اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مطرح کرد

ایجاد یک هزار ایستگاه مطالعه در کشور/سرانه مطالعه در ایران 15 دقیقه است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: تا پایان امسال یک هزار ایستگاه مطالعه در کشور ایجاد می‌شود.

ایجاد یک هزار ایستگاه مطالعه در کشور/سرانه مطالعه در ایران 15 دقیقه است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، منصور واعظی ظهر امروز در نشستی خبری در هتل فرهنگ و هنر مشهد اظهار داشت: ایجاد ایستگاه‌های مطالعه در کشور یکی از برنامه‌های اصلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در امسال است و امیدواریم تا پایان سال تعداد این ایستگاه‌ها به یک هزار برسد.

وی افزود: 142 ایستگاه در بهمن ماه سال گذشته راه‌اندازی شد و 130 ایستگاه نیز اخیرا به بهره‌برداری رسیده است؛ تا به حال 272 ایستگاه در کشور ایجاد شده که در هشت مرحله دیگر تعداد این ایستگاه‌ها تا پایان امسال به هزار عدد می‌رسد.

واعظی با اشاره به جمعیت 6 میلیون نفری استان خراسان‌رضوی، خاطرنشان کرد: سهمیه هر استان و هر شهر معادل هشت درصد جمعیت آن است و در استان خراسان مشهد 80 ایستگاه ایجاد می‎شود.

وی افزود: هر ایستگاه در هر ماه 15 هزار جلد کتاب سهمیه دارد و سهم کتاب ایستگاه‌های شهر مشهد هم برابر با 160 هزار جلد است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پاسخ به سئوالی در ارتباط با میزان برگشت کتاب به این ایستگاه‌ها، تصریح کرد: در حال حاضر میزان برگشت کتاب به ایستگاه‌ها 30 درصد است و این زمان به مرور بیشتر می‌شود، ضمن اینکه اعلام کرده‌ایم هر فردی که نمی‌خواهد کتاب را به ایستگاه بازگرداند، 2 هزار تومان به حساب 132 بانک تجارت واریز کند.

واعظی با اشاره به سرانه پایین مطالعه در کشور تصریح کرد: مردم کشور سالانه 2.5 جلد کتاب مطالعه می‌کنند و سرانه زمان مطالعه نیز 15 دقیقه در روز است؛ ما در برنامه‌هایمان به دنبال افزایش این سرانه، که یک جلد به سرانه تعداد کتاب وسه دقیقه نیز به سرانه زمان مطالعه مردم هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از برنامه این نهاد برای معرفی شهر برتر مطالعه در کشور خبر داد و افزود: هر سال یک شهر به عنوان شهر برتر مطالعه به مردم معرفی می‌شود.

وی افزود: هر سال سه تا پنج شهر را به عنوان کاندیدا انتخاب می‌کنیم و این شهرها دو سال فرصت دارند وضعیت خود را در شاخص‌های شهر مطالعه بهبود دهند و پس از دو سال از میان این شهرها، شهر برتر مطالعه سال انتخاب و به مردم معرفی می‌شود.

واعظی در مورد شاخص‌های انتخاب شهر برتر مطالعه در کشور تصریح کرد: شاخص‌هایی از قبیل سرانه فضای مطالعه، سرانه عضویت در کتابخانه‌های عمومی، تعداد منابع کتابخانه‌ها، امکانات، سطح دسترسی مردم به کتابخانه‌ها و اقدامات ترویجی در حوزه مطالعه در انتخاب شهر برتر مورد نظر است.

وی افزود: سال گذشته چهار شهر کرج، اردبیل، یزد و اهواز کاندیدا شده‌اند و در سال 93 از بین این شهرها، شهر برتر مطالعه معرفی می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ارتباط با پرداخت سهم نیم درصدی شهرداری مشهد به انجمن کتابخانه‌های عمومی مشهد، تصریح کرد: بر اساس قانون شهرداری هر شهر باید نیم درصد از بودجه خود را برای ترویج مطالعه به انجمن کتابخانه‌های عمومی شهر بدهد و انجمن کتابخانه‌های عمومی استان‌ها می‌تواند تا 30 درصد از بودجه‌های واریزی شهرداری‌های یک استان را میان شهرها جا به جا کند.

وی افزود: شهرداری‌های استان خراسان‌رضوی از سال 83 تا 89، 50 میلیارد تومان به انجمن کتابخانه‌های عمومی این استان بدهکارند و تنها سال گذشته نزدیک به 15 میلیارد تومان برای این انجمن از طریق وزارت اقتصاد و دارایی از سهم کمک دولت به شهرداری‌های خراسان‌رضوی واریز شده است.

وی ادامه داد: سهم تمامی انجمن‌های شهرهای کشور به حسابی متمرکز واریز شده است و بر اساس برنامه‌های انجمن هر شهر، بودجه اختصاص داده می‌شود، اما بر اساس مصوبه هیئت امنای انجمن کتابخانه‌های کشور، سهم نیم درصدی انجمن هیچ شهری قابل واریز به حساب هیچ شهر دیگری نیست و سهم هر شهری الزاما به همان شهر اختصاص داده می‌شود.

واعظی خاطرنشان کرد: طبق تفاهم نامه‌ای که دو سال قبل با استانداری خراسان‌رضوی امضا کرده‌ایم، قراربود 91 کتابخانه در 91 روستای بالای 2 هزار نفر جمعیت در استان از بودجه عمرانی استانداری ساخته شود و نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز وظیفه تجهیز و اداره آن را بر عهده داشت که بودجه مورد نیاز برای تجهیز و اداره این کتابخانه‌ها از محل سهم شهرداری‌ها پرداخت می‌شود.

وی افزود: سرانه فضای مطالعه استان خراسان‌رضوی کم است و مطمئنا یک ریال از سهم شهرداری‌های این استان برای انجمن کتابخانه‌های استان دیگری هزینه نمی‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به وضعیت فرهنگی شهر مشهد و استان خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: امکانات مطالعه و کتابخانه‌ای استان خراسان‌رضوی در شان مردم این استان نیست، با اینکه خراسان‌رضوی سرانه فضای مطالعه کمی دارد، اما در سرانه عضویت در کتابخانه‌ها، یکی از استان‌های برتر کشور است و این نشان از علاقه‌مندی مردم این منطقه به کتاب دارد.

واعظی با اشاره به طلب 50 میلیارد تومانی انجمن کتابخانه‌های استان خراسان‌ر‌ضوی از شهرداری‌های این استان تصریح کرد: تا دو سال قبل بنا نداشتیم از راه قانونی به دنبال دریافت سهم نیم درصدی شهرداری‌ها برویم، اما این رویه تغییر کرده است و برای دریافت این سهم در چند شهر به دادگاه شکایت کرده‌ایم و موفق هم بوده‌ایم و به عنوان مثال، دادگاه شهرداری بوشهر را ملزم به پرداخت این سهم کرد.

وی افزود: دوست نداریم کار به پیگیری قضایی برسد و رویه ما رویه قهری نیست، اما بدهی شهرداری مشهد به انجمن کتابخانه‌های این شهر سنگین است، به همین دلیل 10 تا 15 روز دیگر هم برای پرداخت سهم انجمن کتابخانه‌های مشهد از بودجه شهرداری صبر می‌کنیم و در صورت عدم پرداخت این سهم، از شهرداری مشهد به دادگاه شکایت می‌کنیم.

واعظی در ارتباط با تشکیل نشدن جلسات شورای فرهنگ عمومی استان خراسان‌رضوی تصریح کرد: براساس قانون ریاست شورای فرهنگ عمومی هر شهر با امام جمعه و نماینده ولی فقیه آن شهر است، اما استان خراسان‌رضوی و مشهد شرایط متفاوتی دارد، زیرا آیت الله واعظ طبسی نماینده ولی فقیه در استان هستند و شهر مشهد امام جمعه دیگری دارد که با توجه به این موضوع، به صورت خاص تصمیم گرفته شد ریاست شورای فرهنگ عمومی این استان با استاندار آن باشد.

وی افزود: از سال 85 تا 89 جلسات این شورا به صورت منظم برگزار می‌شد اما به تازگی برگزاری جلسات با وقفه روبه‌رو شده و این شورا تاثیرگذار نیست؛ ما جلساتی با آیت‌الله طبسی، نماینده ولی فقیه در استان و همچنین آیت‌الله علم الهدی، امام جمعه مشهد در این رابطه برگزار می‌کنیم و به زودی ریاست این شورا به عهده یکی از این دو نفر گذاشته می‌شود.

انتهای پیام/70022/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول