اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

«رئیس جبهه صلح و سازندگی افغانستان» در گفت‌و‌گو با فارس:

یک میلیون معتاد ثمره حضور انگلیس در هلمند است

رئیس جبهه صلح و سازندگی افغانستان گفت که عملکرد نیروهای نظامی و امنیتی انگلیس در مورد سازش با طالبان و مواد مخدر هماهنگ با آمریکا است و به نوعی در پی تکرار وضعیتی شبیه «آپارتاید» آفریقا در افغانستان است.

یک میلیون معتاد ثمره حضور انگلیس در هلمند است

«سید اسحاق دلجو حسینی»، کارشناس مسائل سیاسی و رئیس جبهه صلح و سازندگی افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، تصریح کرد که حضور انگلیس در افغانستان و عملکرد آن‌ها حضوری سراسر ظالمانه، ستمگرانه و همراه با پیچیدگی‌هایی خاص بوده است.

وی افزود که انگلیسی‌ها گاهی با مخالفان سازش کرده اند، گاهی در بین آنها پول و اسلحه توزیع کرده‌اند، همچنین برخی اوقات در زمینه تولید و توزیع مواد مخدر نیز مسائل خاصی را در پیش گرفته‌اند.

دلجو حسینی ادامه داد که نیروهای انگلیسی در هلمند و سایر نقاطی که حضور دارند، دارای زندان‌های خصوصی هستند و در این زمینه شکی وجود ندارد زیرا در گذشته نیز افشاگری‌هایی در این خصوص صورت گرفته است.

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان تأکید کرد: در حال حاضر انگلیسی‌ها مجبور به اعتراف شده‌اند.

توسط آن‌ها تعدادی از افغان‌ها دستگیر و بدون دسترسی به وکیل و تفهیم اتهام در زندان‌های خصوصی این نیروها برای مدت‌ها بسر می‌برند و ضمن شکنجه از امکانات ابتدایی در زندان بی‌بهره‌اند.

دلجو حسینی تشریح کرد که بزرگترین پایگاه انگلیسی‌ها در هلمند «باسیتون» نام دارد که نزدیک به 90 شهروند مسلمان افغانستان به بهانه‌های مختلف دستگیر و برای ماه‌ها در این زندان بسر می‌برند.

زندانیان افغان نزدیک به 14 ماه در زندان‌های خصوصی انگلیس اسیر بوده و دسترسی به صلیب سرخ، امکانات اولیه و خانواده‌های خود نداشته و در عین حال حتی تفهیم اتهام نیز نشده‌اند.

این در حالی است که طبق قوانین، انگلیسی‌ها نمی توانند کمتر از چند ساعت زندانی را در اختیار داشته باشند.

رئیس جبهه صلح و سازندگی افغانستان افزود: با وجودی که وزیر دفاع انگلیس در خصوص زندانیان افغان مجبور به اعتراف شده اما نکته حائز اهمیت این است که دست انگلیسی‌ها برای انجام هرگونه جنایتی در افغانستان باز است و هر آنچه که می‌خواهند انجام می‌دهند.

جنایاتی که انگلیسی‌ها در عراق و افغانستان انجام داده‌اند بر کسی پوشیده نیست و آن‌ها در طول تاریخ به خصوص در قرون 18 و 19 جنایات متعددی را انجام داده‌اند و در حال حاضر نیز ادامه می‌دهند.

استاد سابق دانشگاه گفت که متأسفانه مردم افغانستان بی‌دفاع هستند و دولت افغانستان ضعیف و گرفتار مشکلات داخلی است. در عین حال آن تعداد از زندان‌هایی که به دولت افغانستان سپرده شده فرمایشی و نمایشی بوده است.

ما از مجامع بین المللی، سازمان ملل و سایر نهادهای مدنی در دنیا انتظار داریم در این زمینه برخورد‌های موثری انجام دهند و برای رهایی زندانیان افغان هر چه سریعتر اقدامات لازم صورت گیرد.

دلجو حسینی در رابطه با انتخاب استان هلمند افغانستان برای ایجاد بزرگترین پایگاه نظامی از سوی انگلیس گفت که انگلیسی‌ها نسبت به مناطقی که حضور دارند دارای شناخت و تجارب کافی هستند بنابراین آن‌ها می‌دانستند برای در اختیار گرفتن مواد مخدر افغانستان باید در هلمند حضور داشته باشند.

وی افزود: امروز ولایت هلمند به گزارش سازمان‌های بین‌المللی، بیشترین مواد مخدر منطقه و جهان را تولید می‌کند که انگلیسی‌ها عامل اصلی این افزایش هستند.

انگلیس برای پیشبرد این موضوع سرمایه‌گذاری فراوانی برای انتقال، حمایت و گسترش در بخش‌های مختلف مواد مخدر انجام داده است. 

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: واقعیت امر این است که مواد مخدر در افغانستان رشد یافته و بیش از یک میلیون معتاد در کشور وجود دارد این در حالی است که قبل از حضور نیروهای خارجی، تعداد معتادان در افغانستان حدود 10 هزار نفر بوده است.

یک میلیون معتاد ثمره حضور انگلیس در افغانستان است، دولت افغانستان نیز با کمبود امکانات روبرو است و کمترین رسیدگی به معتادان افغانستان صورت می‌گیرد.

رئیس جبهه صلح و سازندگی افغانستان در رابطه با سیاست انگلیس-آمریکا و هماهنگی بین آن‌ها اظهار داشت: هنگامی که نیروهای خارجی در افغانستان حضور یافتند صلاحیت نخست را در این بین آمریکا در اختیار گرفت.

و نیروهای آمریکایی جنایت‌های زیادی را مرتکب شدند، جنایت‌های آن‌ها در زندان‌های «قندهار»، «بگرام» و «گوانتانامو» در تاریخ ثبت شده و از یادها نخواهد رفت.

این در حالی است که انگلیس نیز با آمریکا هماهنگ است.

دلجو حسینی افزود: در عراق مشاهده شد که انگلیسی‌ها با همکاری آمریکا، زندان «ابو غریب» عراق را اداره می‌کردند و جنایات زیادی را با همکاری یکدیگر مرتکب شدند.

در عین حال در افغانستان نیز هیچ تفاوتی در نحوه عملکرد انگلیس و آمریکا بوجود نیامده و در حال ارتکاب جنایات مختلفی هستند.

کارشناس مسایل سیاسی تاکید کرد که انگلیس، در نزدیک به 3 قرن اخیر جنایات فراوانی را در منطقه و جهان انجام داد؛ به عنوان مثال در افریقا آپارتاید را به صورت کامل حفظ کرد و ظلم‌های زیادی را بر مردم سرزمین آفریقا روا داشت.

بایست توجه داشت که مشابه قضیه آفریقا توسط انگلیسی‌ها در افغانستان در حال تکرار است.

عملکرد انگلیسی‌ها در افغانستان مخالف آمریکایی‌ها نبوده و در امتداد آن‌ها صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول