اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه میاندرود:

نباید فاصله‌ای بین بسیج و مساجد باشد/ علیه کسی تبلیغ نکنیم

امام جمعه میاندرود گفت: فاصله بین بسیج و مسجد خطرناک است.

نباید فاصله‌ای بین بسیج و مساجد باشد/ علیه کسی تبلیغ نکنیم

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان میاندرود، سید‌مجتبی رسولی جویباری امروز در نشست هم‌اندیشی خادمان مساجد، ائمه جماعات و فرماندهان پایگاه‌های مقاومت بسیج ابراز داشت: در مورد برخی از مشکلات فرهنگی شهر و روستا تمایل دارم تا روحانیون و فرماندهان پایگاه‌ها صحبت کنند زیرا تنها در اینصورت است که می‌توان به علل اقبال و یا عدم استقبال مردم از مساجد و پایگاه‌های مقاومت پی برد.

رسولی ادامه داد: امام جماعتی که سال‌ها امامت یک مسجد را عهده‌دار بوده است بهتر به راهکارها، نقاط ضعف و قوت کارهای انجام شده در مساجد آشناست و لازم است تا با بیان این مطالب تجربیات‌اش را در اختیار دیگران قرار دهد.

امام جمعه میاندرود با اشاره به ارزش مساجد و محوریت آن در اجتماع خاطرنشان کرد: مسجد صرف اینکه یک عده‌ای جمع شوند و با هزینه‌ای آن را اداره کنند، مسجد نیست چرا که باید نوع تاسیس و اداره آن مشخص باشد.

وی گفت: چه بسا افراد ثروتمندی که با انباشت مال خود  مسجدی را بنا کنند و کسانی هم در آن نماز بخوانند اما مصداق همان مسجد ضرار صدر اسلام باشد.

امام جمعه میاندرود با بیان اینکه دستور خداوند این است که باید بین مساجد فرق گذاشت، افزود: صرفا نام، شکل و یا زیبایی مسجد ملاک نیست.

وی در توضیح این مطلب افزود: صرف اینکه مسجد خانه خداست و احترام آن هم واجب است، بر اساس و بنیان درست مسجد  اشاره ندارد چرا که اگر اینطور بود خداوند به پیامبر خود نمی‌گفت که باید بین مساجد تفاوت قائل شود.

رسولی با بیان اینکه بنای تاسیس مساجد تقوی است، افزود: اینکه عده‌ای در راستای بهره‌برداری و عناوین خاص اقدام به ساخت مسجد می‌کنند دلیل حرمت و احترام آن نیست و نمی‌شود در آن نماز خواند.

وی ابراز داشت: تمام خشت‌های مساجد باید بر اساس تقوی بنا نهاده شود و این هزینه‌هایی که افرادی از دسترنج خود و از نان شب خود در این راه هزینه می‌کنند یکی از دلایل ساخت درست مسجد بر اساس تقوی است.

محوریت درست مسجد بر اساس تقوی

امام جمعه میاندرود با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های محوریت درست مسجد بر اساس تقوی و جهت‌گیری صحیح فرهنگی آن داشتن روحانی ثابت است، افزود: تمام افرادی هم که تحت عناوین مختلف در مساجد حضور می‌یابند باید در نماز و دین خود بر روحانی اقتدا کنند.

وی جبهه‌گیری در مقابل روحانی، انگ زدن و بگو مگو کردن با روحانی که امام جماعت مسجد است را خلاف آموزه‌های دین و قرآن عنوان کرد و گفت: در این‌صورت جهت‌گیری مسجد هم جهت‌گیری غلط خواهد بود.

رسولی قبله در مسجد را تضمین‌کننده وحدت امت و مردم دانست و گفت: قبله به این معناست که همه باید در یک مسیر و یک خط قرار گیرند و این سمت‌گیری و قبله تنها یک سمت باید باشد.

این مقام مسئول به تعاریف متعدد مسجد در جامعه اشاره کرد و گفت: مسجد محله، مسجد جامع و مسجد مصلی که هر کدام کارکرد خاص خود را دارد.

امام جمعه میاندرود با بیان اینکه امروز مسجد جامع و مصلی تقریبا یکی شده است، افزود: خواندن نماز عیدین، نماز باران و اعزام نیروها از مسجد مصلی از مصادیق کارکردهای مسجد مصلی است که امروز هم مسجدجامع شهرستان‌ها محل تجمع مردم از قبائل و روستاهای مختلف است.

وی به خواندن نمازهای یومیه در مساجد محله اشاره کرد و گفت: نمازهایی که از اهمیت بیشتری برخوردارند و باعث حفظ عزت و کیان انقلاب و موجب وحدت مسلمانان می‌شود هم باید در مساجد جامع اقامه شود.

رسولی رابطه بسیج و مسجد را مرتبط با صدر اسلام دانست و گفت: در صدر اسلام پایگاه و سنگر بسیج در مساجد بوده است.

وی ابراز داشت: اگر قرار است امروز پایگاه بسیج در روستاها و نقاط مختلف کشور ایجاد شود باید این پایگاه‌های بسیج در مساجد باشد.

رسولی فاصله بین پایگاه بسیج و مسجد را زیان‌بار و خطرآور دانست و گفت: بسیجی که از مسجد فاصله بگیرد بسیجی نیست و مسجدی هم که رونق بسیج در آن وجود نداشته باشد نمی‌تواند به جایگاه درست خود برسد.

وی حضور پررنگ مردم و جوانان در مساجد را منوط به انجام وظیفه تک تک نمازگزاران و متولیان خاص مساجد دانست و گفت: در صدر این افراد روحانی مسجد است که باید فعال باشد و هیئت امنا مساجد که باید پشت سر امام جماعت و روحانی باشند نه در کنار او.

رسولی تصریح کرد: اسلام روحانی مسجد را امام خوانده است و اگر امام در محراب باشد اما جهت‌گیری و عنان کار به دست او نباشد به سر منزل مقصود نخواهد رسید.

وی خطاب به هیئت امنا مساجد گفت: بنشینید و با محوریت روحانی برادرانه به او کمک کنید چرا که ائمه جماعات به ضعف‌ها، مشکلات و معضلات روستا و شهر آشنا هستند.

امام جمعه میاندرود برنامه‌ریزی هیئت امنا و ایجاد برنامه‌های جذاب در مسجد و در ورودی مساجد را یکی از عوامل تشویق جوانان و نوجوانان به مسجد دانست و گفت: برخی رفتارها از سوی برخی افراد موجب کمرنگ شدن حضور جوانان در مساجد می‌شود که باید اصلاح شود.

 نباید در صحنه انتخابات علیه کسی تبلیغ کرد

خطیب جمعه مرکز شهرستان میاندرود در بخشی دیگر از سخنانش اظهار داشت: بنده وظیفه ندارم به عنوان امام جمعه در ملا عام پشت تریبونی لهو یا علیه کسی صحبتی بکنم چرا که هر کسی که از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده و معرفی شده محترم است.

وی ادامه داد: البته حضرت آقا هم فرموده که در برخی جاها اشکال وجود دارد، اشکال به قانون است که باید قانون اصلاح شود، در اصلاح قانون هم نباید بی‌قانونی کرد.

امام جمعه میاندرود ادامه داد: این فرمایش درستی است و همه باید ملتزم به آن باشند، «اما وظیفه ندارم به عنوان امام جمعه یا یک نهاد یا یک سازمان در ملا عام بگویم  فلان کاندیدا فلان است بهش رای ندهید که اگر بیاید چه‌ها و چه‌ها می‌شود به آقای فلانی رای بدهید که فلان است».

رسولی ابراز داشت: آنچه که حضرت آقا فرمودند روشنگری کردن است اما روشنگری کردن باعث نشود چهره‌ای را تخریب کنیم و چهره‌ای را بر اساس این جوسازی‌ها بالا بیاوریم که فردای پس از چهار سال ریاست جمهوری، امروز بر سرمون بزنیم که چه بلایی بر سر ملت ما آمده است.

وی گفت: حواسمان کاملا باید جمع باشد. آن روزی که علی بن ابیطالب در عصر پیامبر معرفی شد 25 سال خانه‌نشین شد، عده‌ای شعار می‌دادند این علی که شما می‌گویید اهل نماز نیست، اهل تدین هم نیست. علی اصلا مسلمان نیست.

رسولی گفت: وقتی در محراب عبادت به شهادت رسید، مسیحی‌ها و یهودیان تعجب نکردند، اینهایی که در محراب عبادت نماز می‌خواندند و مسلمان بودند تعجب کردند و گفتند مگر علی مسلمان بوده است.

انتهای پیام/86021/ق40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول