اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

پکن و اسلام‌آباد «کریدور اقتصادی» مشترک ایجاد می‌کنند

نخست‌وزیر چین و رئیس‌جمهور پاکستان در نشست خود در اسلام‌آباد بر لزوم ایجاد یک کریدور اقتصادی بین 2 کشور و همکاری در زمینه تروریسم تأکید کردند.

پکن و اسلام‌آباد «کریدور اقتصادی» مشترک ایجاد می‌کنند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، «لی کی جیانگ» نخست‌وزیر چین که در سفری 2 روزه عازم اسلام‌آباد شده است با مقامات پاکستان از جمله «آصف علی زرداری» رئیس‌جمهور و «میرهزار خان کهوسو» نخست‌وزیر موقت این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

پس از این نشست، جیانگ در نشست مطبوعاتی مشترک با زرداری که در کاخ ریاست جمهوری پاکستان برگزار شد شرکت و بر لزوم افزایش مناسبات 2 کشور در زمینه اقتصاد و انرژی تأکید کرد.

وی در این نشست، از همکاری 2 کشور برای ایجاد یک کریدور اقتصادی خبر داد که بخش‌های مرکزی و غربی چین را به پاکستان متصل می‌کند.

نخست‌وزیر چین همچنین خواهان همکاری 2 کشور در زمینه پروژه‌های مربوط به تولید برق و انرژی و ارتباطات شد.

2 طرف در این نشست از توافق پکن و اسلام‌آباد برای گسترش روابط 2 جانبه در زمینه اقتصاد، تجارت، سرمایه‌گذاری، کشاورزی، صنعت و همکاری‌های دفاعی خبر دادند.

زرداری و جیانگ خواهان افزایش حجم مبادلات تجاری بین 2 کشور از 12.4 میلیارد دلار کنونی به 15 میلیارد دلار در 2 تا 3 سال آینده شدند و بر لزوم تسریع روند اجرای پروژه‌های «برنامه توسعه پنج ساله» و انجام مرحله دوم مذاکرات درباره «توافقنامه تجارت آزاد چین- پاکستان» تأکید کردند.

رئیس‌جمهور پاکستان همچنین خواهان افتتاح شعب بیشتری از بانک‌های چینی در این کشور، عملیاتی شدن توافقنامه تبادل ارزی و برگزاری هرچه سریع‌تر دور سوم مذاکرات کارگروه مشترک انرژی چین و پاکستان شد.

همچنین 2 طرف با طرح دغدغه‌های مشترک 2 کشور در زمینه تروریسم، جدایی‌طلبی و افراط‌گرایی، بر لزوم ادامه همکاری‌های 2 جانبه و چندجانبه برای مقابله با این پدیده شوم تأکید کردند.

نخست‌وزیر چین در این دیدار با تقدیر از نقش پاکستان در ایجاد صلح و ثبات در منطقه، بر حمایت چین از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور تأکید کرد.

مقامات چین و پاکستان همچنین 12 توافقنامه و یادداشت تفاهم در زمینه کریدور اقتصادی بلند مدت، همکاری‌های دریایی و موقعیت‌یابی ماهواره‌ای به امضا رساندند.

نخست‌وزیر جدید چین روز گذشته در سفری 2 روزه عازم اسلام‌آباد شد که این اولین سفر خارجی وی پس از انتصاب وی به این سمت است.

چین و پاکستان مدت‌ها است در تلاش برای تقویت مناسبات 2 جانبه هستند که به‌زعم کارشناسان، هدف از این اقدام مقابله با نفوذ آمریکا و هند در منطقه است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول