اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس کرمان:

مقاومت خرمشهر از مقاومت‌های بی‌بدیل بود

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان گفت: مقاومت خرمشهر از مقاومت‌های بی‌بدیل در تاریخ معاصر است.

مقاومت خرمشهر از مقاومت‌های بی‌بدیل بود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمدمهدی ابوالحسنی‌ صبح امروز در آیین رونمایی از کتب شهدای فرهنگی استان کرمان با گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار داشت: سالروز فتح خرمشهر با نام روز مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری شده و تلاش ما بر این است که دلیل آن را برای جامعه عنوان کنیم.

وی با اشاره به اینکه خرمشهر سه مقطع مهم را پشت سر گذاشت، افزود: مردم خرمشهر در ابتدای جنگ 34 روز مقاومت کردند که مقاومت مردم، جوانانی از سراسر کشور و تعداد معدودی نیروهای نظامی بود.

ابوالحسنی تصریح کرد: مقاومت خرمشهر از مقاومت‌های بی‌بدیل در تاریخ معاصر است که در آن مردم عادی با کمترین امکانات در جنگ نابرابر در مقابل ارتش کاملا مجهز 34 روز مقاومت کردند، 500 شهید مقاومت در خرمشهر داریم که پنج نفر از استان کرمان در بین این شهدا هستند.

وی افزود: خرمشهر بعد از تصرف توسط عراق، 575 روز در اسارت بود و در این مدت عراقی‌ها جنایات عجیبی را در خرمشهر رقم زدند که بعد‌ها در کتاب‌های خاطرات افسران ارتش عراق منتشر شده است. 

ابوالحسنی گفت: خرمشهر به‌ دژ نفوذناپذیر تبدیل شده و 36 هزار نیروی عراقی در آن مستقر بود، در مدت اسارت خرمشهر 6 هزار دستگاه خودروی سالم از گمرک این شهر به عراق منتقل شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان با اشاره به عملیات آزادسازی خرمشهر در سال 61 خاطر نشان کرد: در 10 اردیبهشت سال 61 عملیات بیت‌المقدس آغاز شد که رزمندگان استان کرمان نقش مهمی در این عملیات داشتند و در واقع کلید فتح خرمشهر به دست کرمانی‌ها بود، زیرا آنها عملیات فریب را انجام دادند.

وی تصریح کرد: رزمندگان کرمانی در منطقه سید جابر عملیات فریب انجام داده و عراقی‌ها نیروهای خود را در این منطقه نگه داشتند و در این عملیات 219 رزمنده کرمانی به شهادت رسیدند.

ابوالحسنی بیان داشت: 3 هزار رزمنده از استان کرمان در عملیات بیت‌المقدس حضور داشتند که یک سوم آنها شهید و یا مجروح شدند. 

وی افزود: 64 نفر از رزمندگان استان کرمان در این عملیات اسیر شدند که 17 نفر از آنها دانش‌آموز و جزو 23 نفری بودند که در مقابل خواسته صدام به منظور تخریب نظام و امام راحل مقاومت کرده و بعضی‌ها 8 تا 10 سال اسارت را تحمل کردند. 

ابوالحسنی با اشاره به چاپ کتب شهدای فرهنگی استان کرمان گفت: پنج عنوان کتاب شهدای فرهنگی استان در پایان سال گذشته منتشر شده که طبق توصیه مقام معظم رهبری کتاب‌های شهدا در قطع‌های کوچک و قالب داستان‌های کوتاه تألیف شده تا برای مخاطب به ویژه جوانان جذاب باشد.

وی افزود: در استان کرمان ظرفیت چاپ 6 هزار و 500 عنوان کتاب درباره شهدای استان را داریم که تاکنون تنها 120 عنوان کتاب چاپ شده است. 

ابوالحسنی عنوان کرد: همه استان باید برای چاپ کتب شهدا‌ پای کار باشند، ما تلاش و الگوسازی کرده‌ایم، اما امکاناتمان محدود است که در صورت حمایت و همکاری دیگران می‌توانیم فعالیت‌های بیشتری در این راستا انجام دهیم.

انتهای پیام/80017/خ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول