اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

البرزی‌ها آماده خلق حماسه بزرگ سیاسی هستند

با استقرار بیش از یک‌هزار و 160 شعبه اخذ رای و به کارگیری چندین هزار نفر از افراد مورد اعتماد مردم استان البرز، این استان آماده خلق حماسه سیاسی بزرگ در 24 خرداد است.

البرزی‌ها آماده خلق حماسه بزرگ سیاسی هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری مرجعیت معظم شیعه و هدایت‌های مدبرانه رهبر کبیر انقلاب اسلامی، یکی از مهمترین دغدغه‌های رهبران انقلاب رسیدن به یک راهکار مطلوب برای دخالت مردم خسته از استبداد رژیم طاغوت در تعیین سرنوشت خویش بود.

پیش از انقلاب در ایران انتخابات به معنی واقعی آن هیچگاه برگزار نشد و رای مردم در حقیقت ظاهری و تزیینی بود چراکه حکومت‌های شاهنشاهی به واسطه داشتن خوی دیکتاتوری هرگز حاضر به پذیرش رای و نظر مردم نبودند.

به عنوان نمونه می‌توان به برگزاری یکی از انتخابات دوران محمدرضا پهلوی آخرین شاه منفور و مخلوع ایران اشاره کرد که معروف به انقلاب "شاه و مردم!" شد. در این انتخابات مردم با زور به پای صندوق‌های رای آورده شدند و از آن‌ها خواسته می‌شد که به طرح شش ماده شاه حاکم با نام انقلاب سفید رای آری دهند.

به همین دلیل است که در دو قرن اخیر یکی از مهمترین خواسته‌های ملت ایران برگزاری انتخابات آزاد و سالم بود و در فراز و نشیب‌های تاریخی هرگاه این مردم توان بیان خواسته‌های خود را داشتند، امر می‌کردند.

به گواه تاریخ چند دوره انتخابات نسبتاً آزاد اما پر از تخلفات غیر قانونی در ایران برگزار شده که عمدتاً مربوط به ابتدای دوران مشروطیت و یا دوران نخست‌وزیری دکتر محمد مصدق است که در همین چند نمونه نیز دربار و درباریان تلاش‌های بسیاری برای دور زدن قانون و درآوردن نظر خود از صندوق‌ها به جای رای مردم انجام دادند.

به عنوان مثال در تاریخ معاصر ایران مشهور است که شهید سید حسن مدرس در یکی از انتخابات‌های مجلس که آن دوره مجلس شورای ملی خوانده می‌شود، بر اساس نتایج اعلام شده موفق به حضور در مجلس نشد و رضا شاه مدعی بود که مدرس هیچ رأیی کسب نکرده است.

در اینجا بود که شهید مدرس با طعنه می‌گفت "من خودم که به خودم رای دادم، پس چرا همان یک رای را اعلام نکردید".

بنابراین با قاطعیت می‌توان گفت که برگزاری انتخابات به معنی واقعی کلمه پس از انقلاب اسلامی در ایران صورت گرفته و این در حالی است که طی سه دهه اخیر شرایط سختی بر کشورمان تحمیل شده است.

با وجود تمام سختی‌ها از جمله تحمیل جنگی هشت ساله، شهادت بزرگان انقلاب اسلامی مانند شهید مطهری، شهید مظلوم بهشتی و شهیدان رجایی و باهنر، ترورهای کور روزهای نخست انقلاب و حتی تحریم‌های اقتصادی سنگین هیچگاه موجب نشد که انتخابات در ایران برگزار نشده و یا با حضور کمرنگ مردم در پای صندوق‌های رای همراه باشد.

24 خرداد، روز حماسه سیاسی

بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی وزارت کشور روز 24 خرداد ماه سال‌جاری دو انتخابات بسیار حساس و سرنوشت‌ساز از جمله یازدهمین دوره ریاست جمهوری و چهارمین دوره شوراهای اسلامی و شهر روستا در سراسر کشور و به تبع آن استان البرز برگزار خواهد شد.

در پیش بودن این انتخابات موجب شد تا رهبری معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی، امسال را تحت عنوان حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی مزین فرمایند و به صورت صریح و شفاف تاکید فرمودند که ملت ایران امسال باید در برابر توطئه‌های دشمنان خارجی و بدخواهان داخلی حماسه سیاسی بزرگی در پای صندوق‌های رای خلق کنند.

مردم استان البرز نیز طی ادوار گذشته بارها ثابت کرده‌اند که در لبیک گفتن به فرمان ولی امر خود پیشگام بوده و با توجه به فضای شاداب و با نشاط فعلی در این استان به طور قطع مردم ولایی البرز در روز 24 خرداد حماسه‌ای بزرگ را خلق خواهند کرد.

*‌ البرزی‌ها آماده لبیک به ولایت هستند

در همین رابطه ناصر رجبی رئیس ستاد انتخابات استان البرز به خبرنگار فارس در کرج می‌گوید: خوشبختانه با تلاش‌ها و کارهای صورت گرفته تمام مقدمات لازم برای برگزاری انتخاباتی سالم، حداکثری، با نشاط، قانونمند و پرشور در استان البرز فراهم شده است.

وی تصریح کرد: مردم استان البرز همواره برای تحقق آرمان‌های اسلام و انقلاب پیشگام بوده‌اند و امسال نیز برای حضور در پای صندوق‌های رای و مشارکت در تعیین سرنوشت خویش آماده هستند.

رئیس ستاد انتخابات استان البرز تاکید کرد: به اعتقاد اکثر ملت ایران به ویژه شهروندان البرزی حضور در انتخابات به معنی تجدید میثاق با ولایت است و با توجه به فرمان صریح رهبری معظم انقلاب برای حضور حداکثری در انتخابات، این مردم آماده لبیک گفتن به ولایت هستند.

* چرا باید در انتخابات شرکت کنیم

خبرنگار فارس برای یافتن نظرات مردم ساکن استان البرز با چند نفر از شهروندان این استان گفت‌وگو انجام داد و از آن‌ها پرسید که "چرا باید در انتخابات شرکت کنیم."

مصاحبه‌شونده‌ها از میان اقشار مختلف مردمی انتخاب شدند، اما پاسخ یک دختر دانشجو بیش از دیگر پاسخ‌ها جالب توجه بود.

فرانک دلیر که از دانشجویان البرزی است در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس می‌گوید: "نحوه طرح سوال شما چندان منطقی نیست. چراکه طرح پرسشی با این مضمون که چرا باید در انتخابات شرکت کنیم، بی‌دلیل است."

وی تاکید دارد: شرکت در انتخابات یعنی بهره‌مندی از یک حقوق مسلم و طبیعی برای اعمال نظر در تعیین سرنوشت خویش است و هیچ آدم عاقلی خود را از این حق محروم نمی‌سازد. پس دلیلی ندارد که بپرسید چرا باید در انتخابات شرکت کنیم.

این دانشجو بیان داشت: کسانی که خود را ایرانی و ایران دوست، مسلمان و آزاده و خواستار توسعه و پیشرفت و عدالت معرفی می‌کنند، به طور قطع در انتخابات شرکت خواهند کرد و از این فرصت برای استفاده از حقی مسلم بهره‌ می‌برند.

حاج سید حسین خاکی از کسبه رجایی شهر کرج نیز در این گفت‌وگو شرکت داشته و می‌گوید: من بیش از 75 سال از خدا عمر گرفته و نیمی از این دوران را در رژیم پهلوی و نیم دیگر را پس از انقلاب سپری کرده‌ام و به خوبی شرایط هر دو حکومت را تجربه کردم.

وی تاکید می‌کند: کسانی که در دوران پهلوی نبودند شاید ندانند که در آن زمان با چه حقارتی نخست وزیر و وزیر و حتی یک مدیر ساده را انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها برای ما انتخاب می‌کردند و ما حق اعتراض نداشتیم.

آقای خاکی افزود: اما با پیروزی انقلاب اسلامی بساط استبداد رژیم وقت برچیده شد و ملت ایران با استقرار جمهوری اسلامی اختیار تعیین سرنوشت خود را به دست گرفتند و از آن تاریخ تا به امروز به طور میانگین یک انتخابات در کشورمان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: ما در آستانه انتخابات شوراها و ریاست جمهوری هستیم و برای اینکه از دستاوردهای انقلاب اسلامی دفاع کنیم، باید همه در انتخابات مشارکت داشته به فرمان ولی امر خود لبیک بگوییم و تنها در این صورت است که می‌توانیم علیه دشمنان اسلام و انقلاب ایستادگی کنیم.

* آماده‌سازی کامل مقدمات برگزاری انتخابات در استان البرز

به طور قطع برگزاری انتخاباتی به وسعت ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا نیازمند مقدمات بسیاری است.

در همین رابطه ناصر رجبی رئیس ستاد انتخابات استان البرز به خبرنگار فارس می‌گوید: تلاش‌های زیادی در ستاد انتخابات و هیئت‌های اجرایی و نظراتی در ماه‌های اخیر به ویژه پس از انقلاب اسلامی انجام شده است.

وی تصریح کرد: ما با تشکیل ستاد انتخابات و دعوت از دستگاه‌ها و نهادهای حقوقی عضو این ستاد برنامه‌ریزی لازم را برای برگزاری هر چه با شکوه‌تر انتخابات 24 انجام دادیم و خوشبختانه هم‌اکنون هیچ مشکلی برای برگزاری انتخابات نداریم.

رجبی افزود: همکاری‌ بسیار خوبی از سوی دستگاه‌های مسئول با ستاد انتخابات تا این لحظه انجام شده و خوشبختانه شاهد تعامل مثبت با نامزدها، ستادهای انتخابات آن‌ها و حامیان کاندیداها هستیم.

وی در حوزه امنیتی نیز گفت: با اقتدار نیروهای امنیتی و اطلاعاتی به ویژه نیروی انتظامی هیچ مشکل امنیتی در استان البرز نداریم و به طور قطع امنیت تک تک شعب اخذ رای، ستاد‌های کاندیداها و همه فعالیت‌های مربوط به انتخابات تامین خواهد شد.

* پیش‌بینی یک‌هزار و 160 شعبه اخذ رای در استان البرز

رئیس ستاد انتخابات استان البرز در پاسخ به این پرسش که در حوزه سخت‌افزاری شرایط این استان چگونه است؟ گفت: افراد امین و مورد وثوق مردم در ستاد انتخابات و هیئت‌های اجرایی و نظارتی حضور دارند و بر اساس قانون انتخابات و برنامه‌ریزی وزارت کشور به صورتی برنامه‌ریزی شده که حتی یک رای نیز مخدوش نخواهد شد و ما از آرای مردم در کمال امانت و صداقت حراست خواهیم کرد.

رجبی افزود: برای اخذ رای مردم در استان البرز یک‌هزار و 161 شعبه ثابت و سیار اخذ رای پیش‌بینی شده و این شعب بر اساس تراکم جمعیتی در سراسر استان در روز انتخابات فعال خواهند شد.

به گفته وی، به دلیل تراکم جمعیتی شهرستان کرج مرکز استان اکثر این شعبه‌ها در این شهرستان دایر بوده و در روز انتخابات 785 شعبه اخذ رای در کرج فعال خواهند بود.

رئیس ستاد انتخابات استان البرز ادامه داد: از کل مجموع صندوق‌های اخذ رای در استان البرز تعداد 166 شعبه در ساوجبلاغ، 81 شعبه در طالقان، 39 شعبه در اشتهارد و بالاخره 90 شعبه در نظرآباد مستقر خواهند شد.

رجبی گفت: از میان صندوق‌های اخذ رای شهرستان کرج که در مجموع 785 صندوق است، تعداد 703 شعبه در سطح شهر، 64 شعبه در روستاها مستقر می‌شوند، ضمن اینکه برای مرکز استان 15 شعبه سیار شهری و 3 شعبه سیار روستایی نیز در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در شهرستان ساوجبلاغ نیز از مجموع 166 شعبه اخذ رای، تعداد 68 شعبه ثابت در شهرها و 91 شعبه ثابت در روستاها قرار دارد و همچنین برای این شهرستان 7 شعبه سیار شهری و روستایی در نظر گرفته شده است.

به گفته رجبی، در شهرستان نظرآباد نیز 57 شعبه ثابت در سطح شهر، 21 شعبه در روستاها و 12 شعبه ثابت و سیار تدارک دیده شده است و برای شهرستان طالقان نیز در مجموع 81 شعبه شهری و روستایی اقدام به جمع‌آوری آرای مردم خواهند کرد.

رئیس ستاد انتخابات استان البرز کمترین تعداد شعب اخذ رای را مربوط به شهر اشتهارد دانست و گفت: با توجه به میزان جمعیتی این منطقه 39 شعبه در نظر گرفته‌ایم که 24 ثابت شهری، 13 ثابت روستایی و 2 شعبه نیز به صورت سیار است.

رجبی در پایان تاکید کرد: تمام مقدمات لازم برای برگزاری انتخاباتی باشکوه و دشمن‌شکن در استان البرز فراهم شده و مردم این استان آماده خلق حماسه سیاسی بزرگی در روز 24 خرداد هستند.

گزارش از مریم ابراهیمیان

انتهای پیام/2302/ر40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول