اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نشست هم‌اندیشی تشکل‌های صنعتی یزد مطرح شد

زمان آزمون و خطا گذشته است / به الگوی موفق اقتصادی نیاز داریم

رئیس خانه صنعت و معدن یزد با انتقاد از بخشنامه‌های مکرر در حوزه صنعت و تولید گفت: دیگر زمان آزمون و خطا گذشته و باید برنامه موفق و مطمئن اقتصادی ارائه کرد.

زمان آزمون و خطا گذشته است / به الگوی موفق اقتصادی نیاز داریم

به گزارش خبرنگار فارس از یزد، محمدحسین فنایی در نشست هم‌اندیشی تشکل‌های صنعتی یزد با اشاره به خلق حماسه اقتصادی به شکل مطلوب و مناسب اظهار داشت: در استان‌های دیگر این موضوع تا حدی در حال وقوع است و به نظر می‌رسد که عزمی جدی برای خلق حماسه وجود دارد.

وی ادامه داد: برنامه مشترکی بین اتاق بازرگانی و خانه صنعت و معدن دنبال می‌شود که بر این اساس دیدگاه اعضای تشکل‌ها را در ارتباط با خلق حماسه اقتصادی به عنوان راهکار به استاندار و ارجاع آن به زیرمجموعه استان ارائه کند.

وی با بیان اینکه واژه حماسه به معنی انجام کار فوق‌العاده است، افزود: جنگ نظامی که باشد همه برای حماسه آفرینی تلاش و شرایطی را فراهم می‌کنند که حماسه فتح خرمشهر رقم می‌خورد.

این فعال اقتصادی اضافه کرد: فرهنگ و باورها در مورد جنگ اقتصادی باید تغییر کند و همه باید برای خروج از این معضلات همکاری کنند.

* حماسه اقتصادی با بخشنامه و دستورالعمل خلق نمی‌شود

این فعال اقتصادی استان یزد با بیان اینکه حماسه اقتصادی با بخشنامه و دستورالعمل خلق نمی‌شود، عنوان کرد: اینکه بگوییم ماموریم و معذور، کاری از پیش نمی‌رود و باید با تمام توان و وجود برای حل مشکلات حوزه تولید و صنعت گام برداشت.

فنایی شرایط تحریم کنونی کشور و توطئه برای عدم خرید نفت ایران را یادآور شد و اضافه کرد: شرایط امروز شبیه‌سازی زمان آینده است که منابع نفتی پایان می‌یابد و نفتی برای فروش وجود ندارد از این‌رو باید با برنامه‌ریزی و آینده‌نگری برای سال‌های آتی برنامه ریخت و قدم برداشت.

وی با تاکید بر تعامل دولت با تشکل‌های بخش خصوصی افزود: دولت موظف است ارتباط خود را با تشکل‌ها بیشتر کند و از راهکارهایی که این بخش ارائه می‌کند، بهره ببرد.

رئیس خانه صنعت و معدن یزد بهره‌گیری از طرح و برنامه‌های گوناگون برای حل مشکلات را به روش آزمون و خطا نامناسب خواند و اظهار داشت: زمان آزمون و خطا گذشته است و باید به فکر الگوی موفق اقتصادی بود.

وی ادامه داد: باید بررسی کرد کشورهایی مانند چین و ترکیه که در برهه‌ای از زمان مانند کشور ما درگیر این وضعیت بودند، چگونه و به چه شکلی جلو رفتند و چه سیاستی در پیش گرفتند.

* نرخ ثابت ارز و بسته‌های تشویقی صادراتی خواسته صنایع است

فعال اقتصادی بخش خصوصی یزد ثابت بودن نرخ ارز را از خواسته‌های صنایع و تولیدکنندگان برشمرد و تصریح کرد: دولت چین در زمانی موظف بود نرخ ارز را در طول یک‌سال ثابت نگه دارد و اگر تغییراتی حاصل می‌شد فشاری به تولید نبود و خود دولت ما به‌التفاوت نرخ ارز را جبران می‌کرد.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلات صنایع در عرصه صادرات است در حالی‌که بسیاری از منابع به صورت خام به کشورهای دیگر عرضه می‌شود که لازم است در این زمینه نیز اقدامی صورت گیرد.

فنایی عنوان کرد: در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی صادراتی راهکار موثری برای جلوگیری از خام‌فروشی است به طوری که ماده اولیه به هر میزانی که به کالای مصرفی نزدیک‌تر شود و چرخه تولید را حفظ کند بسته تشویقی بزرگتر و نفیس‌تر است.

وی سیاست‌های اقتصادی چین را در راستای افزایش صادرات خواند و عنوان کرد: موسسات مالی اعتباری و بانک‌ها، مسائل مربوط به مالیات و دارایی، بیمه و انرژی و بسیاری دیگر از مباحث مرتبط با این حوزه باید در راستای خلق حماسه اقتصادی باشد.

* مالیات به اهرم فشار برای تولیدکنندگان تبدیل شده است

رئیس خانه صنعت و معدن یزد اصلی‌ترین مشکلات حوزه تولید و صنعت را مالیات برشمرد و گفت: معمولا امواج مالیاتی برای تولیدکننده بوده که حتی مالیات بر ارزش افزوده هم به اهرم فشاری برای تولیدکننده تبدیل شده است.

فنایی با تاکید بر لزوم بازنگری در قوانین و مقررات در این حوزه خواستار ارائه راهکار و پیشنهاد از سوی تشکل‌های صنعتی و معدنی استان شد.

به گزارش فارس، در این نشست برخی از صاحبان صنایع به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود در حوزه صنعت استان پرداختند.

انتهای پیام/90004/و40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول