اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مکارم شیرازی:

حوزه علمیه قم بزرگ‌ترین مرکز دینی جهان است

یکی از مراجع تقلید در قم حوزه علمیه قم را بزرگ‌ترین و مهم‌ترین حوزه دینی در سراسر جهان دانست و گفت: عظمت هیچ یک از حوزه‌های دیگر به حوزه علمیه قم نمی‌رسد.

حوزه علمیه قم بزرگ‌ترین مرکز دینی جهان است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در پانزدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم که پیش از ظهر امروز در تالار قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد حوزه علمیه قم را بزرگ‌ترین و مهم‌ترین حوزه دینی در سراسر جهان حتی در میان اهل سنت دانست و اظهار کرد: عظمت هیچ یک از حوزه‌های دیگر به حوزه علمیه قم نمی‌رسد.

وی افزود: رسانه‌ها، سایت‌ها و شبکه‌های مختلف موجب شده‌اند معارف دینی از حوزه علمیه قم در سراسر جهان منتشر شود و این امر افتخاری برای مکتب تشیع به شمار می‌رود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه بر اساس روایتی از امام صادق(ع) مداد علما بر خون شهدا برتری دارد گفت: دانشمندانی شامل این حدیث می‌شوند که دارای نوشته‌ها و تالیفاتی باشند و علم خویش را در خدمت جامعه قرار دهند.

وی ادامه داد: حوزه علمیه قم در شرایط کنونی آثار علمی فراوانی را به جامعه جهانی به ویژه جهان اسلام معرفی می‌کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: در این بین اساتید و مولفان حوزوی باید از تکرار مطالب گذشته پرهیز کرده و آثاری جدید خلق کنند زیرا تکرار کارهای گذشته اثری نخواهد داشت؛ باید کتاب‌هایی نگاشته شوند که نیازهای دین و جامعه را مد نظر داشته و منشأ برکاتی باشند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مجمع اساتیدی در گذشته وجود داشت و بعدها شورای عالی و مدیریت حوزه با همکاری جامعه مدرسین مجمع دیگری را راه‌اندازی کردند و مجمع سومی هم اخیرا تشکیل شده اما وجود سه مرکز موازی با هم موجب اختلافاتی خواهد شد به همین دلیل در صدد هماهنگ کردن هر سه برآمدیم.

وی اضافه کرد: بر این اساس پنج نفر از اعضای مجمع قدیمی و پنج نفر هم از جامعه مدرسین و مدیریت حوزه اساسنامه مجمع جدید را نوشتند هرچند هنوز برخی ملحقات به آن افزوده خواهد شد؛ حمایت و پشتیبانی از ولایت فقیه و نظام اسلامی و نیز هماهنگی کامل با جامعه مدرسین، شورای عالی و مدیریت حوزه‌ها جزو اصول اساسنامه جدید هستند.

آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان داشت: مجمع اساتید جدید دارای شورای سیاست‌گذاری با 10 نفر عضو خواهد بود که این افراد باید دارای سابقه 25 سال تدریس سطح عالی و خارج باشند و توسط اساتیدی انتخاب می‌شوند که حداقل 15 سال سابقه تدریس داشته باشند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه در اساسنامه جدید تشکیل شورای هفت نفره اجرایی هم در نظر گرفته شده است گفت: اعضای این شورا با رای اساتید سطح عالی و خارج انتخاب می‌شوند و وظیفه آنها اجرایی کردن مصوبات شورای سیاست‌گذاری است.

وی با تاکید بر رفع اختلاف‌های داخلی در حوزه‌های علمیه بیان داشت: امروز شرایطی بر جهان و ایران حاکم است که اختلاف در حوزه‌ها آثار خود را بر روی جامعه بر جای می‌گذارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اختیارات مجمع اساتید اظهار کرد: ارزیابی نظام تحصیلی و مواد درسی حوزه‌های علمیه و ارائه نظرات در قالب پیشنهاد به مدیریت و شورای عالی حوزه از جمله وظایف و اختیارات مجمع خواهد بود تا به خوبی از نظرات اساتید در بحث آموزش استفاده شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: تاکنون اعضای شورای عالی حوزه‌ها توسط جامعه مدرسین به مراجع تقلید پیشنهاد داده می‌شدند اما بر مبنای اساسنامه مجمع اساتید، قرار است نیمی از اعضای این شورا توسط مجمع اساتید پیشنهاد شوند و علاوه بر این مجمع می‌تواند افراد جدیدی را برای عضویت در جامعه مدرسین معرفی کند.

وی افزود: در سال‌های اخیر مشغله فراوانی داشتم اما در عین حال وقت زیادی برای نوشتن و تایید این اساسنامه گذاشتم و امید است به این وسیله حوزه‌های علمیه شاهد وحدتی قوی‌تر از گذشته باشند.

انتهای پیام/78004/صا40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول