اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هفت نفره اتحادیه کشوری قهوه‌خانه‌داران:

سفره‌خانه‌های بین شهری جمع‌آوری می‌شوند/ممنوعیت عرضه قلیان در سفره‌خانه‌ها

عضو اتحادیه کشوری قهوه‌خانه‌داران از امضای تفاهمنامه این اتحادیه با سازمان میراث فرهنگی کشور خبر داد و گفت: با اجرای این تفاهمنامه سفره‌خانه‌های بین شهری ساماندهی و یا جمع‌آوری می‌شوند.

سفره‌خانه‌های بین شهری جمع‌آوری می‌شوند/ممنوعیت عرضه قلیان در سفره‌خانه‌ها

مهدی پورمحمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت اظهار کرد: تفاهمنامه‌ای که در اوایل سال جاری بین سازمان میراث فرهنگی با اتحادیه کشوری قهوه‌خانه‌داران منعقد شده، در تمام استان‌ها قابل اجرا است.

*سفره‌خانه‌های برون شهری از اتحادیه پروانه کسب بگیرند

وی افزود: طبق این تفاهمنامه تمام رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های برون شهری برای فعالیت علاوه بر اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی باید از اتحادیه قهوه‌خانه‌داران نیز پروانه کسب دریافت کنند.

این مسئول درباره مزایای اجرای این تفاهمنامه، ادامه داد: با اجرای این طرح رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های برون شهری علاوه بر مزایای سازمان میراث فرهنگی از خدمات و مزایای اتحادیه نیز برخوردار می‌شوند.

وی تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی که بدون هماهنگی با اتحادیه به رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های برون‌شهری مجوز می‌داد موجبات تخلف واحدهای کسبی را در زمینه ارائه خدمات و مبالغ دریافتی فراهم می‌کرد و واحدهای کسبی که بدون اخذ پروانه کسب از اتحادیه و با مجوز میراث فرهنگی مشغول فعالیت هستند بیشترین شکایات به اتحادیه از طرف مشتری‌ها را به خود اختصاص دادند.

پورمحمدی، خاطرنشان کرد: اکنون هر مکانی که ضوابط خاص مرتبط با مصرف قلیان را داشته باشد و واحد کسبی نیز خود را موظف به رعایت ضوابط بداند می‌تواند در واحد کسبی خود قلیان ارائه دهد.

*مصرف قلیان کنترل شود

وی با بیان اینکه مصرف قلیان باید کنترل شود، اذعان کرد: قلیان با تمام مضر بودنش در سنت جامعه ایران ریشه دارد و نمی‌توان به‌راحتی آن را حذف کرد.

این مسئول اضافه کرد: منع کردن مصرف قلیان مصرف پنهانی آن را در پستوی خانه‌ها به دنبال دارد و این چیزی نیست که به نفع جامعه باشد در حالی که می‌توان چیزهای بهتر را جایگزین آن کرد.

وی درباره جایگاه قهوه‌خانه‌ها در جامعه یادآور شد: قهوه‌خانه‌ها در گذشته پاتوق کارگرهای ساختمانی، ریش سفیدهای جامعه و... بوده است.

به گفته پورمحمدی، بسیاری از تصمیم‌گیری‌های اصلی جامعه، مشکلات و حتی نقالی نیز در قهوه‌خانه‌ها صورت می‌گرفت و امروز جایگاه و کاربرد گذشته خود را از دست داده است.

وی در تعریف قلیان‌سرا گفت: قلیان‌سرا مکانی است که تنها چای، قلیان و صبحانه سبک باید در آنجا ارائه شود.

*سفره‌خانه‌های بین شهری جمع‌آوری می‌شوند/ممنوعیت عرضه قلیان در سفره‌خانه‌ها

عضو اتحادیه کشوری قهوه‌خانه‌داران خاطرنشان کرد: سفره‌خانه مکانی است که باید در آنجا انواع غذاهای محلی ارائه شود و کارگران لباس سنتی به تن داشته باشند و فضاسازی و دکور سفره‌خانه بر اساس سنت آن منطقه باشد تا زمانی که مسافری وارد سفره‌خانه می‌شود آداب، فرهنگ و رسم و رسوم سنتی آن منطقه را مشاهده کند.

وی با اشاره به اینکه اکنون سفره‌خانه‌ها غذاهای محلی و سنتی ارائه نمی‌دهند بلکه به انواع کباب، قلیان و چای می‌پردازند، اذعان کرد: سفره‌خانه‌ها حق ارائه قلیان را ندارند و طبق تفاهمنامه‌ بین سازمان میراث فرهنگی و اتحادیه کشوری قهوه‌خانه‌داران منعقد شده باید ضوابط مذکور رعایت شود.

پورمحمدی متذکر شد: با اجرای این تفاهمنامه سفره‌خانه‌های بین شهری ساماندهی و یا جمع‌آوری می‌شوند.

به گفته وی، سفره‌خانه‌ها می‌توانند به مکان مناسبی برای حضور تمام افراد خانواده تبدیل شوند.

انتهای پیام/2300/خ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول