جریان است. به ویژه آنکه اطلاعات به دست آمده توسط منابع دیپلماتیک ایرانی به این نکته اشاره می‌کند که دولت آمریکا به مسکو پیشنهاداتی ارائه کرده و از روس‌ها خواسته این پیشنهاد را به تهران نیز منتقل کند که در آن بر دستیابی به سازش نهایی و توافق جامع بین دو محور دوستان و دشمنان سوریه تاکید شده است. براساس این پیشنهاد واشنگتن از ایران خواسته تا در برابر به رسمیت شناختن حق ایران در دستیابی به قدرت هسته‌ای و اعتراف به پیروزی بشار اسد و نظام سوریه در نبرد علیه گروه‌های معارض واشنگتن از امتیازات تهران و دمشق در قضیه فلسطینی و مسئله نزاع اعراب – اسرائیل بهره مند شود.

«نجیب امیر حسن»، تحلیلگر سیاسی سوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق تاکید کرد که اعلام شکل گیری محور دوستان سوریه نقطه عطف بسیار مهمی در تاریخ بحران سوریه تشکیل خواهد داد و موجب پای به عرصه گذاشته عاملی مهم و تاثیرگذار در عرصه بین المللی خواهد شد که مواضع و اقدام بین المللی را به سود سوریه و هم پیمانان منطقه‌ای و بین المللی‌اش تغییر می‌دهد.

این پژوهشگر امور سیاسی سوریه در ادامه گفت‌وگوی خود افزود: مشارکت 40 کشور جهان در ائتلاف دوستان سوریه که بسیاری از کشورهای شرکت کننده در ائتلاف وزنه‌ای در عرصه بین المللی به شمار می‌آیند، بیانگر اهمیت این ائتلاف و همچنین پویایی و تحرک دپیلماسی ایران است که تفوق و برتری آن را در عرصه بین المللی به اثبات می‌رساند.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول