اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور:

اجلاسیه اساتید حوزه با سخنرانی آیت‌الله مکارم برگزار می‌شود

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور از برگزاری اجلاسیه اساتید سطوح عالی حوزه با سخنرانی آیت‌الله مکارم شیرازی در روز نهم خرداد ماه خبر داد.

اجلاسیه اساتید حوزه با سخنرانی آیت‌الله مکارم برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری عصر امروز در نشست خبری پانزدهمین اجلاسیه اساتید خارج و سطوح عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه این اجلاس 9 خرداد ماه در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود اظهار کرد: عنوان این همایش «راهکارهای ارتقای سطح علمی در نظام آموزشی حوزه» خواهد بود.

وی افزود: در این اجلاس آیت الله مکارم شیرازی و مدیریت حوزه سخنرانی کرده و برخی اساتید هم تریبون آزاد خواهند داشت.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه در این اجلاس از سه نفر از اساتید نمونه و پیشکسوت تجلیل خواهد شد، گفت: دو نفر از اساتید مراکز تخصصی و دو نفر از اساتید ایثارگر حوزه‌های علمیه هم تجلیل خواهند شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 1412 نفر استاد حوزوی در شهرستان‌ها، 370 نفر استاد رشته‌های تخصصی در قم و 171 نفر هم در شهرستان‌ها، 700 استاد در مدارس علمیه قم و بیش از هزار نفر هم استاد سطح عالی هستند و در مجموع 3 هزار و 651 نفر استاد حوزوی در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: اجلاس مذکور در حال حاضر برای اساتید حاضر در قم برگزار می‌شود و در نظر داریم امسال نخستین گام را برای اساتید حاضر در استان‌ها هم برداشته و مراسمی را برای آنها برگزار کنیم.

وی با اشاره به تعداد زیاد اساتیدی که در حوزه علمیه قم مشغول تدریس هستند عنوان داشت: اساتیدی که در شهرستان‌ها هستند معمولاً توسط مدیران استانی مورد تقدیر و تجلیل قرار می‌گیرند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت تحول در حوزه‌های علمیه تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بارها بر تحول در حوزه‌ها تاکید فرموده‌اند و عنوان کرده‌اند که سکون مشکلاتی را به وجود می‌آورد؛ تعداد زیاد اصحاب قلم و نشریات منتشر شده در حوزه و رشته‌های تخصصی موجود در گذشته وجود نداشتند، همایش‌ها و کرسی‌هایی که امروز برگزار می‌شوند سال‌ها قبل وجود نداشتند بنابراین می‌توان حوزه علمیه را رو به رشد دانست.

وی ادامه داد: انتظاری که از حوزه‌های علمیه می‌رود با سایر مراکز تفاوت‌هایی دارد؛ حوزه علمیه دارای پشتوانه‌ای قوی و سنگین بوده و شخصیت‌های علمی حوزوی در تراز بالای علمی و معنوی هستند بنابراین می‌توان گفت کار اصلی حوزه و مدیران آن ایجاد زمینه و بسترهای مناسب برای رشد افراد است.

آیت الله حسینی بوشهری ویژگی اصلی حوزه‌های علمیه شیعی را آزادی موجود در این مراکز دانست و افزود: طلاب با اختیار کامل اساتید و درس‌های خود را انتخاب کرده و این کار را با توجه به استعدادها و علایق خود انجام می‌دهند؛ در بحث کتاب‌های درسی هم تفاوت‌هایی میان مراکز دانشگاهی و حوزوی وجود دارد و محتوا باید در حوزه توسط مدیران ارشد حوزه مورد تایید قرار گیرد و نظرات بزرگان حوزوی در زمینه هر تحولی مورد توجه مدیریت قرار دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه حوزه‌های علمیه تفاوتی ماهوی با سایر مراکز آموزشی دارند گفت: اساتید و طلاب در حوزه با انگیزه‌های مادی وارد این مراکز نشده‌اند اما لازم است حداقل‌های زندگی آنها تأمین شود به همین دلیل امکانات محدودی در اختیار آنها قرار گرفته و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با همین فلسفه ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: مدیریت حوزه و مرکز خدمات برنامه‌هایی برای تأمین مسکن، کالاهای مورد نیاز طلاب و مواردی از این دست دارند و نگاه رهبری و مراجع تقلید هم کمک بیشتر به طلاب و اساتید است.

آیت الله حسینی بوشهری کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه‌های علمیه را مورد توجه قرار داد و افزود: معاونت‌های حوزه هر یک به تناسب تخصص خود آمادگی‌شان را برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی اعلام کرده‌اند و برگزاری این کرسی‌های آزاد اندیشی با جدیت دنبال می‌شود.

انتهای پیام/78004/ک40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول