اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به‌ مناسبت بزرگداشت هفته میراث ‌فرهنگی صورت می‌گیرد

برپایی نمایشگاه کرشمه کاشی‌های آبی در موزه نادری مشهد

نمایشگاه کرشمه کاشی‌های آبی به‌ مناسبت بزرگداشت هفته میراث‌فرهنگی در موزه‌ نادری مشهد برپا شد.

برپایی نمایشگاه کرشمه کاشی‌های آبی در موزه نادری مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرسان‌رضوی، نمایشگاه کرشمه کاشی‌های آبی به‌ مناسبت بزرگداشت هفته میراث‌فرهنگی در موزه‌ نادری مشهد برپا شد.

در این نمایشگاه که به‌همت دانشجویان رشته نقاشی ایرانی مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر یک خراسان برپا شده است، 70 قطعه از کاشی‌های تاریخی دوره سلجوقی باز آفرینی شده‌ است.

علی محمدی، مدیر مجموعه فرهنگی و تاریخی موزه نادری گفت: در باز آفرینی این آثار از تصویر نمونه‌های اصل آنها که زینت‌بخش موزه‌های جهان است و به‌ عنوان بخش مهمی از هنر اسلامی شناخته می‌شود، استفاده شده است.

وی افزود: کاشی‌های زرین‌فام در دوره کوتاهی از قرن پنجم هجری تا یورش مغولان رواج داشته است و کاشان مهد آن به‌شمار می‌رود.

محمدی یادآور شد: این آثار، بخش مهمی از پیوند نقاشی ایرانی و معماری سنتی است که ابنیه تاریخی موجود در اقلیم نیمه‌ خشک را با رنگ‌ها و نقش‌هایی پاک‌نشدنی تلطیف کرده‌ است.

وی تصریح‌کرد: اضافه شدن نقش و رنگ به معتبرترین بناهای تاریخی که رواج آن به تزیین صحن داخلی حرم مطهر رضوی در قرن پنجم باز می‌گردد نمونه بارز هنر ناب ایرانی است.

مدیر مجموعه نادری نمایشگاه حاضر را به‌ عنوان دریچه‌ای به احیای این فن کاشی‌سازی جسمی که قرن‌ها غبار فراموشی بر تارک آن نشسته است دانست و خاطرنشان کرد: نمایشگاه گروهی «کرشمه کاشی‌های آبی» حاصل تلاش سه ماهه نگارگران نقاشی ایرانی است.

وی یادآور شد: این نمایشگاه از 31 اردیبهشت تا سوم خردادماه از 9 صبح تا 19 عصر پذیرای علاقه‌مندان به هنر ایرانی است.

انتهای پیام/70004/صا/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول