اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

وزارت کشور افغانستان مطرح کرد

حمله کابل توسط طالبان و با کمک «شبکه حقانی» و القاعده انجام شد

وزارت کشور افغانستان حمله گروهی به دفتر «سازمان بین‌المللی مهاجرت» در کابل را به طالبان، شبکه حقانى و القاعده نسبت داد و وجود پناهگاه‌هاى امن تروریسم در آن ‌سوى مرز را باعث نگرانى مردم افغانستان خواند.

حمله کابل توسط طالبان و با کمک «شبکه حقانی» و القاعده انجام شد

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از «پژواک»، «صدیق صدیقی» سخنگوی وزارت کشور افغانستان روز گذشته در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: حمله 2 روز پیش طالبان به دفتر سازمان بین‌المللی مهاجرت را طالبان با حمایت شبکه حقانى و القاعده انجام داده است.

صدیقی در ادامه گفت: مهاجمان، جلیقه انتحارى به تن داشتند و مجهز به سلاح‌های سبک و سنگین از جمله «آر.پى.جى» و خمپاره‌انداز بودند.

وى افزود: افرادی که دست به انجام عملیات انتحاری می‌زنند افراد عادى نیستند و کسانى هستند که شستشوى مغزى شده‌اند و در پشت خود گروه‌هاى تروریستى خطرناک و کسانى را دارند که برای آنان سرمایه‌گذارى می‌کنند و آنها را به شکلی آماده می‌کنند که فقط خود و افغان‌ها را بکشند.

صدیقى افزود: این افراد از حمایت وسیع بیرونى برخودار هستند و شاید در داخل شهرها و ولایات کسانى را داشته باشند که به آنها سرپناه می‌دهند و این افراد باید شناسایى شوند.

سخنگوى وزارت کشور افغانستان با ذکر اینکه افغانستان در برابر تهدید تروریسم منطقه‌اى قرار دارد، گفت که از بین بردن تروریسم، تنها مسئولیت افغان‌ها نبوده، بلکه وقت آن رسیده که جامعه جهانى پناهگاه‌هاى امن تروریسم را در آن سوى مرز از بین ببرد.

وى تأکید کرد که مردم افغانستان از وجود پناهگاه‌هاى امن تروریسم در پاکستان و حمایت گروه‌های مشخصی در درون دولت و نظامیان پاکستان و حمایت آنان از حملات تروریستى و انفجارى، تقویت و تأمین مالى و تکنیکى آنان نگران هستند.

صدیقى گفت: ما می‌خواهیم جهانیان این را بشنوند تا بالاخره راهى پیدا شود که دست این افراد از کشتن کوتاه شود و این وقتى امکان‌پذیر است که جامعه‌جهانى متوجه صداى مردم شود و از موضع‌گیرى برحق افغان‌ها حمایت کنند.

سخنگوى وزارت کشور افغانستان در مورد اینکه «حزب اسلامى» به رهبرى «گلبدین حکمتیار»، تا چه حد مى‌تواند براى دولت خطر داشته باشد، گفت: حزب اسلامى تهدید بزرگی براى امنیت و ثبات افغانستان است و ما هیچ تفاوتى بین حملات تروریستى که از طرف طالبان و شبکه حقانى صورت می‌گیرد با حملاتى که از طرف حزب اسلامى انجام می‌شود، نمى‌بینیم.

وی در بخش از سخنان خود گفت: در جریان هفته گذشته، ٦٠ عملیات امنیتی توسط پلیس در سراسر افغانستان انجام شد که در نتیجه آن، ١١٣ مخالف مسلح کشته و ١٠٧ تن دیگر دستگیر شدند.

به گفتۀ وى، در جریان این عملیات‌ها، ٣٩٦ حلقه مین و٧٠٠ کیلوگرم مواد منفجره خنثى شد و مقدار زیادی سلاح و مهمات به دست نیروهای امنیتی افتاد.

سخنگوى وزارت کشور افغانستان خاطر نشان کرد که در این عملیات ها، ٣٥ تن از نیروهاى امنیتى افغان جان باختند و ١١٣ تن دیگر زخمی شدند.

چهار مهاجم مسلح انتحارى که لباس زنانه پوشیده بودند، ساعت ٤ بعدازظهر 2 روز پیش وارد چهار ساختمان در منطقه «شهرآرا» در «حوزه چهارم امنیتى» شهر کابل شده و دفتر سازمان بین‌المللى مهاجرت «I.O.M» را هدف قرار دادند و با نیروهاى امنیتى افغان درگیر شدند.

این درگیرى، پس از 9 ساعت با از بین رفتن تمام مهاجمان پایان یافت، این رویداد تلفات و خساراتى نیز به بار آورد که بر اساس آمار وزارت کشور افغانستان، 3 تن از جمله یک پلیس کشته شدند و ١٧ تن دیگر از جمله یک زن ایتالیایی و شش محافظ نپالى زخمی شدند.

طالبان مسلح، مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و ادعاى حمله به مقر سیا و کشتن ٤٤ تن از نیروهاى امنیتى افغان و اتباع خارجى را کرد.

همچنین بر اثر حمله انتحاری هفته گذشته کابل که در آن 2 خودرو نیروهاى خارجى در منطقه شاه شهید کابل هدف قرار گرفت، ١٥ تن از جمله شش آمریکایی کشته شدند و ٤٢ نفر دیگر نیز زخمی شدند، مسئولیت این حمله را حزب اسلامى حکمتیار به عهده گرفت.

این چندمین باری است که مقامات افغان اعلام می‌کنند که جامعه جهانی باید پایگاه‌های تروریست‌ها را در آن سوی مرزهای افغانستان از بین ببرد.

درخواستی که هرگز با پاسخ روشنی از طرف کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا مواجه نشده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول