اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی پژوهشکده حوزه و دانشگاه:

شرط موفقیت در پست ریاست جمهوری داشتن توان مدیریتی است

عضو هیئت علمی پژوهشکده حوزه و دانشگاه گفت: برای ریاست جمهوری شخص باید از توان مدیریتی بالا بهره‌مند باشد و بدون داشتن این شرط موفق نخواهد بود.

شرط موفقیت در پست ریاست جمهوری داشتن توان مدیریتی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام حسین جوان آراسته در نشست علمی بررسی ویژگی‌های رئیس جمهور شایسته در نظام جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اندیشه‌های امام خمینی و مقام معظم رهبری با اشاره به شرط مدیر و مدبر بودن برای پست ریاست جمهوری اظهار داشت: شرط دیگری که در اصل 115 اشاره شده است مدیر و مدبر بودن است. ‌شخصی که بالاترین مسئولیت اجرایی کشور را بر عهده می‌گیرد باید از توان مدیریتی بالا و آینده‌گری بهره‌مند باشد و بدون داشتن این موارد در مسئولیت ریاست جمهوری موفق نخواهد بود.

وی وظایف رئیس جمهور در نظام جمهوری اسلامی را فراوان دانست و افزود: وظایف فراوان رئیس جمهور نشان از جایگاه رفیع و بلند این پست دارد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده حوزه و دانشگاه اضافه کرد: از جمله وظایف رئیس جمهور مسئولیت اجرای قانون اساسی،‌ امضای قوانین و قراردادها،‌ ریاست هیئت وزیران،‌ ریاست سازمان‌های وابسته به دولت و‌ ریاست شوراهای دولتی است که حساسیت این پست را نشان می‌دهد و باید شخص توانمندی در چنین منصبی قرار بگیرد که توانایی اجرای این وظایف را داشته باشد.

وی با اشاره به اصل 115 قانون اساسی گفت: اصل 115 قانون اساسی وی‍ژگی‌های رئیس جمهور را مطرح کرده است. شرایطی که قانون‌گذار مطرح کرده است به دو دسته تقسیم می‌شود. قانون‌گذار شرایطی را در ابتدای این اصل آورده است و باقی شرایط را ادامه ذکر کرده است.

جوان‌آراسته نخستین شرط ذکر شده برای ریاست جمهوری را رجل سیاسی بودن دانست و افزود: بحث‌های فراوانی در خصوص معنای رجل سیاسی شده است که آیا رجل در این اصل قانون اساسی به معنی شخصیت و یا به معنی جنسیت است. برخی گفته‌اند که رجل در این اصل بدون ملاحظه جنسیت مطرح شده و به معنی شخصیت است و زنان را نیز می‌توان به جایگاه ریاست جمهوری برگزید.

عضو هیئت علمی پژوهشکده حوزه و دانشگاه با اشاره به مذاکرات نمایندگان مجلس خبرگان اظهار داشت: اما با توجه به مطالب مطرح شده در مذاکرات نمایندگان مجلس خبرگان در زمان تصویب قانون اساسی می‌توان گفت رویکرد اکثر نمایندگان تمایل به رجل در معنای جنسیت بوده است و البته دلایل دیگری هم برای اثبات این مطلب وجود دارد.

وی افزود: نخستین دلیل برای اثبات مطلب این است که هیچ گاه در ادبیات سیاسی ایران از ابتدا تاکنون به یک زن سیاستمدار عنوان رجل سیاسی اطلاق نشده است و البته به هر مذکری نیز رجل سیاسی اطلاق نمی‌شود.

جوان‌آراسته اضافه کرد: دومین دلیل برای مراد بودن معنی جنسیت در خصوص رجل سیاسی این است که در مکانی اگر یک کلمه هم معنای حقیقی و هم معنای مجازی داشته باشد، اگر قرینه‌ای برای معنای مجازی وجود نداشته باشد، مراد معنای حقیقی است. دلیل سوم این است که تصریح کردن به شرط مرد بودن در زمان تصویب قانون اساسی خوشایند نبوده است.

وی ادامه داد: با وجود وظایف رئیس جمهور و انبوه درگیری‌های او، فرهنگ اسلامی با توجه به ملاحظات و حرمت‌ها داشتن روابطی این گونه را برای زنان مناسب نمی‌داند. البته در این اصل علاوه بر معنای جنسیت،‌ شخصیت هم مراد بوده است، البته شخصیتی که از مردان باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده حوزه و دانشگاه از شرایط رئیس جمهور در قانون را رجل مذهبی و سیاسی بودن دانست و افزود: رئیس جمهور باید از چهره‌های شاخص مذهبی و سیاسی باشد. یعنی شخص در کارنامه خود سابقه روشنی از ورود به مسائل سیاسی و مذهبی داشته و با صرف داشتن اطلاعات سیاسی فرد رجل سیاسی نمی‌شود و با صرف پایبند بودن به دین نیز رجل مذهبی نمی‌شود. البته در ادامه اصل 115 مومن بودن نیز به عنوان یکی از شرایط آمده است.

وی با اشاره به شرط ایرانی الاصل بودن رئیس جمهور گفت: ایرانی الاصل بودن فراتر از تابعیت است، البته در ادامه این اصل به داشتن تابعیت ایرانی هم اشاره شده است، چون ممکن است فردی ایرانی الاصل باشد، اما اکنون تابعیت کشور دیگری به جز ایران را داشته باشد.

جوان‌آراسته اضافه کرد: دیگر شرط ذکر شده در قانون اساسی برای رئیس جمهور داشتن حسن سابقه و امانت و تقوا است. ‌رئیس جمهور پس از انتخاب باید با حضور رئیس قوه قضائیه مراسم تحلیف را بجای آورد که در آنجا قسم می‌خورد که قدرتی که مردم به او داده‌اند را به منتخب بعدی خود بسپارد.

وی با اشاره به اعتقاد رئیس جمهور به مبانی نظام جمهوری اسلامی اظهار داشت: رئیس جمهور بر طبق اصل 115 قانون اساسی باید معتقد به مبانی جمهوری اسلامی و پاسدار مذهب رسمی کشور باشد. ولایت فقیه‌ و جمهوریت از جمله مبانی نظام جمهوری اسلامی براساس بندهای قانون اساسی است و مذهب رسمی کشور شیعه جعفری اثنی عشری است.

انتهای پیام/2258/و40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول