اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان:

مناطق ویژه لنگرود شناسنامه‌دار شدند

مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان گفت: برای مناطق ویژه لنگرود شناسنامه اجتماعی ‌فرهنگی تهیه شده است.

مناطق ویژه لنگرود شناسنامه‌دار شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، عزیز پورعزیزی ظهر امروز در نخستین جلسه کمیته ساماندهی امور اجتماعی، فرهنگی و امنیتی مناطق ویژه گیلان از شناسایی 22 منطقه به لحاظ قرار داشتن در نقاط حاشیه‌نشین و بافت فرسوده استان خبر داد.

وی اظهار کرد: سال گذشته دستورالعمل‌هایی در زمینه ساماندهی مناطق ویژه از لحاظ امنیتی، فرهنگی و ... به استانداری‌ها ابلاغ شد که در این راستا هفت جلسه در استانداری گیلان برگزار شد که مصوبات و برنامه‌های خوبی برای اجرا در مناطق حاشیه‌نشین داشت.

به گفته این مسئول، از 22 منطقه ویژه شناسایی شده در استان، 11 منطقه در لنگرود و 11 منطقه در حوزه شهر رشت است.

وی افزود: طبق اعلام سازمان مسکن و شهرسازی در بخش‌های سخت‌افزاری در این مناطق اقدام‌های خوبی انجام گرفته است.

پورعزیزی با بیان اینکه فقر اقتصادی و فرهنگی حاکم در این مناطق چالش‌هایی را ایجاد کرده است، اضافه کرد: شکل‌گیری مناطق حاشیه‌نشین و وجود بافت‌های فرسوده در این نقاط موجب شده تا خدمات اجتماعی کمتری به آنها تعلق گیرد و همین امر زمینه‌ساز بروز آسیب‌های متعدد اجتماعی در این مناطق شده است.

به گفته وی، سال گذشته مصوبات خوبی در زمینه توجه ویژه به مناطق حاشیه‌نشین و دارای بافت‌های فرسوده اجرایی شد.

این مسئول با اشاره به اینکه سال گذشته با همکاری  دستگاه‌های فرهنگی مصوبات خوبی اجرایی شد، افزود: در بحث سخت‌افزاری سازمان مسکن و شهرسازی برنامه‌هایی را که در چند سال قبل برای مناطق ویژه در نظر داشت تا حدودی اجرایی کرده است.

وی برخی از این طرح‌ها را نیمه تمام خواند و خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا پایان عمر دولت دهم پروژه‌های ناتمام را تکمیل کرده و در اختیار سازمان‌های مربوطه قرار دهیم.

پور عزیزی با اشاره به نقش مهم موسسات مردم‌نهاد در برطرف شدن نابسامانی در این مناطق، گفت: مناطق ویژه اجتماعی شامل سکونت‌گاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشین است که به لحاظ خدمات اجتماعی مناسب نیست.

وی اضافه کرد: برای برطرف شدن چنین معضلاتی می‌توان از موسسات مردم‌نهاد به منظور برنامه‌ریزی بهتر درباره ارتقای توانمندی‌ها و حفظ کرامات انسانی به خوبی بهره گرفت.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان درباره فرا رسیدن اوقات فراغت دانشجویان و دانش‌آموزان یادآور شد: با توجه به نزدیک شدن به فصل تابستان و آغاز اوقات فراغت دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توان با بهره‌گیری از حضور آنها اقدام‌های خوبی به لحاظ فرهنگی و ... در مناطق ویژه اجرایی کرد.

وی با بیان اینکه برای مناطق ویژه لنگرود شناسنامه فرهنگی‌ اجتماعی تهیه شده است، افزود: شناسنامه فرهنگی اجتماعی مناطق ویژه لنگرود در دست اجرا است.

پورعزیزی تصریح کرد: با توجه به تماس‌های مکرر با فرمانداری رشت تاکنون این اقدام برای نقاط ویژه شهرستان رشت انجام نگرفته است و امیدواریم مسئولان مربوطه هر چه سریع‌تر این مهم را اجرایی کنند.

وی ادامه داد: تهیه و تحلیل آمار مهاجرت و تشکیل مرکز ملی مطالعات و ساماندهی مهاجرت‌ها از جمله اهداف کمیته ساماندهی امور اجتماعی استان است.

این مسئول، بررسی و تبیین راهبردها از ظرفیت‌های سازما‌ن‌های مردم‌نهاد، ایجاد هماهنگی و تعیین وظایف به افراد در معرض آسیب‌های اجتماعی را از دیگر اهداف کمیته مذکور ذکر کرد.

وی افزود: شناسایی نقاط آسیب‌خیز، شناسایی و اولویت‌بندی جرایم اجتماعی، بررسی و جلوگیری از مهاجرت و تشویق مهاجران به بازگشت از دیگر برنامه‌ها و اهداف کمیته ساماندهی امور اجتماعی، فرهنگی و امنیتی مناطق ویژه استان است.

پورعزیزی نقش سازمان‌ها، اداره‌ها و دستگاه‌های دولتی را در ساماندهی مناطق ویژه استان بسیار مهم دانست و یادآور شد: سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل ارشاد، کمیته امداد، بهزیستی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان عضو کمیته ساماندهی مذکور وظیفه دارند تا طبق شرح وظایف خود به شناخت نیازهای مناطق ویژه بپردازند.

به گزارش فارس، در نشست مذکور تعدادی از نمایندگان مدیران کل دستگاه‌های اجرایی به ارائه گزارش درباره اقدام‌های خود در راستای همکاری با کمیته ساماندهی امور اجتماعی، فرهنگی و امنیتی مناطق ویژه استان پرداختند.

نشست مذکور با حضور تعداد اندکی از نمایندگان برخی از سازمان‌های اجرایی استان برگزار شد و هیچ مدیر کلی در آن حضور نداشت.

انتهای پیام/2300/ز40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول