اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پانزدهمین اجلاسیه اساتید صورت گرفت

تجلیل از اساتید برتر سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم

پانزدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم امروز برگزار شد و طی آن از اساتید برتر حوزوی تجلیل شد.

تجلیل از اساتید برتر سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در این اجلاس که پیش از ظهر امروز در تالار قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین فرخ فال مدیر حوزه علمیه استان قم، نمایندگان بیوت مراجع تقلید، جمعی از اعضای شورای عالی حوزه و اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم حضور داشتند.

در ابتدای اجلاس حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ‌فال مدیر حوزه علمیه استان قم به سخنرانی پرداخت و گفت: طرح میثاق طلبگی از جمله دستاوردهای اجلاس چهاردهم بود؛ در این طرح تمام طلاب ورودی پیش از شروع سال تحصیلی مورد ارزیابی قرار گرفته و برای انتقال آنها از فرهنگ عمومی به فرهنگ حوزوی کار جدی به عمل آمد و افرادی که برای ورود به حوزه‌های علمیه مستعد نبودند مورد پذیرش قرار نگرفتند.

وی با بیان اینکه عنوان پانزدهمین اجلاس «راهکارهای ارتقای علمی در نظام آموزشی حوزه» تعیین شده است گفت: در پیش اجلاسیه این دوره 51 عنوان از مسائل مهم که نقشی جدی در ارتقای علمی نظام آموزشی حوزه دارند مطرح شده که کارگروه‌های تشکیل شده در معاونت آموزش آنها را مورد ارزیابی قرار خواهند داد.

در ادامه آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید به سخنرانی پرداخت و با بیان اینکه بر اساس روایتی از امام صادق(ع) مداد علما بر خون شهدا برتری دارد گفت: دانشمندانی شامل این حدیث می‌شوند که دارای نوشته‌ها و تالیفاتی باشند و علم خویش را در خدمت جامعه قرار دهند.

وی افزود: مجمع اساتیدی در گذشته وجود داشت و بعدها شورای عالی و مدیریت حوزه با همکاری جامعه مدرسین مجمع دیگری را راه‌اندازی کردند و مجمع سومی هم اخیرا تشکیل شده اما وجود سه مرکز موازی با هم موجب اختلافاتی خواهد شد به همین دلیل در صدد هماهنگ کردن هر سه برآمدیم.

وی اضافه کرد: بر این اساس پنج نفر از اعضای مجمع قدیمی و پنج نفر هم از جامعه مدرسین و مدیریت حوزه اساس‌نامه مجمع جدید را نوشتند هرچند هنوز برخی ملحقات به آن افزوده خواهد شد؛ حمایت و پشتیبانی از ولایت فقیه و نظام اسلامی و نیز هماهنگی کامل با جامعه مدرسین، شورای عالی و مدیریت حوزه‌ها جزو اصول اساس‌نامه جدید هستند.

بخش دیگر این اجلاس به تجلیل از اساتید پیشکسوت و برتر حوزه علمیه قم اختصاص داشت؛ تقدیر از سه نفر از اساتید پیشکسوت، سه نفر از اساتید برتر، دو نفر از اساتید ایثارگر و نیز دو نفر از اساتید مراکز تخصصی حوزوی با اهدای لوح و جوایزی به دست آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله حسینی بوشهری به آنها صورت گرفت.

آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور سخنران بعدی این اجلاس بود. وی گفت: مهمترین رکن حوزه‌ها مراجع تقلید هستند زیرا درخشندگی آنها در آسمان فقاهت و علم در طول تاریخ بی نظیر بوده است.

وی افزود: رکن دوم حوزه‌های علمیه اساتید هستند که وظیفه سنگین آموزش طلاب را بر عهده گرفته‌اند و نکته جالب توجه در این میان پرداختن به وظایف استادی توسط مراجع عظام تقلید با وجود کهولت سن است.

حجت‌الاسلام سید حسن ربانی، مدیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه سخنران بعدی این اجلاس بود و با بیان اینکه روحانیت در شرایط فعلی دارای سه ویژگی راهبردی است اظهار کرد: حوزه‌های علمیه خاستگاه انقلاب اسلامی هستند؛ عقبه اسلامیت نظام هم به روحانیت و حوزه‌های علمیه بستگی دارد و سومین ویژگی هم ارتقای فرهنگ دینی مردم به دست روحانیت است.

وی هدفمند ساختن اقدامات را نخستین رویکرد مدیریت جدید دانست و افزود: خدمات باید به نحوی ارائه شوند که متناسب با رسالت طلاب باشند و آنها را در تحصیل و زندگی یاری کنند.

در ادامه این مراسم پنج نفر از اساتید حوزه علمیه قم به صورت تریبون آزاد سخنرانی کرده و نظرات و دغدغه‌های خود را مطرح کردند و در پایان هم حجت‌الاسلام عبدالکریم فرحانی، معاون آموزش حوزه‌های علمیه به سخنرانی پرداخت.

وی گفت: سال گذشته 372 مدرسه اجازه پذیرش دریافت کردند و امسال هم 419 مدرسه مجوز پذیرش دارند؛ امسال 15 هزار و 570 نفر طلبه می‌توانند وارد حوزه‌های علمیه شوند؛ برای ارائه مجوز به مدارس تمام شاخصه‌ها از جمله وضعیت تهذیب و کادر آموزشی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه 2 هزار و 135 نفر استاد، مدیر و معاون برنامه‌ای در مدارس خارج از قم مشغول فعالیت هستند گفت: حوزه‌های علمیه سراسر کشور به حضور علمی اساتید قم نیاز دارند و این امر موجب رشد علمی آنها خواهد شد.

انتهای پیام/78004/صا40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول